۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۴
جبران ضرر و زیان تحمیل قیمت به شرکت های بورسی؛ محور اقدامات حمایتی برنامه هفتم از بازار سرمایه
سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم با بازار مطرح کرد

جبران ضرر و زیان تحمیل قیمت به شرکت های بورسی؛ محور اقدامات حمایتی برنامه هفتم از بازار سرمایه

زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه گفت: جبران ضرر و زیان پیرو تحمیل قیمتی دولت به شرکت های بورسی دولتی و غیر دولتی در برنامه هفتم توسعه پیش بینی شده است.

محسن زنگنه در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی بازار با اشاره به توجه برنامه هفتم توسعه به حوزه بازار سرمایه بیان کرد: مهمترین حمایت از بازار سرمایه پیش بینی پذیر کردن بازار سرمایه است و این مهمترین کمکی است که ما می توانیم در برنامه هفتم توسعه از بازار سرمایه داشته باشیم.

وی با اشاره به مواد مربوط به حمایت از بازار سرمایه در لایحه برنامه هفتم توسعه بیان کرد: یکی از موارد مربوط به بحث عدم دخالت دولت در حوزه قیمت گذاری هاست که بعضا صنایعی همچون پتروشیمی ها ،نیروگاه ها، صنایع فولاد و مس و غیره را در بازار سرمایه تحت تاثیر قرار می دهد.

این نماینده مجلس بیان کرد: ما در این بخش تاکید کردیم حتی اگر دولت بخواهد تکلیف قیمتی را به شرکت های دولتی که شرکت های زیر مجموعه خود در بورس هستند، تحمیل کند. حتما باید میزان ضرر و زیانی که این تحمیل در تراز نامه شرکت ها دارد، کاملا شفاف و معلوم شود. همچنین در مواردی که آن شرکت دارای سهامدار غیر دولتی است، ما دولت را ملزم کردیم که باید ضرر و زیان این شرکت ها را نیز جبران کند و این حکم بسیار خوبی است و این موضوع در برنامه هفتم توسعه دیده شده است.

زنگنه تاکید کرد: موضوع دیگری که می تواند بازار سرمایه را تقویت کرد این است که ما بتوانیم عمق بازار را افزایش دهیم. در این بخش این سوال مطرح می شود که عمق بازار چگونه زیاد می شود؟ عمق بازار دو راه دارد؛ یک دادو ستد در بازار ثانوی که این موضوع خیلی نمی تواند بر روی بازار سرمایه تاثیرگذار باشد و دوم؛ ارائه عرضه اولیه .

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه افزود: در این بخش ما صندوق های بازنشستگی را در برنامه هفتم توسعه مکلف کردیم که به سمت سهام داری رفته و سهامشان را واگذار کنند و از بنگاه داری تا جایی که می توانند فاصله بگیرند. همچنین ما دولت را مکلف کردیم که شرکت های دولتی، حتی بسیاری از صنایع پائین دستی را واگذار کند.

زنگنه با اشاره به سایر موارد حمایتی از بازار سرمایه در برنامه هفتم توسعه بیان کرد: علاوه بر این ما در برنامه هفتم توسعه به بانکها تکلیف کردیم که باید کفایت سرمایه خود را افزایش دهند و در این راستا آنها مجبورند که دارایی خود را بعضا در بازار سرمایه ارائه کنند تا این دارایی تبدیل به سرمایه نقد شود. لذا این ها مواردی است که می تواند فعالیت در بازار سرمایه را افزایش دهد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه تاکید کرد: امیدواریم با تصمیماتی که در حوزه ارز و حامل های انرژی به نفع تولید در برنامه هفتم توسعه گرفته می شود به بازار سرمایه نیز کمک کند.

کد خبر: ۲۳۵٬۹۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha