۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۸
نقد و بررسی نقشه راه پروژه کاردانو (ADA)

نقد و بررسی نقشه راه پروژه کاردانو (ADA)

ارز دیجیتال کاردانو یکی از مستعدترین پروژه‌ها در دنیای ارز دیجیتال و یک رقیب بسیار قدرتمند برای اتریوم، ایاس و دیگر پلتفرم‌های قرارداد هوشمند است.

به گزارش بازار، ارز دیجیتال کاردانو یکی از مستعدترین پروژه‌ها در دنیای ارز دیجیتال و یک رقیب بسیار قدرتمند برای اتریوم، ایاس و دیگر پلتفرم‌های قرارداد هوشمند است. این ارز که با نماد اختصاری ADA شناخته می‌شود، توانسته افراد زیادی را نسبت‌به سرمایه‌گذاری ترغیب نماید. شاید برای شما هم این پرسش به وجود آید که کاردانو چیست؟ برای آشنایی با این ارز دیجیتال و همچنین نقد و بررسی نقشهٔ راه پروژهٔ کاردانو، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مقاله همراه ما بمانید.

کاردانو چیست؟

کاردانو نوعی پلتفرم مبتنی بر بلاک‌چین است که هدف آن برطرف کردن مشکلات نسل قبلی رمزارزهاست. ساختار کاردانو به‌گونه‌ای است که اجرای قراردادهای هوشمند را میسر می‌کند. این ویژگی موجب سازگارتر شدن و همچنین مقیاس‌پذیرتر شدن این شبکه شده‌است. علاوه‌بر این، ارز دیجیتال ADA، رمزارز بومی شبکهٔ کاردانو است که به‌منظور انجام عملیات‌های گوناگون در شبکه، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اهداف عملیاتی پروژهٔ کاردانو

حالا که به پرسش کاردانو چیست پاسخ دادیم، قصد داریم اهداف عملیاتی این پروژه را تعریف کنیم. پروژهٔ کاردانو از یک فلسفهٔ علمی با رویکردی پژوهش‌محور به‌وجود آمده‌است. اهداف عملیاتی این پروژه، ارائه یک اکوسیستم پایدار است که از طریق آن، نیازهای کاربران را تأمین کند. افزایش امنیت تراکنش‌ها در بلاک‌چین، ایجاد ثبات در برنامه‌های غیرمتمرکز بلاک‌چین و افزایش سرعت تراکنش‌ها از دیگر اهداف این سازمان محسوب می‌شوند.

نقشه راه ADA

حالا که با پروژهٔ کاردانو و اهداف آن آشنا شدید، می‌خواهیم دربارهٔ نقشه راه ADA صحبت کنیم. نقشه راه ADA متشکل از پنج مرحلهٔ اصلی است. این مراحل عبارتند از:

  • بایرون (Byron)

  • شلی (Shelley)

  • گوگن (Goguen)

  • باشو (Basho)

  • ولتر (Voltaire)

نخستین مرحله از این نقشه، به نام جورج گوردون بایرون نامگذاری شده‌است. بایرون یک شاعر و سیاستمدار است که در نقشه راه ADA، لقب لرد بایرون را به خود اختصاص داده‌است. بایرون اولین فاز راه‌اندازی شبکه را به همراه قابلیت‌های اساسی همچون انتقال ADA مشخص کرد. این فاز در تاریخ 25 جولای سال 2020 اتفاق افتاد. دومین مرحله از نقشه راه ADA، هارد فورک شلی است. این نام از نویسنده‌ای به نام مری شلی گرفته شده‌است. فاز دوم نقشه راه در تاریخ 29 جولای سال 2020 اتفاق افتاد. در حال حاضر، نُدها به‌واسطهٔ جامعهٔ این پروژه و همچنین سهام استخرها از طرف دارندگان ADA اداره می‌شوند.

سومین مرحله از این نقشه، به نام مرحلهٔ گوگن نام‌گذاری شده و نام فاز گوگن، از دانشمند حوزهٔ کامپیوتر جوزف گوگن اقتباس شده‌است. یکی از مهم‌ترین اهداف این فاز، فراهم کردن امکان ایجاد قراردادهای هوشمند و همچنین برنامه‌های غیرمتمرکز برای کاربران فنی و غیرفنی است. علاوه‌بر این، یکی دیگر از قابلیت‌های این فاز، انتشار زبان برنامه‌نویسی Marlowe بود. نام فاز چهارم یا فاز باشو، از نام ماتسو باشو شاعر معروف ژاپنی اقتباس شده که به دلیل هایکوی خود شهرت یافته‌است. فاز باشو روی بهینه‌سازی مقیاس‌پذیری و امکان همکاری تمرکز کرده‌است.

فاز ولتر که مرحلهٔ پایانی در نقشهٔ راه است، به نام فیسلوف و نویسندهٔ مشهور فرانسوی نام‌گذاری شده‌است. فاز ولتر به‌طور اختصاصی روی یکپارچه‌سازی حکومت غیرمتمرکز فعالیت می‌کند. همچنین یک سیستم رأی‌گیری و خزانه‌داری وجود دارد که توسط کارمزد تراکنش تأمین می‌شود. اما این ویژگی دقیقاً به چه معناست؟ وجود چنین قابلیتی به این معنی است که هنگام اجرا شدن فاز ولتر، این ارز به‌صورت کامل توسط جامعهٔ آن اداره خواهد شد.

بلاک‌چین کاردانو

بلاک‌چین کاردانو همچون بلاک‌چین اتریوم، یک پلتفرم برای قراردادهای هوشمند است. این بلاک‌چین افراد را قادر می‌سازد تا بدون احتیاج به شخص سوم، معاملات خود را اجرا کنند. در این معاملات، شرایط خاصی برای هر دو طرف تعیین می‌گردد که با محقق شدن آن‌ها، سایر موارد قیدشده در قرارداد، به‌طور خودکار انجام می‌شوند. همچنین خوب است بدانید که این شبکه غیرمتمرکز بوده و تحت نظارت هیچ شخص یا حکومتی قرار ندارد.

معماری بلاک‌چین کاردانو

پس از آشنایی با بلاک‌چین کاردانو، نوبت به بررسی معماری این بلاک‌چین فرا می‌رسد. بلاک‌چین پروژهٔ کاردانو متشکل از دو لایهٔ اصلی است که این دو لایه به شرح زیر هستند:

لایه اجماع (CSL)

در حال حاضر، لایه اجماع تقریباً تکمیل شده و برای منتقل کردن توکن‌های ADA به کیف پول و یا صرافی به‌کار می‌رود.

لایه محاسباتی (CCL)

لایه محاسباتی هنوز در حال توسعه است و به‌طور کامل در دسترس افراد قرار نگرفته است. لایه محاسباتی به کاربران امکان ایجاد قراردادهای هوشمند را می‌دهد.

کاردانو چیست

مزایای معماری بلاک‌چین کاردانو

ممکن است این سوال در ذهن شما ایجاد شود که مزایای بلاک‌چین کاردانو چیست؟ در این بخش می‌خواهیم مزایا و ویژگی‌های این شبکه را بررسی کنیم، زیرا شما برای خرید کاردانو، باید با این مزایا آشنا شده باشید. در نسل‌های پیشین بلاک‌چین، لایه اجماع و لایه محاسباتی در یک لایه قرار گرفته بودند. اما امروزه با جدا شدن این عملیات‌ها و تقسیم آن‌ها در دو لایهٔ مختلف، لایه محاسباتی این ارز نسبت‌به اتریوم انعطاف‌پذیرتر شده‌است.

مزیت دیگر بلاک‌چین کاردانو، شفافیت در انجام معملات است. به این صورت که تنها بعد از اتمام طرح توسط مجری، مبلغ پرداختی توسط شما به لایه محاسباتی انتقال می‌یابد. درنتیجه مجری می‌تواند پول خود را دریافت کند. نکتهٔ قابل‌توجه این است که برای تکمیل فرایند، وجود شخص سوم موردنیاز نبوده و کارها به‌طور کاملاً خودکار انجام می‌شوند. علاوه‌بر این، کارمزد تراکنش‌ها در این بلاک‌چین، نسبت‌به اتریوم و دیگر بلاک‌چین‌های مشابه کمتر است.

قیمت کاردانو

قیمت کاردانو همچون هر دارایی دیگر، با توجه به عرضه و تقاضا تعیین می‌گردد. اما این تأثیرگذاری به چه صورت است؟ اگر میزان تقاضا برای خرید کاردانو بیش از میزان عرضهٔ آن باشد، قیمت آن افزایش می‌یابد. اما اگر شرایط برعکس بوده و میزان عرضه بیشتر از میزان تقاضا باشد، قیمت کاردانو کاهش خواهد یافت.

نقد و بررسی نقشه راه پروژه کاردانو (ADA)

جمع‌بندی

در این مطلب، ابتدا به این سوال پاسخ دادیم که کاردانو چیست؟ سپس دربارهٔ اهداف این پروژه و نقشه راه آن صحبت کردیم و درمورد بلاک‌چین کاردانو نیز اطلاعاتی به شما عزیزان ارائه دادیم. کاردانو یک پروژهٔ غیرمتمرکز است که به‌منظور تسهیل تراکنش‌ها ایجاد شده‌است. طراحی ساختار کاردانو به‌گونه‌ای انجام شده‌است که امکان اجرای قراردادهای هوشمند را با امنیت بسیار بالا برای کاربران فراهم کرده‌است.

کد خبر: ۲۳۶٬۸۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha