۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۹
استیضاح نخست وزیر هند کلید خورد| آینده روابط تهران و دهلی چه خواهد شد؟
بازار بررسی کرد؛

استیضاح نخست وزیر هند کلید خورد| آینده روابط تهران و دهلی چه خواهد شد؟

جلسه بررسی رای اعتماد به نخست وزیر هند از صبح روز سه شنبه با حضور وی در پارلمان این کشور آغاز شده و اکنون باید به این نکته اندیشید که خروجی این جلسه چه تاثیری بر روابط تجاری ایران و هند خواهند داشت؟

وحید پورتجریشی؛ بازار: افزایش دامنه تنش های قومیتی در ایالت مانیپور هند طی سه ماه اخیر به بالاترین سطح رسیده است. طی مدت زمان گذشته، میزان درگیری میان اقوام مسیحی و هندوی ساکن در این ایالت تا حدی بالا گرفته که بیش از ۱۵۰ تن کشته و حدود ۵۰ هزار نفر نیز آواره شده اند.

رخدادهای دلخراش مانیپور مانند انتشار ویدئوی منتشر شده از دو زن مورد تعرض قرار گرفته یا کشته شدن یک افسر پلیس و سه شهروند مسلمان به واسطه شلیک یک مامور پلیس همگی تنها یک واکنش از سوی نارندرا مودی نخست وزیر این کشور در پی داشت که همین موضوع منجر به موضع گیری تند احزاب اپوزیسیون به ویژه حزب کنگره ملی این کشور به رهبری رائول گاندی شده است.

«آراتی جراث» تحلیلگر هندی در خصوص مواضع عجیب مودی گفت: من فکر می کنم رفتار مودی همه را در حیرت فرو برده است... نخست وزیر معتقد است که مشکلات پیش آمده به شخص وی آسیبی وارد نخواهد کرد و مردم او را با کارنامه اش قضاوت خواهند کرد.

یا اینحال، باید در نظر داشت که جامعه هند دارای نظام اجتماعی طبقاتی بوده و میزان تصمیم گیری های عمومی تحت تاثیر قومیت یا مذاهب در بسیاری از بخش های سنتی این کشور بر کارنامه دولت خواهد چربید. در حقیقت، برای افراد متعلق به طبقات سنتی و کمتر توسعه یافته هند، حفظ سیطره سیاسی قومیت یا مذهب بر میزان توانمندی دولت در رفع مشکلات اقتصادی آنها مقدم است.

هرچند سکوت مودی در خصوص وقایع اخیر، می تواند در راستای جلوگیری از افزایش تنش و درگیری میان دو طیف بزرگ این کشور یعنی هندوها و مسلمانان تعبیر شود. حتی در اینصورت نیز وی به دلیل عدم اتخاذ مواضع صریح ودفاع از دموکراسی گسترده هند، بازنده اصلی قائله سیاسی به راه افتاده علیه دولت است.

جلسه بررسی صلاحیت نخست وزیر و آینده سیاسی مودی

در راستای وقایع مذکور، صبح روز سه شنبه به وقت محلی، پارلمان هند جلسه رسیدگی به چرایی عدم واکنش نخست وزیر این کشور را تشکیل داده که قرار است با حضور مودی نسبت به رای اعتماد یا عدم اعتماد به وی تصمیم گیری شود. هرچند کسب رای عدم اعتماد برای مودی کاری تقریبا محال خواهد بود. چرا که اکثریت دولت و پارلمان هند در هر دو مجلس (لاک سابها و راجها سابها) را حزب مودی یعنی باهارات جاناتا پارتی (BJP) در دست دارند و علیرغم ائتلاف موجود میان احزاب مسلمان و حزب کنگره ملی با یکدیگر، بعید به نظر می رسد بتوانند کاری علیه مودی از پیش ببرند.

اما آنچه مسلم است، حتی برگزاری این جلسه فارغ از هرگونه نتیجه احتمالی آن، می تواند میزان محبوبیت، قدرت حزب و شخص مودی را برای انتخابات پیش رو که قرار است تا حدود هشت ماه دیگر برگزار شود را به چالشی اساسی خواهد کشید.

تاثیر جلسه رای اعتماد بر همکاری های میان ایران و هند

همانطور که می دانیم دو کشور ایران و هند طی ماه های اخیر در قالب سازمان های بین المللی بزرگی همچون بریکس و شانگهای با یکدیگر همکاری داشته که این موارد را می بایست به همکاری های دوجانبه دو کشور در زمینه ساخت و توسعه بندر چابهار و از همه مهمتر، کریدور شمال – جنوب اضافه کرد.

اکنون با شرایط ایجاد شده در داخل هند و شخص نخست وزیر این کشور، به طور طبیعی وی می بایست تمرکز خود را بر حل و فصل امور داخلی قرار دهد که همین موضوع، می تواند از قدرت وی برای تصمیم گیری در خصوص سیاست خارجی و پروژه های بزرگ مشترک هند همچون کریدور شمال – جنوب بکاهد.

لذا دستکم تا زمان برگزاری انتخابات هند در ماه های آوریل و می سال ۲۰۲۴، نمی توان انتظار پیشرفت چندانی در زمینه تعاملات دو کشور به ویژه در بخش تجارت خارجی داشت. از سوی دیگر، وجود موانع بزرگ و متعدد بر سر راه توسعه تجارت خارجی دو کشور همچون تحریم های ایالات متحده و FATF نیز تا حد زیادی از نزدیک تر شدن دو کشور طی ماه های باقی مانده تا انتخابات هند جلوگیری خواهند کرد. چراکه دستکم تا زمان برگزاری انتخابات، دولت فعلی به دنبال ایجاد چالشی جدید برای خود آن هم در حوزه سیاست خارجی نخواهد بود. چراکه چنین چالشی اساسا کار را در انتخابات سال ۲۰۲۴ برای حزب حاکم سخت تر خواهد کرد.

کد خبر: ۲۳۵٬۹۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha