۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۱
شاخص کل تا پایان سال به ۴۵۰ هزار واحد می رسد/ لزوم کنترل جو هیجانی در بورس
فردین آقابزرگی در گفتگو با بازار:

شاخص کل تا پایان سال به ۴۵۰ هزار واحد می رسد/ لزوم کنترل جو هیجانی در بورس

کارشناس بازار سرمایه گفت: تا پایان سال شاخص کل حداقل به ۴۵۰ هزار واحد خواهد رسید، اما اینکه در عرض ۴۸ ساعت تغییر بزرگی در بازار رخ دهد، روندی معمول و طبیعی نیست.  

بازار- وحید بلالی: فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در هفته گذشته شاهد ریزش شدید و شاید گفت بی دلیل در بازار سرمایه بودیم گفت: دلیل عمده بازگشت به حالت اولیه در معاملات این هفته که بیش از انتظار بوده است و کفه تعادل برای رشد سنگین شده است و این رشد نیز همانند افت هفته گذشته بدون دلیل رخ داده است. یعنی مولفه های اقتصادی در عرض سه روز آن چنان تغییر نکرده اند که بازار در مدت دو ریز بیش از ۳۰ هزار واحد صعود کند، اما رسیدن به تعادل نکته ای اجتناب ناپذیر بود که در این سه روز رخ داد.

اصلاح قیمتی از امروز شروع شد

آقابزرگی در پاسخ به این سوال که بازار سقف تاریخی خود را عبور کرده و باید منتظر چه عواملی در آینده بازار بورس باشیم و آیا در طی روزهای بعد اصلاح قیمتی خواهیم داشت؟، گفت: بله، در معاملات روز دوشنبه نیز شاهد اصلاح قیمتی بودیم، برخی از نمادهای بنیادی و به شدت ارزنده بر خلاف صف خرید در بسیاری از نمادها، صف خریدی را در انتهای معاملات امروز تجربه نکردند و اگر هم صف خرید داشتند به اندازه کافی سهام به متقاضیان عرضه شد، فرایند اصلاح و تعدیل همین امروز شروع شده و نمادهای بنیادی امروز به تعادل کامل رسیدند و از موقعیت صف خرید یا فروش خارج شدند.

سنگینی اقتصاد کشور بر روی بازار بورس 

این تحلیلگر بازار سرمایه در تشریح رفتار هیجانی بورس چه در ریزش و چه در صعود شاخص کل بورس گفت: دلیل این امر عدم توازن، غیرقانونی بودن و عدم نقدشوندگی در سایر بازارهای موازی بورس است. حضور در بازار بورس مانند تک راه اصلی است که همه می خواهند از آن عبور کنند و این عبور باعث اختلال شده است.

فردین آقابزرگی رشد بازار را افزایش بی رویه ندانست و تصریح کرد: تا پایان سال شاخص کل حداقل به ۴۵۰ هزار واحد خواهد رسید، اما اینکه در عرض ۴۸ ساعت تغییر بزرگی در بازار رخ دهد، روندی معمول و طبیعی نیست.  

پرهیز از هیجان با رفتار مناسب صندوق های بازارگردان

این کارشناس بورس در پاسخ به این سوال که آیا با افزایش دامنه نوسان می توان روند بازگشت را معمول و طبیعی کرد، گفت: بله با افزایش دامنه نوسان می توان بازار را در مسیر معمول قرار داد، اما چون بازار ایران در شرایط فعلی در فضایی هیجانی قرار دارد باز چنین مشکلی برای بازار سهام اتفاق خواهد افتاد، مهم این است که ابتدا بازارگردانان به وظیفه خود عمل کنند و با قوت بیشتری به دنبال تعادل و ثبات در بازار سهام باشند و تا می توانند فضا را کنترل کرده و از بردن فضا به سمت هیجان به شدت پرهیز کنند.

کد خبر: ۲٬۳۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha