۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۷
چرا سیگنال افت دلار با خبر تبادل زندانیان دوام نیاورد؟
یادداشت؛

چرا سیگنال افت دلار با خبر تبادل زندانیان دوام نیاورد؟

با وجود اینکه هنوز توافق ایران و آمریکا به یک روز هم نرسیده برخی دنبال پاسخ این سوال هستند که چرا سیگنال افت دلار با خبر تبادل زندانیان دوام نیاورد؟

حامد شایگان؛ بازار: دسترسی تهران به ۶ میلیارد دلار منابع بلوکه شده ابتدا به قدری قوی بود که در همان ساعت اولیه هزار تومان از قیمت دلار را کاهش داد، اما رفته رفته با آمدن خبرهای تکمیلی همچون انتقال پول از کره جنوبی به قطر و آزادسازی این منابع به شرط خرید کالاهای بشردوستانه توسط ایران و خبر پیش خور کردن دلارهای کره ای در سالهای قبل توسط بانک مرکزی، باعث شد ریزش دلار متوقف شود.

با توجه به اینکه روزنامه نیویورک تایمز مدعی شده بود که مطابق با توافق میان ایران و آمریکا، تنها برای مبادله زندانی ها و منابع بلوکه شده بوده و حتی بلنکین وزیر خارجه آمریکا تاکید ویژه کرده که تحریم ها علیه ایران با قوت قبل ادامه می یابد هیجان بازار هم فروکش کرده است.

بعد از انتشار خبر آزادسازی ۶ میلیارد دلار پول ایران و توافق بر سر مبادله زندانی ها فضای روانی بازار به این سمت سوق داده که توافق برجام هم غیر ممکن نیست، به همین دلیل عرضه دلار توسط دلال ها و مردم افزایش داشت، اما حالا مشخص شده خبری از ادامه توافقات نیست

بنابراین قیمت دلار که در بازار آزاد با واکنش به خبر توافق تا آستانه ورود به کانال ۴۸ هزارتومان افت کرده بود بار دیگر به سمت ۴۹ هزار تومان حرکت کرد، زیرا آزادسازی این منابع در بازار ارز نقش چندانی ایفا نمی کند و بیشتر در کاهش تورم بازار کالایی موثر است.

در واقع انتقال پولهای بلوکه ایران در کره جنوبی به قطر برای سفارشات مواد غذایی، دارو و تعداد محدودی تجهیزات پزشکی انجام می شود و بانک دوحه قطر هزینه کالاها را پرداخت می کند و شرکتهای قطری آنها را به ایران تحویل می دهند و ایران به هیچ وجه دسترسی مستقیم به منابع مالی نخواهد داشت. به همین دلیل موضوع تزریق ارز به بازار منتفی است، اما چرا قیمت دلار در بازار ریزش داشت؟

بعد از انتشار خبر آزادسازی ۶ میلیارد دلار پول ایران و توافق بر سر مبادله زندانی ها فضای روانی بازار به این سمت سوق داده که توافق برجام هم غیر ممکن نیست، به همین دلیل عرضه دلار توسط دلال ها و مردم افزایش داشت، اما حالا مشخص شده خبری از ادامه توافقات نیست.

سوال این است که اثر این توافق بر اقتصاد ایران و بازار سرمایه چگونه خواهد بود؟ به طور قطع ایران برای اینکه به سرعت این منابع را وارد چرخه اقتصادی کند مجوز واردات کالاهای اساسی و دارویی را صادر می کند و بر مبنای آن این کالاها در بازار فراوان خواهد شد و احتمالا قیمت ها هم تعدیل می شوند.

از طرف دیگر بازار ارز به این اتفاق دو رویکرد خواهد داشت؛ نخست اینکه با تامین ارز کالاهای اساسی از قطر عملا تقاضا برای ارز در بازار داخلی کاهش می یابد و دولت می تواند از منابع پیش بینی شده در بودجه برای واردات در کنترل بازار ارز استفاده کند به همین دلیل تا چند تورم در بازار ارز نخواهیم داشت.

از طرف دیگر دولت از ماه قبل وعده آزادسازی منابع ارزی از گروه جنوبی داده بود و خیلی ها تصور می کردند که این دلارها به صورت نقد وارد بازار ایران می شوند به همین دلیل انتظاری که در بازار ایجاد شده بود عرضه قابل توجه دلار بود که این مسأله هم اکنون منتفی شده و این موضوع حکایت از این دارد که بعد از مدتی انتظارات تورمی جایگزین می شود و قیمت ارز دوباره به سمت ۶۰ هزار تومان حرکت می کند.

به طور قطع بازار ارز هر مسیری پیش بگیرد بازار کالایی و همچنین بورس به همان جهت سوق پیدا می کند و با توجه به اینکه سیگنال افت دلار با خبر تبادل زندانیان دوام نیاورد این تحلیل را هم که مذاکرات و توافق برجام نزدیک شده عملا نامعتبر کرده است. ‌

کد خبر: ۲۳۶٬۴۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha