۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۹
آمار تولید دارو در کشور به ۹۹ درصد رسید

آمار تولید دارو در کشور به ۹۹ درصد رسید

رئیس سازمان غذا و دارو از تولید ۹۹ درصدی داروهای مورد نیاز بیماران در کشور خبر داد.

به گزارش بازار، سید حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو در نشست خبری اظهار داشت: در تجهیزات پزشکی بالغ بر ۳۵۰ هزار آی آر سی وجود دارد که ۱۵۰ هزار مورد به صورت مستمر در حال تولید هستند.

وی گفت: در حوزه تجهیزات پزشکی شرایط تولید رو به رشد است و به سمت ارتقای تولید در حرکت هستیم، شرایط ما با دارو متفاوت است و برخی اقلام به صورت کامل در کشور تولید می‌شوند و برخی نیز مونتاژ می‌شوند.

محمدی با بیان اینکه آمارنامه دارویی سال گذشته به صورت قطعی منتشر شده است افزود: بازار دارویی ما در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۰۶ هزار میلیارد تومان بود که ۹۹ درصد آن تولید بوده است و این موضوع نشان دهنده حمایت از تولید است.

وی با اشاره به تحریم داروها گفت: مشکلات بیماران تالاسمی، سرطانی و هموفیلی مربوط به تحریم است و اگر مانع تراشی آمریکا نبود بسیاری از کشورها مشتاق هستند که به ایران صادرات داشته باشند.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: ایران در حوزه غذا و مکمل خودکفا است، واردات بخشی اقلام مربوط به بیماران خاص است.

وی گفت: هرجا تولید کننده محصولات باکیفیت ارایه بدهند از آنها حمایت می‌کنیم و اگر تولید کفایت نداشته باشد نیاز مردم از طریق واردات تامین می‌شود.

وی ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه ۱۲ هزار میلیارد تومان به بیمه‌ها پرداخت کرد تا به شرکتهای تامین کننده دارو و تجهیزات پزشکی پرداخت شود. برخی از شرکت‌ها بین شش ماه تا یک سال مطالبه دارند و این رقم کمک زیادی به ما کرد. همچنین مقرر شد دوهزار میلیارد تومان دیگر پرداخت شود که امیدوارم این پرداخت‌ها مستمر باشد.

وی ادامه داد: کوچکترین توقف و اضطراب در مسیر تولید و تامین دارو به سلامت مردم آسیب خواهد زد.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه رسانه‌ها نقش بسزایی در حوزه سلامت و دارو دارند گفت: رسانه باید به بیان درست واقعیت بپردازد تا به سلامت مردم کمک کند.

محمدی افزود: کوچکترین خطا در حوزه سلامت به سلامت مردم آسیب جدی می‌زند، لذا باید به بیان حقیقت توجه ویژه داشت.

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی درباره کمبودهای دارویی گفت: صادرات دارو تیرماه سیصد درصد رشد داشته است که نسبت به زمان مشابه رشد داشته است. اگر شرکتی تولید کند میتواند مازاد تولید را صادر کند و ما از صادرات حمایت می‌کنیم. معتقدم تولید کننده با صادرات محصولات خود را به دنیا نشان می‌دهد و در رقابت بیشتر کیفیت را بالا می‌برد.

کد خبر: ۲۳۶٬۱۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha