۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۴
تجربه بورس ساختار یافته مسکن در دنیا وجود ندارد
دبیر کانون نهادهای سرمایه گذاری:

تجربه بورس ساختار یافته مسکن در دنیا وجود ندارد

اسلامی بیگدلی، دبیر کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران گفت: بطورکلی تجربه بورس ساختار یافته مسکن در دنیا خیلی جدی وجود ندارد.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، «سعید اسلامی بیدگلی» گفت: ساز و کار تعیین قیمت هر بورسی باید ازطریق فشار عرضه و تقاضا باشد.

وی اظهارداشت: بطورکلی در بورس اگر دخالتی در حوزه قیمت گذاری صورت گیرد بورس کارکرد اصلی خود را از دست خواهد داد و این نقطه اعتراض بسیاری از فعالان بورس‌ های کالایی دنیا از جمله در کشور است چرا که برخی از وزارتخانه ‌ها و نهادهای حاکمیتی در قیمت گذاری و در شیب های عرضه و تقاضا دخالت می‌کنند.

دبیر کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران گفت: هر وقت فرآیند قیمت گذاری در بورس‌ ها به ساز و کار عرضه و تقاضا سپرده نشود و از طریق دخالت ‌ها بخواهد قیمت گذاری انجام شود بورس کارکردهای اصلی خواد را از دست خواهد داد البته نمی‌توان گفت کاملا بدون کارکرد می‌ شود ولی بالاخره به اهداف اصلی خود نخواهد رسید.

وی افزود: بطورکلی تجربه بورس ساختار یافته مسکن در دنیا خیلی جدی و بزرگ وجود ندارد ولی بورس‌ های منطقه ای وجود دارد چون در بورس ‌ها، کالاهای همگن مورد معامله قرار می‌گیرد.

اسلامی بیدگلی تصریح کرد: مسکن در زمره کالاهای همگن قرار نمی گیرد بلکه یک کالای غیر همگن است.

وی ادامه داد: هدف اصلی و کلیدی بورس‌ های مسکن ایجاد شفافیت در ساز و کارهای خرید و فروش است.

دبیر کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران گفت: بورس مسکن ساختار یافته بزرگ در دنیا وجود ندارد گهگاهی بورس‌ های محلی هستند یا معاملات مسکن را با هدف ایجاد شفافیت و کمی افزایش نقد شوندگی به بورس می‌ برند.

وی افزود: بحث کنترل قیمت را از طریق بورس‌ ها انجام نمی‌دهند اگرچه در بورس‌ ها ابزارهای مختلفی وجود دارد و ممکن است برخی از هیجانات را کنترل کند.

اسلامی بیدگلی تصریح کرد: عمده دلیل افزایش قیمت مسکن در کشور ناشی از تورم است از اینرو تا سیاست گذاری‌ های کلان کشور به سمت کاهش جدی تورم در بلند مدت پیش نرود نمی‌توان انتظار داشت ایجاد ساز و کاری مثل بورس مسکن از افزایش قیمت مسکن جلوگیری کند.

وی اذعان داشت: بورس ممکن است بتواند با ابزارهای که در اختیار دارد با ایجاد شفافیت و نقدشوندگی برخی از هیجانات جلوگیری کند اما از روند های بلندمدت جلوگیری نخواهد کرد.

دبیر کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران گفت: برای کنترل قیمتی اساس نظام حاکمیتی و سیاست گذاری اقتصادی کشور باید به فکر کنترل نقدینگی و تورم در بلند مدت باشد.

وی افزود: ایران تنها کشور در جهان است که بیش از چهار دهه درگیر تورم دورقمی است.

اسلامی بیدگلی یادآورشد: این نشان می دهد سیاست گذاران اقتصادی طی این سال ها موضوع کنترل تورم را در اولویت اصلی خود قرار نداده اند.

کد خبر: ۲۳٬۶۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha