۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۳
افزایش محصولات کشاورزی با فناوری نانو

افزایش محصولات کشاورزی با فناوری نانو

یافته‌های تحقیقات جدید حاکی است که تحولات فناوری نانو در کشاورزی می‌تواند موجب افزایش بهره‌وری در مصرف آب و کود شود و محصولات کشاورزی را افزایش دهد.

به گزارش بازار، با این فناوری همچنین کشاورزان می‌توانند سموم کشاورزی را با تاثیرگذاری بهتر استفاده کنند و نظارت بهتری بر خاک داشته باشند. به گزارش «بنیاد جهانی نانو» این سازمان قصد دارد نقش بالقوه مهم و تاثیرگذار فناوری نانو را در دگرگون‌سازی رویه‌های پایدار کشاورزی مورد بررسی قرار دهد.

این گزارش فناوری نانو را به عنوان دستکاری ماده در سطح ریزذرات و مقیاس نانو تعریف و اعلام می‌کند که این فناوری (نانو) هم اکنون برای بهبود بهره‌وری و پایداری کشاورزی در جهان به کار گرفته می‌شود.

این گزارش خاطرنشان می‌کند که فناوری نانو می‌تواند مزایایی برای جنبه‌های مختلف کشاورزی داشته باشد که از جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد:

- کشاورزی دقیق: حسگرهای نانو می‌توانند بر رطوبت خاک و همچنین دما و مواد مغذی خاک نظارت کنند و به کشاورزان اجازه دهند که ضمن کاهش مصرف آب و کود، محصولات کشاورزی را بهینه سازی کنند.

- سامانه‌های انتقال هوشمند: ذرات نانو می‌توانند برای انتقال بهتر کود و سموم کشاورزی مورد استفاده قرار گیرند و از این طریق میزان اتلاف را کاهش دهند و تاثیرات زیست محیطی را به حداقل برسانند.

- شناسایی بیماری: حسگرهای نانو می‌توانند حضور پاتوژن‌های گیاهی (اجزای حامل بیماری) را شناسایی کنند و به کشاورزان امکان بدهند که پیش از وارد شدن خسارت شدید برای مهار آن وارد عمل شوند.

- حفظ غذا: فناوری نانو می‌تواند برای تولید پوشش‌های ضدمیکروبی برای بسته بندی مواد غذایی مورد استفاده قرار گیرد که این اقدام می‌تواند مدت زمان نگهداری مواد غذایی را افزایش و ضایعات آن را کاهش دهد.

محققان در دانشگاه «آبریستویت» (Aberystwyth) ولز اقدام به بررسی ظرفیت بالقوه مواد نانو در ابداع راه حل‌های نوآورانه برای انتقال هدفمند سموم کشاورزی کرده اند.

این دانشگاه همچنین در نظر دارد تا درباره کاربرد حسگرهای نانو به منظور ارائه داده درباره مواد مغذی و سطح رطوبت خاک تحقیق کند به طوری که کشاورزان بتوانند تصمیمات آگاهانه‌تری درباره آبیاری و کاربرد سموم کشاورزی اتخاذ کنند.

در دیگر مراکز دانشگاه جهان نیز تحقیقاتی در این حوزه انجام می‌شود از جمله موسسه فناوری هند در دهلی‌نو تمرکز خود را بر تولید کودهای شیمیایی نانو به منظور ارتقای باروری محصولات کشاورزی و کاهش ضایعات مواد مغذی خاک قرار داده اند.

این در حالی است که بازار فناوری نانو در کشاورزی پایدار از طریق کشاورزی طبیعی هنوز به طور نسبی محدود است، اما انتظار می‌رود که در آینده رشد قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.

این گزارش خاطرنشان کرده است که طبق پیش بینی‌ها ارزش بازار فناوری نانو در بخش کشاورزی تا سال ۲۰۲۵ به ۱۶.۷ میلیارد دلار خواهد رسید.

کد خبر: ۲۳۶٬۴۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha