۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۴
شراکت ایران و بریکس در برخی حوزه‌ها عملا آغاز شده است
وزیر امور خارجه:

شراکت ایران و بریکس در برخی حوزه‌ها عملا آغاز شده است

وزیر امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران به دلیل موقعیت‌ ژئواستراتژیک و کم نظیر جغرافیایی شریکی مطمئن و موثر در همکاری‌های دو و چند جانبه می‌باشد.

به گزارش بازار، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان بعدازظهر(سه شنبه) در اختتامیه کنفرانس «ایران و بریکس چشم اندازهایی برای شراکت و همکاری» اظهارداشت: در چنین روزی طالبان مزار شریف را به تصرف درآورد و با حمله به کنسولگری ایران در مزار شریف هشت دیپلمات و یک خبرنگار ایرانی به شهادت رسیدند؛ به این مناسبت برای روح این شهدا بهترین ها را آرزومندیم.

وی گفت: همچنین به این واسطه امروز در جمهوری اسلامی ایران به روز خبرنگار اختصاص یافته که به کلیه خبرنگاران صمیمانه این روز را تبریک میگویم.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: در ماه ژوئن امسال در نشست دوستان بریکس که در آفریقای جنوبی برگزار شد اعلام کردم که به زودی کنفرانسی را در ایران برگزار خواهیم کرد و هدف این کنفرانس این خواهد بود که پتانسیل های ایران و بریکس را در یک مشورت متقابل مورد شناسایی قرار دهیم.

امیرعبداللهیان بیان کرد: به نظر می رسد که گام اول جهت شناسایی ظرفیت‌های دو طرف برداشته شده و از همه مهمانی که از خارج از ایران برای حضور در این نشست حاضر شدند صمیمانه قدردانی میکنم.

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص بریکس و همکاری‌های جمعی آن اظهارداشت: ائتلاف های سیاسی و اقتصادی جهان غالبا دیپلماتیک و هدف از آن ایجاد قدرت چانه زنی در مذاکرات بین‌المللی در صحن سازمان ملل بود که جنبش عدم تعهد و گروه ۷۷ نمونه‌هایی از آن بودند.

وی گفت: بریکس بیانگر هم افزایی واقعی سیاسی و اقتصادی است و دارای ظرفیت ایجاد اثرگذاری منطقه‌ای و بین المللی است.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه معتقدیم چنانچه ایده بریکس به واقعیت بپیوندند ماهیت آن نیز جهانی خواهد شد، گفت: رشد بریکس اعتماد جهانی و اثرگذاری آن را افزایش داده و تقاضای عضویت کشورهای مختلف نشان از این مطلب دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان بیان داشت: تلاش‌ها برای کاهش هزینه تجارت فی مابین و از جمله از طریق استقاده از ارزهای ملی گام مهمی است که در بریکس انجام می‌شود.

وی افزود: در این راستا ایجاد بانک توسعه بریکس بدون آنکه بخواهد در نظامات کنونی اخلالی ایجاد کند می‌تواند نقش مهمی در تصمیمات مهم بانکی، مالی و پولی جهان داشته باشد.

امیرعبداللهیان گفت: الگوسازی برای همکاری‌های جنوب - جنوب و حرکت به سمت جبران کاستی‌ها و ضعف‌های سازمانی و ایجاد ساختاری فراتر از ظرفیت پنج کشور بنیان گذار این گروه، گام‌های مثبتی است که برداشته شده است.

وزیر امور خارجه بیان داشت: تعامل با نهادهای چندجانبه از دستورکارهای دولت سیزدهم بوده و هست، سرعت بخشیدن به فرایند عضویت در سازمان همکاری شانگهای با نقش آفرینی محوری رئیس ‌جمهور، تعمیق روابط با اتحادیه اوراسیا با هدف ایجاد منطقه آزاد تجاری و حضور فعال تر در سازمان های چندجانبه و مواردی از این دست بیانگر سیاست چندجانبه گرایی است و درخواست ایران برای عضویت در بریکس میز برگرفته از این رویکرد است.

وی تصریح کرد: ایران به دلیل موقعیت ژئواستراتژیک و برخورداری از ذخایر عظیم نفت و گاز و برخورداری از نیروی جوانِ متخصص و ماهر و داشتن دستاوردهای علمی و فناورانه، شریکی مطمئن‌ برای روابط و همکاری‌های دو و چندجانبه به حساب می آید.

وزیر امور خارجه اظهارداشت: خوشحالیم که روابط ایران با اعضای بریکس در وضعیتی مناسب قرار دارد و اراده طرفین برای افزایش مراودات اقتصادی و سیاسی وجود دارد.

امیرعبداللهیان گفت: شراکت بین ایران و بریکس از جمله در حوزه حمل و نقل و کریدور شمال-جنوب عملا شروع شده است.

وی ادامه داد: نشاط بخشیدن به تحرک در ظرفیت‌های ترانزیتی ایران یکی از زمینه‌های همکاری به حساب می ورود، همکاری ایران و چین برای اتصال چین به دریای عمان و اینکه از طریق حمل و نقل ترکیبی می‌تواند چین را به برزیل و آفریقای جنوبی متصل کند.

وزیر امور خارجه بیان داشت: عضویت ایران در حوزه انرژی برای اعضای بریکس ارزش افزوده به حساب می‌آید و حضور برخی کشورهای دیگر از جمله عربستان و عراق نیز می‌تواند ارزش بیشتری به این گروه دهد.

امیرعبداللهیان در پایان خاطرنشان کرد: نشست سران بریکس در آفریقای جنوبی فرصت مغتنمی است که می‌توان آینده‌ای بهتر برای جهان، رو به جلو و در راستای منافع ملت‌ها و منطقه انجام شود.

کد خبر: ۲۳۶٬۰۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha