۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷
تاثیر ژئوپلیتیک بر سیاست اقتصادی آمریکا با چین؛ کاشت باد و دروی طوفان
بازار گزارش می‌دهد؛

تاثیر ژئوپلیتیک بر سیاست اقتصادی آمریکا با چین؛ کاشت باد و دروی طوفان

با محدود کردن سرمایه گذاری در چین، ایالات متحده آمریکا در حال ایجاد چالش برای خود است.

بازار؛ گروه بین الملل: بسیاری از رسانه های جهان گزارش داده اند که دولت ایالات متحده آمریکا آنچه را که از آن به عنوان «قوانین بی سابقه محدود کننده سرمایه گذاری آمریکا در چین» یاد می شود، معرفی نموده است.

این طرح نزدیک به دو سال است که در حال انجام بوده و بیش از یک سال است که توسط رسانه ها تبلیغ شده است. در یک سال گذشته این امر به روابط چین و ایالات متحده آمریکا و به فضای همکاری اقتصادی عادی بین دو کشور آسیب رسانده و سردی قابل توجهی ایجاد کرده است.

فاش شده است که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا با صدور یک فرمان اجرایی، سرمایه گذاری مستقیم آمریکا در چین را در سه حوزه فناوری شامل نیمه هادی ها، محاسبات کوانتومی و هوش مصنوعی محدود یا حتی ممنوع خواهد کرد. مقامات ارشد دولت بایدن ماه‌هاست که گفته‌اند که محدودیت‌ها هدف محدودی خواهند داشت، زیرا هر چیزی که بیش از حد گسترده باشد به کارگران و اقتصاد آمریکا آسیب می‌زند.

آنها همچنین رد کردند که این محدودیت‌ها همانطور که پکن می‌گوید «محاصره فناوری» است و مدعی شدند که آنها فقط بر روی حوزه های خاصی تمرکز خواهند کرد که شامل «امنیت ملی» می‌شوند. به طور خلاصه آنها می‌خواهند تاکید کنند که این محدودیت‌ها به آن شدتی که افکار عمومی آمریکا تصور می کند نخواهد بود، گویی که آمریکا تا حدودی سیاست خود را نرم‌تر کرده است.

این واقعیت نشان می دهد که جناح مهار و سرکوب چین در واشنگتن دست بالا را دارد. مقامات در واشنگتن به طور مداوم تأکید می کنند که این امر تجارت مشروع با چین را مختل نمی کند، ظاهراً برای کاهش نگرانی های شدید داخلی در ایالات متحده آمریکا، اما این تاکیدات ماهیت یا تأثیر مخرب محدودیت ها را تغییر نخواهد داد. از زمان انتشار این خبر اضطراب و مخالفت قابل توجهی در ایالات متحده آمریکا وجود داشته که با گذشت زمان قوی‌تر شده است.

دولت آمریکا به تشدید سیاست های صادراتی و سرمایه گذاری خود علیه چین ادامه می دهد و نه تنها نظم عادی سرمایه گذاری اقتصادی و تجاری بین المللی را تضعیف می کند بلکه باعث آسیب بیشتر به منافع اقتصادی خود ایالات متحده می شود

دولت ایالات متحده آمریکا به تشدید سیاست های صادراتی و سرمایه گذاری خود علیه چین ادامه می دهد و نه تنها نظم عادی سرمایه گذاری اقتصادی و تجاری بین المللی را تضعیف می کند بلکه باعث آسیب بیشتر به منافع اقتصادی خود ایالات متحده می شود.

در این شرایط، واشنگتن بار دیگر ضربه‌ای را وارد کرد که حداقل در میان جامعه تجاری جریان اصلی در ایالات متحده کاملاً نامحبوب است. ژئوپلیتیک، پان-امنیتی و ایدئولوژی سیاست های اقتصادی و تجاری ایالات متحده آمریکا با چین را ربوده است.

اگرچه واشنگتن همچنان مایل به انجام برخی حرکات برای جلب رضایت جامعه تجاری در مقیاس محدود است، اما این محدودیت ها به معنای بازگشت به یک سیاست منطقی در قبال چین نیست.

اقدامات واشنگتن نشان می‌دهد که این کشور به حوزه هایی حمله می‌کند که فکر می‌کند چین بیشتر از ایالات متحده در آنها درآمد دارد

کسب و کارهای آمریکایی برای کسب سود در چین سرمایه گذاری می کنند و روابط اقتصادی و تجاری چین و آمریکا به طور کلی به نفع هر دو کشور است. اقدامات واشنگتن نشان می‌دهد که این کشور به حوزه هایی حمله می‌کند که فکر می‌کند چین بیشتر از ایالات متحده در آنها درآمد دارد.

واشنگتن تلاش می‌کند حوزه هایی را هدف قرار دهد که در آن آمریکا واقعاً درآمد بیشتری کسب می‌کند اما چین نیز در آنجا سود می‌برد

واشنگتن همچنین تلاش می‌کند حوزه هایی را هدف قرار دهد که در آن آمریکا واقعاً درآمد بیشتری کسب می‌کند اما چین نیز در آنجا سود می‌برد. این کشور آرزوی وضعیتی را دارد که در آن سود چین صفر باشد و فقط ایالات متحده سود ببرد که این وضعیت دست نیافتنی است.

آمریکایی هایی که امیدوارند از این محدودیت های سرمایه گذاری برای متوقف کردن یا خفه کردن توسعه فناوری پیشرفته چین استفاده کنند، بیش از حد متکبر هستند. نیمه هادی های پیشرفته، محاسبات کوانتومی و هوش مصنوعی سه نماینده فناوری پیشرفته برای بشریت هستند و ایالات متحده که در موقعیت پیشرو قرار دارد، مدت هاست که نسبت به چین محتاط است. باید گفت اثر حاشیه ای «محدودیت های سرمایه گذاری» در حال کاهش است.

علاوه بر این در زمینه فناوری های پیشرفته، چین هرگز به دیگران اعتماد نکرده است و همیشه به نوآوری مستقل متعهد بوده است. مهار چین از سوی ایالات متحده تنها عزم چین را برای سرعت بخشیدن به نوآوری مستقل و سرعت بخشیدن به ارتقای سطح بالای باز شدن به دنیای خارج تقویت می کند.

بزرگترین و مستقیم ترین تأثیر «محدودیت های سرمایه گذاری» بر سرمایه گذاران آمریکایی است که به دنبال فرصت هایی در بازار چین هستند. این محدودیت‌های تهدیدآمیز بر روابط عادی سرمایه‌گذاری و تجاری بین چین و ایالات متحده سایه افکنده است و همچنین به یک مانع روانی برای سرمایه‌گذاران آمریکایی تبدیل می‌شود و باعث می‌شود که هنگام بررسی سرمایه‌گذاری‌های عادی در چین تردید کنند. برخی از شرکت های سرمایه گذاری معروف مجبور شده اند با تقسیم سهم به دنبال به حداقل رساندن ریسک باشند.

مدتی است که دولت ایالات متحده آمریکا به طور مستمر در حال ساختن یک قلعه تکنولوژیک در محیطی کوچک با حصار بلند بوده و فکر می کند اینگونه خود را ایمن تر می کند. این در حالی است که این اقدامات محدودکننده چالشی بزرگ برای واشنگتن ایجاد کرده است.

محدودیت های سرمایه گذاری ایالات متحده آمریکا به یک ضربه مهلک برای نوآوری های تکنولوژیکی چین تبدیل نخواهد شد. این «قوانین بی‌سابقه محدودکننده سرمایه‌گذاری آمریکا در چین» ممکن است فرصت‌های بالقوه‌ای را که برخی از شرکت‌های چینی می‌توانستند انتظار داشته باشند را مسدود کند، اما مهم‌تر از آن ممکن است علامت هشداری برای شرکت‌های بیشتری باشد که زیر دیوار خطرناک واشنگتن قرار نگیرند.

حوزه فناوری پیشرفته برای چشم انداز توسعه آینده یک کشور حیاتی است و طبیعتاً دارای ویژگی جدید به هم پیوستگی در این دوره است. اینکه هر کشوری خود را منزوی کند و برای برتری پژوهشی در حوزه فناوری تلاش کند، غیرواقعی است.

آینده حوزه فناوری متعلق به کشورهایی است که جهان را با آغوش باز در آغوش می گیرند. اگر ایالات متحده نتواند این مهم را درک کند، تنها از هدف خود برای رقابت با چین دورتر خواهد شد.

کد خبر: ۲۳۶٬۷۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha