۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۱
قیمت جهانی نفت کاهش یافت
در پی انتشار آمار ضعیف تجارت چین؛

قیمت جهانی نفت کاهش یافت

چین روز سه‌شنبه اعلام کرد: نرخ صادرات این کشور در ماه جولای ۱۴٫۵ درصد و نرخ واردات ۱۲٫۴ درصد نسبت به زمان مشابه در سال گذشته کاهش داشته است، آماری که بلافاصله بر قیمت جهانی نفت تأثیر گذاشت.

به گزارش بازار، آمارهایی که روز سه‌شنبه از میزان صادرات و واردات در چین منتشرشده است، ‌ بسیار ناامیدکننده‌تر از حد انتظار اقتصاددانان بوده است. نظرسنجی‌های رویترز نشان داده بود تحلیلگران کاهش ۱۲٫۵ درصدی صادرات و ۵ درصدی واردات چین را برای ماه جولای پیش‌بینی کرده بودند.

نرخ سال‌به‌سال صادرات چین به آمریکا در ماه جولای ۲۳٫۱ درصد کاهش داشته؛ درحالی‌که نرخ صادرات به اتحادیه اروپا در همین دوران کاهشی ۲۰٫۶ درصدی را تجربه کرده است. نرخ صادرات به مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا هم کاهشی ۲۱٫۴ درصدی داشته است.

از سوی دیگر، میزان واردات چین از روسیه در ماه جولای نسبت به زمان مشابه در سال گذشته ۸٫۱ درصد کاهش‌یافته است. کند شدن روند رشد اقتصادی آمریکا و دیگر اقتصادهای بزرگ جهان باعث کند شدن صادرات چین در سال جاری‌شده است. هم‌زمان، میزان تقاضای داخلی هم در چین چنگی به دل نمی‌زند.

علاوه بر واردات نفت که در ماه جولای نسبت به ماه پیش از آن کاهشی شده، واردات مدارهای یکپارچه یا آی سی‌ها به چین هم ۱۷ درصد کاهش داشته است. کاهش معاملات ماه جولای روند از پیش تضعیف‌شده صادرات و واردات چین را بیش از همیشه تحت‌فشار قرار خواهد داد. بر اساس آمارها، از ابتدای سال تاکنون، میزان صادرات چین طی ۷ ماه اول سال ۵ درصد و میزان واردات این کشور ۷٫۶ درصد سقوط کرده است. ازجمله مهم‌ترین اقلامی که صادرات آن‌ها در این بازه زمانی کاهشی قابل‌توجه داشته می‌توان به روغن تصفیه‌شده، کیف، چمدان و در بخش واردات خمیرکاغذ، محصولات زغالی و روغن نباتی خوراکی اشاره کرد.

انتشار اخبار مربوط به کاهش شدید صادرات و واردات چین، بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان، باعث کاهش قیمت جهانی نفت شد. نفت برنت با کاهشی ۲۹ سنتی به قیمت بشکه‌ای ۸۵٫۰۵ دلار و نفت خام وست تگزاس با کاهشی ۲۵ سنتی به قیمت ۸۱٫۶۹ دلار معامله شد.

بر اساس اداره کل گمرک چین میزان واردات نفت چین در ماه جولای برابر ۴۳٫۶۹ میلیون تن، برابر ۱۰٫۲۹ میلیون بشکه در روز رسیده است که نسبت به ماه پیش ۱۸٫۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد اما نسبت به دوران مشابه در سال گذشته ۱۷ درصد بالاتر است.

باوجود نگران‌کننده بودن این آمار، بعضی از تحلیلگران هنوز به چشم‌انداز تقاضای نفت چین برای ماه‌های اوت تا اکتبر امیدوارند؛ زیرا این ماه‌ها دوران اوج فعالیت‌های ساخت و سازی و کارخانه‌ای است و مصرف بنزین و گازوئیل هم به‌واسطه مسافرت‌های تابستانی تقویت خواهد شد؛ اما انتظار می‌رود میزان این تقاضا پس از اکتبر به‌تدریج کاهش پیدا کند.

کد خبر: ۲۳۶٬۰۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha