۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۷
توافقنامه زندانیان تا حدودی تنش را کاهش می‌دهد|  بایدن تمایلی به توافق هسته ای تا انتخابات ندارد
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا در گفتگو با بازار:

توافقنامه زندانیان تا حدودی تنش را کاهش می‌دهد| بایدن تمایلی به توافق هسته ای تا انتخابات ندارد

«پل پیلار» معتقد است توافقنامه زندانیان میان ایران و آمریکا تا حدودی تنش را کاهش می‌دهد با وجود این بایدن تمایلی به توافق هسته ای تا انتخابات ریاست جمهوری ندارد.

بازار؛ گروه بین الملل: روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داده بود پنج زندانی آمریکایی در ازای آزادی ایرانی‌هایی که به دلیل نقض تحریم‌ها مجرم شناخته شده‌اند از زندان آزاد خواهند شد.

این روزنامه همچنین به نقل از منابعی که اشاره‌ای به نام آنها نشده مدعی شده بود حدود ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های نفتی ایران نیز آزاد خواهند شد.

منابع آگاه گفته‌اند منابع ایران در حال انتقال به حساب‌هایی در قطر است و در خصوص تبدیل آن از واحد «وون» (پول کره جنوبی) به یورو توافق صورت گرفته است.

این منابع همچنین تصریح کرده‌اند خروج زندانیان آمریکایی بعد از انتقال قطعی منابع ارزی به حسابی در بانک مرکزی قطر صورت خواهد گرفت. در این توافق همچنین مقرر شده تعدادی از زندانیان ایرانی در آمریکا هم آزاد می‌شوند.

منابع مطلع از این توافق همچنین گفته‌اند کل منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی در این فرایند آزاد و صرف واردات کالاهای غیرتحریمی خواهد شد.

بر اساس این گزارش انجام این روند منوط به آن است که اولا، پول‌های بلوکه شده به حساب ایران در قطر واریز شود و ثانیا ایران راستی‌آزمایی کند که وجوه مزبور قابل برداشت است.

یکی از این منابع گفت: فعال شدن همزمان مسیر حقوقی و دیپلماسی عزتمندانه در به ثمر رسیدن این روند موثر بوده است.»

نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد هم این توافق را تأیید کرده است. شبکه خبری سی‌بی‌اس به نقل از نمایندگی ایران گزارش داد: «به عنوان بخشی از توافق همکاری بشردوستانه که با واسطه یک دولت ثالث انجام گرفت، ایران و آمریکا توافق کرده‌اند متقابلاً پنج زندانی را آزاد و عفو کنند.اقدام امروز در انتقال زندانیان یک گام مهم اولیه در اجرای این توافق است.»

در خصوص این موضوع، خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور «پل پیلار» استاد دانشگاه جورج تاون آمریکا انجام داده که در ادامه می آید.

«پل پیلار» یکی از سردبیران نشریه نشنال اینترست، و عضو ارشد مرکز تحقیقات امنیتی دانشگاه جورج تاون و نیز مرکز سیاست‌های امنیتی ژنو است. وی در سال ۲۰۰۵ پس از ۲۸ سال فعالیت در جامعه اطلاعاتی ایالات متحده از سازمان اطلاعات مرکزی (DCI) بازنشسته شد و پس از آن به عنوان استاد مهمان در برنامه مطالعات امنیتی در دانشگاه جورج تاون حضور یافت.

مناصب ارشد دولتی پیلار، شامل افسر اطلاعات ملی خاورنزدیک و آسیای جنوبی، رئیس واحدهای تحلیلی در CIA در حوزه‌های خاورنزدیک، خلیج فارس و آسیای جنوبی، معاون رئیس مرکز ضد تروریستی DCI و دستیار اجرایی مدیر اطلاعات مرکزی بوده است. پروفسور پیلار همچنین در شورای اطلاعات ملی به عنوان یکی از اعضای اصلی گروه تحلیلی آن فعالیت می‌کرد. وی کهنه‌سرباز جنگ ویتنام و افسر بازنشسته ارتش ایالات متحده نیز هست.

پل پلار دارای مدرک افتخاری از کالج دارتموث، لیسانس فلسفه از دانشگاه آکسفورد، و کارشناسی ارشد و دکتری از دانشگاه پرینستون است. کتاب های پل پیلار عبارتند از: «مذاکره برای صلح: خاتمه جنگ بعنوان یک روند چانه‌زنی (۱۹۸۳)»؛ «تروریسم و سیاست خارجی ایالات متحده (۲۰۰۱)»؛ «اطلاعات و سیاست خارجی ایالات متحده: عراق، ۱۱ سپتامبر و اصلاح اشتباهات (۲۰۱۱)» و «چرا آمریکا جهان را اشتباه می‌فهمد: تجربه ملی و ریشه‌های سوءبرداشت (۲۰۱۶)».

*ایران و آمریکا در خصوص تبدیل زندانیان به توافق رسیدند و 5 زندانی آمریکایی آزاد شد و در ازای آن پول های توقیف شده ایران در کره جنوبی آزاد و به کشور قطر منتقل می شود. ارزیابی شما از این توافق چیست؟

از توافق بسیار استقبال می شود. این توافق آمریکایی‌هایی را از زندان آزاد می‌کند و برخی از سرمایه‌های ایرانی را برای خرید غذا و دارو برای ایرانیان آزاد می‌کند.

*رابرت مالی نماینده سابق ویژه دولت بایدن در امور ایران که از عوامل اصلی این توافق بوده است این توافق را گام اول اعلام کرده است. این سخن به چه معناست؟

من فکر می کنم مالی به این واقعیت اشاره می کرد که توافق هنوز به طور کامل اجرا نشده است و اگرچه زندانیان آمریکایی از زندان منتقل شده اند، اما آنها هنوز در نوعی حبس خانگی هستند و هنوز آزاد نشده اند.

ایران و امریکا از تلاش برای دستیابی به هرگونه توافقی قبل از انتخابات سال آینده ایالات متحده محتاط هستند

*رابرت مالی به عنوان فردی شناخته می شد که خواهان توافق در همه زمینه ها با ایران بود. آیا گفتگوها میان ایران و آمریکا در سایر زمینه ها نیز ادامه می یابد و یا صرفا در همین موضوع با توجه به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی می ماند؟

حذف موضوع زندانیان تنها می تواند به فضای مذاکره در سایر موضوعات کمک کند. اما اگرچه ممکن است نوعی گفتگو وجود داشته باشد، حداقل به طور غیرمستقیم، من معتقدم که هر دو طرف از تلاش برای دستیابی به هرگونه توافقی قبل از انتخابات سال آینده ایالات متحده محتاط هستند.

*دولت بایدن می تواند آزادی زندانیان را به عنوان برگ برنده ای در انتخابات مطرح کند. آیا دولت او می تواند بر موضوع هسته ای در حال حاضر متمرکز شود؟

همانطور که در پاسخ قبلی گفته شد، من معتقد نیستم که موضوع هسته ای ایران از هم اکنون تا انتخابات ایالات متحده کانون اصلی توجه رئیس جمهور بایدن باشد. بایدن متوجه شده است که صرف نظر از شرایط هر توافق جدید، جمهوری خواهان به آن حمله خواهند کرد و سعی می کنند آن را به یک موضوع تبلیغاتی تبدیل کنند.

توافقنامه زندانیان حداقل تا حدودی تنش را کاهش می‌دهد، اما افزایش نیروی نظامی ایالات متحده در خلیج فارس نشان می دهد این کشور تمایل به افزایش تنش دارد

*آمریکا در حالی به توافق با ایران در زمینه زندانیان دست یافته است که نیروهای نظامی خود را در خلیج فارس افزایش داده است و بیم آن می رود که تنش در منطقه خلیج فارس وارد فاز جدی شود. تصور می کنید توافق زندانیان کمکی به کاهش تنش در خلیج فارس نیز بکند؟

توافقنامه زندانیان حداقل تا حدودی تنش را کاهش می‌دهد، اما همانطور که اخیراً در مقاله ای با عنوان «جنگ نفتکش‌ها و تقویت قوای نظامی ایالات متحده در خلیج فارس» نوشته ام استقرار نظامی ایالات متحده تمایل به افزایش تنش دارد و باعث افزایش تنش در منطقه خلیج فارس خواهد شد.

کد خبر: ۲۳۶٬۵۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha