۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۳
روش های جدید برای سرعت دادن به پروژه مسکن ملی| ۴۰ هزار مسکن مهر باقیمانده| اخذ سند برای ۵۳۰۰ هکتار
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به بازار اعلام کرد

روش های جدید برای سرعت دادن به پروژه مسکن ملی| ۴۰ هزار مسکن مهر باقیمانده| اخذ سند برای ۵۳۰۰ هکتار

مالکی، مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن از روش های جدید برای سرعت دادن به پروژه مسکن ملی خبر داد و گفت: ۴۰ هزار مسکن مهر مشکل دار باقی مانده است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: ارسلان مالکی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه سازمان ملی زمین و مسکن دو وظیفه عمده دارد گفت: مدیریت زمین که شامل تامین و تسهیل زمین و بهره برداری از اراضی دولتی است. اجرای طرح های مسکن دولتی و نظارت و پایش طرح ها در بخشی از وزارت راه و شهرسازی بر عهده سازمان ملی زمین و مسکن است.

وی افزود: یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم و اصلی ترین طرح که با کیفیت خوبی در حال اجرا است طرح نهضت ملی مسکن است. باید گفت که در گذشته و در دولت های قبل به دلیل اینکه برنامه مشخصی برای طرح های مسکن وجد نداشت یا در اولویت نبود اجرای طرح های مسکن با انباشت تقاضا در طرح ها ایجاد شده است. پس برای دولت تامین زمین نیازمند یک کار جهادی است.

مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه اگر بخواهیم به عدد و رقم هایی که وجود دارد اشاره کنیم باید گفت که بالغ بر ۴ میلیون خانواده تا کنون برای طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد این متقاضیان متاهل و فاقد مسکن بوده و تاکنون تسهیلات مسکن از دولت دریافت نکرده‌اند.

وی به حل مشکل و مساله مسکن به عنوان یک چالش اشاره کرد و گفت: حل مساله مسکن در اولویت تمام برنامه ها است. دولت به دنبال آن است که اجرای این طرح را با سرعت پیش برد در همین راستا ماده ۸ تا ۱۲ قانون جهش مسکن، روش‌های تامین زمین را با سازوکار مشخص بیان کرده است.

تاکنون ۵ هزار و ۳۰۰ هکتار اراضی اخذ سند شده است، علاوه بر آن اراضی در حال الحاق یا محدوده نیز برای طرح نهضت‌ ملی مسکن در نظر گرفته شده است

مالکی با اشاره به اینکه تاکنون بالغ بر ۳۴ هزار هکتار زمین برای طرح نهضت ملی مسکن نهایی کرده ایم و کارهای اجرایی با در اختیار گذاشتن اقدامات به مردم پیش می رود ادامه داد: با توجه به ماده ۱۰ قانون جهش مسکن که استفاده از اراضی مازاد سایر دستگاه‌های دولتی است، تاکنون ۵ هزار و ۳۰۰ هکتار اراضی اخذ سند شده است، علاوه بر آن اراضی در حال الحاق یا محدوده نیز برای طرح نهضت‌ ملی مسکن در نظر گرفته شده است.

۵۰ نقطه برای شهرک سازی در سراسر کشور شناسایی شده که نیمی از ان بررسی کارشناسی را در استان ها طی کرده است

معاون وزیر راه و شهرسازی به ظرفیت شهرک سازی اشاره کرد و خاطر نشان کرد: ۵۰ نقطه برای شهرک سازی در سراسر کشور شناسایی شده که نیمی از ان بررسی کارشناسی را در استان ها طی کرده است و ۲۷شهرک در کارگروهای کارشناسی و شورای برنامه‌ریزی قرار دارد.

مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن از روش های جدید برای سرعت دادن به پروژه مسکن ملی خبر داد و ادامه داد: استفاده از اراضی بخش خصوصی و توافق با مالکان بخش خصوصی در نقاطی که قابلیت اجرای طرح‌های مسکن دارند از دیگر روش‌هایی است که برای تامین زمین استفاده شده است و این رقم به ۱۶ هزار هکتار رسیده که دو هزار هکتار آن نیز در اختیار طرح قرار داده شده است.

به گفته وی، این ظرفیت‌ها در گذشته مورد استفاده قرار نگرفته است در حالی که در قانون جهش مسکن پیش‌بینی شده است.

وی خاطر نشان کرد: در برخی استان‌ها مشکلات کمبود زمین به دلایلی مثل توپوگرافی استان و کوهستانی بودن، جلگه‌ای و جنگلی بودن و یا کاربری کشاورزی داشتن، هنوز برطرف نشده است که از جمله آن‌ها مازندران و گیلان است. به همین دلیل تعدادی اراضی شناسایی شده تا با ایجاد شهرک‌هایی در استان مازندران این مشکل برطرف شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در استان‌های غربی نیز هزینه‌های زیادی برای آمادگی اراضی به منظور استفاده در طرح نهضت ملی مسکن صرف شده است.

تا کنون ۳۴ هزار هکتار از اراضی متعلق به وزارت راه و شهرسازی در سراسر کشور در اختیار طرح نهضت ملی مسکن قرار داده شده است

مالکی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تا کنون ۳۴ هزار هکتار از اراضی متعلق به وزارت راه و شهرسازی در سراسر کشور در اختیار طرح نهضت ملی مسکن قرار داده شده است. علاوه بر این ۲۴ هزار هکتار از اراضی این وزارتخانه نیز در مراحل الحاق قرار دارد.

به روش‌های متنوع ساخت در طرح نهضت ملی مسکن اشاره کرد و گفت: انعقاد قرارداد با انبوه سازان، واگذاری به مردم و روش مشارکتی میان مردم و انبوه سازان روش جدیدی است که دستورالعمل آن ابلاغ شده است.

مالکی استفاده از سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بودجه ۱۴۰۲ و استفاده از کارگزاران محتلف مثل ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) و بنیاد مسکن را از دیگر روش‌های مورد استفاده در ساخت واحدهای مسکونی نهضت ملی مسکن دانست.

برای مشارکت بانک ها و سرمایه گذاران مدل های مختلفی را پیش بینی کرده ایم که بستگی به طرف مقابل دارد. بنابراین با هر مدل سرمایه گذاران پیش می رویم

مالکی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری بازار مبنی بر اینکه برای تشویق انبوه سازان و بانک ها به ورود آنها و روش های جدید ساخت مسکن ملی اشاره کردید آیا این اقدام با هدف سرعت بخشی به طرح ملی مسکن است و آیا در این طرح برای انبوه سازان و بانک ها سهمی مشخص در نظر گرفته اید؟ گفت: برای مشارکت بانک ها و سرمایه گذاران مدل های مختلفی را پیش بینی کرده ایم که بستگی به طرف مقابل دارد. بنابراین با هر مدل سرمایه گذاران پیش می رویم.

مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن ادامه داد: یکی از مدل ها آورده مردم و تسهیلات بانکی و سهم سازنده برای اجرای پروژه و در نهایت میزان سرمایه گذار از واحدهای ساخته شده است که مقرر خواهد شد چه تعداد واحد مسکونی در اختیار آنها قرار بگیرد.

به بانک ها نیز اجازه داده شد که اگر قصد سرمایه گذاری در طرح های مسکن دارند نیز هم به این روش و هم به روش سرمایه گذاری مستقیم به میزان سهم آورده از واحدها بهره مند شوند

وی در مورد ورود بانک ها نیز گفت: به بانک ها نیز اجازه داده شد که اگر قصد سرمایه گذاری در طرح های مسکن دارند نیز هم به این روش و هم به روش سرمایه گذاری مستقیم به میزان سهم آورده از واحدها بهره مند شوند.

۴۰ هزار واحد از مسکن مهر باقی مانده که باید تکمیل شود و برخی از آن‌ها فاقد متقاضی است. بخشی از آن نیز مشکلات حقوقی یا قضایی دارند و در حال رسیدگی به پرونده‌های آن‌ها هستیم

مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن در خصوص پروژه‌های مسکن مهر و تعداد واحدهای باقی مانده اینطور توضیح داد: حدود ۴۰ هزار واحد از مسکن مهر باقی مانده که باید تکمیل شود و برخی از آن‌ها فاقد متقاضی است. بخشی از آن نیز مشکلات حقوقی یا قضایی دارند و در حال رسیدگی به پرونده‌های آن‌ها هستیم.

کد خبر: ۲۳۶٬۷۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha