۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۱
واکاوی اظهارات ضد چینی اخیر بایدن؛ «ضرورت مهار» یا «بمب ساعتی»؟
بازار گزارش می‌دهد؛

واکاوی اظهارات ضد چینی اخیر بایدن؛ «ضرورت مهار» یا «بمب ساعتی»؟

در مواجهه با جهانی متلاطم و در حال تغییر، چین همواره در مسیر پیشرفت تاریخی ایستاده و همواره نیروی مثبتی برای صلح و توسعه جهانی بوده است.

بازار؛ گروه بین الملل: «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا اخیرا گفته است که چین به دلیل مسائل اقتصادی و جمعیتی با مشکل مواجهه است و وضعیت اقتصادی چین در بسیاری از موارد همانند بمب ساعتی است. وی همچنین گفت: وقتی افراد بد مشکل دارند، کارهای بد انجام می دهند.

همانطور که «مارک تواین» نویسنده مشهور آمریکایی در کتاب خود به نام «نامزد فرمانداری» فاش کرد، انتخابات آمریکا پر از ترفندهای بی شرمانه مانند دروغ، تقلب، بدگویی و تهمت است. از آنجایی که برخی از فعالیت‌های مربوط به انتخابات عمومی ایالات متحده آمریکا از هم اکنون شروع می‌شود، چندین نامزد استراتژی‌های خوبی از منظر حکومتمداری ارائه نمی‌دهند، اما تمرکز زیادی بر حمله به یکدیگر و حمله به چین دارند.

از آنجایی که فضای جامعه آمریکا نسبت به چین به شدت توسط واشنگتن مسموم شده است، صحبت تند در مورد چین به یکی از ارزان ترین راه ها برای جلب توجه سریع سیاستمداران تبدیل شده است و بایدن نیز از این قاعده مستثنی نیست

از آنجایی که فضای جامعه آمریکا نسبت به چین به شدت توسط واشنگتن مسموم شده است، صحبت تند در مورد چین به یکی از ارزان ترین راه ها برای جلب توجه سریع سیاستمداران تبدیل شده است و بایدن نیز از این قاعده مستثنی نیست.

ماهیت اظهارات تکان دهنده بایدن ماهیت اظهارات شدیدتر نامزدهای جمهوری خواه مانند ران دیسانتیس و نیکی هیلی در مورد چین است. بر اساس تجربیات گذشته با پیشروی مبارزات انتخاباتی، سود واشنگتن کمتر خواهد شد و احتمالاً ادعاهای هیجان انگیز تری مطرح خواهد شد. حمله ناجوانمردانه چین، پرستیژ آمریکا را ضعیف تر زشت‌تر کرده است.

اما باید گفت که بایدن نه تنها نامزد، بلکه رئیس جمهور فعلی آمریکا و رئیس دولت یک ابرقدرت است. برای او بسیار نامناسب است که اظهارات تحریک آمیزی را ارائه دهد که برخلاف واقعیات اساسی باشد و با هویت او مطابقت نداشته باشد.

درک این نکته برای چین دشوار نیست که هدف بایدن از گفتن این سخنان چیزی جز امتیاز گرفتن برای کمپین انتخاباتی اش، نشان دادن موضع سخت خود در قبال چین و به رخ کشیدن توانایی خود در مقابله با تهدیدها و چالش های چین نیست.

از دونالد ترامپ گرفته تا بایدن رئیس جمهور فعلی، روسای جمهور ایالات متحده مانند بسیاری از سیاستمداران در واشنگتن با لحن بد درباره چین صحبت می کنند. اما جالب اینجاست که ترامپ و بایدن که در بسیاری از مسائل با یکدیگر اختلاف دارند، در مورد چین لحن و استدلال مشابهی دارند

از دونالد ترامپ گرفته تا بایدن رئیس جمهور فعلی، روسای جمهور ایالات متحده مانند بسیاری از سیاستمداران در واشنگتن با لحن بد درباره چین صحبت می کنند. اما جالب اینجاست که ترامپ و بایدن که در بسیاری از مسائل با یکدیگر اختلاف دارند، در مورد چین لحن و استدلال مشابهی دارند.

باید گفت مجموع اظهارات بایدن در مورد چین حاوی تناقضات آشکار است. واشنگتن فقط یک دستور اداری بی سابقه برای مهار و سرکوب حرکت توسعه فناوری پیشرفته چین صادر کرد، سپس برگشت و تاکید کرد که چین با مشکل مواجهه است.

چین قوی‌تر از نظر آمریکایی‌ها یک تهدید محسوب می‌شود، در حالی که چین «ضعیف‌تر» به «بمب ساعتی» تبدیل شده است

واقعیت این است که چین قوی‌تر از نظر آمریکایی‌ها یک تهدید محسوب می‌شود، در حالی که چین «ضعیف‌تر» به «بمب ساعتی» تبدیل شده است. پس چین باید چکار کند تا آمریکا بتواند ذهنیت سالمی نسبت به چین داشته باشد؟

واقعیت این است که چین نه تنها باید به خاطر ناامیدی از توسعه ایالات متحده مقصر شناخته شود، بلکه زمانی که واشنگتن به دستاوردهای خود می بالد، این تحقیر را نیز تحمل می کند و در نهایت باید مسئول اختلال روانی ایالات متحده آمریکا باشد.

برخلاف آمریکا، چین هرگز کشورهای دیگر را به زور تهدید نمی کند، اتحاد نظامی تشکیل نمی دهد، ایدئولوژی صادر نمی کند، برای ایجاد مشکل به کشورهای دیگر نمی رود، به سرزمین های دیگر کشورها تجاوز نمی کند، جنگ تجاری را آغاز نمی کند و شرکت های کشورهای دیگر را بی دلیل سرکوب نمی کند.

چین اصرار دارد که توسعه کشور و ملت را بر اساس توان خود قرار دهد. در مواجهه با جهانی متلاطم و در حال تغییر، چین همواره در مسیر پیشرفت تاریخی ایستاده و همواره نیروی مثبتی برای صلح و توسعه جهانی بوده است. اگر بمب های ساعتی وجود داشته باشد، آنها توسط ایالات متحده در سرتاسر جهان کار گذاشته می شوند.

برخی از افراد هفت قانون دیپلماسی آمریکا را به طور خلاصه بیان کردند که یکی از آنها این است: «اگر آمریکا مشکوک است که شما کار بدی انجام داده‌اید، حتماً خود آمریکا این کار را کرده است». این می تواند منطق عجیب آمریکا را توضیح دهد که مهم نیست چین قوی باشد یا ضعیف، به هر حال چین یک تهدید بزرگ است.

هنگامی که ایالات متحده امریکا قوی شد، جنگ عراق و جنگ افغانستان را آغاز کرد. زمانی که به طور نسبی قدرت آن کاهش یافت، شروع به یکجانبه گرایی و تقابل اردوگاهی کرد. دنیای درونی سیاستمداران واشنگتن ممکن است کثیف باشد، اما آنها نباید فکر کنند که دیگران مانند آنها هستند.

کد خبر: ۲۳۶٬۷۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha