۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶
موضع گیری متناقض، محرک ادامه اصلاح شاخص بورس شد
آیا تاوان کسری درآمد نفتی ها را بورسی ها می دهند؟

موضع گیری متناقض، محرک ادامه اصلاح شاخص بورس شد

رییس مجلس شورای اسلامی می گوید نرخ خوراک اصلاح شده در حالی که رییس کمیسیون اقتصادی مجلس خواستار اصلاح نرخ خوراک شده و این موضع گیری متناقض  منجر به ادامه اصلاح شاخص بورس شد.

بازار؛ گروه بورس: چند وقت اخیر که موضوع افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها مطرح شد بسیاری از کارشناسان تاکید کرده اند که شرکت های بورسی ها بیشترین آسیب را خواهند دید و حتی ایران بازارهای صادراتی خود را از دست می دهد و تبعات آن به دولت برمی گردد.

با توجه به اینکه قیمت متانول در آسیا بین ۱.۵۰ دلار تا ۴ دلار در هر تن نسبت به هفته قبل افزایش یافته احتمالا رشد قیمت ها ادامه دارد

در حال حاضر حاشیه سود شرکت های متانول ساز ایرانی کاهش یافته و تنها افزایش قیمت جهانی می تواند به داد شرکت ها برسد. با توجه به اینکه قیمت متانول در آسیا بین ۱.۵۰ دلار تا ۴ دلار در هر تن نسبت به هفته قبل افزایش یافته احتمالا رشد قیمت ها ادامه دارد تاکنون بیشترین سود نصیب چین شده است.

علت افزایش قیمت متانول ناشی از نگرانی‌هایی بود ریشه در کاهش تولید از سوی تولیدکنندگان منطقه دریای کارائیب داشت.

در حال حاضر تحلیل های مختلفی درباره قیمت متانول وجود دارد، برای نمونه پلتس قیمت متانول را براساس ترم تحویل CFR چین در روز ۴ آگوست با ۴ دلار افزایش نسبت به هفته قبل بر روی ۲۶۶ دلار در هر تن ارزیابی کرده است.

اما از آنجایی که یک محموله خرید آنی ۵ هزار تنی که قرار شده روز ۶ آگوست به چین برسد با قیمت ۲۶۹ دلار در هر تن در روز اول ماه آگوست معامله شد، احتمالا قیمت متانول تا پاییز صعودی باشد.

ابهام در اطلاعات مجلسی ها درباره نرخ خوراک

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در رابطه با تعیین تکلیف متانول گفت: موضوع بلاتکلیفی صادرات شرکت های بورسی و عوارضی که برای آن ها در نظر گرفته شده و مجموع نرخ تسعیر خوراک های پالایشگاهی که یک الی دو ماه قبل صورت گرفته، همگی نشان می دهد شرایط ایجاد شده در بازار سرمایه به شدت بر منافع ذینفعان اثر منفی گذاشته است.

پیش از این اوجی وزیر نفت مدعی شده بود که در نشستی با حضور تشکل های پتروشیمی درباره افزایش نرخ خوراک موافقت لازم را دریافت کرده بود در حالی که تشکل ها رد کرده اند

رییس مجلس شورای اسلامی هم در پاسخ اعلام کرده نرخ خوراک پتروشیمی ها اصلاح شده است اما معاملات روزهای اخیر شرکت های پتروشیمی نشان نمی داد که نرخ خوراک اصلاح شده باشد یا حداقل به روال قبل بر نگشته است.

پور ابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفته «راهکارهایی مانند اینکه دولت هزینه ای را که قصد داشته بابت افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها به عنوان منابع دریافت کند بیش از ۱۰ برابر این هزینه را برای خود دولت ایجاد کرده لذا خواهشمندم اجازه دهید نشست تخصصی در اسرع وقت برگزار شود.»

پیش از این اوجی وزیر نفت مدعی شده بود که در نشستی با حضور تشکل های پتروشیمی درباره افزایش نرخ خوراک موافقت لازم را دریافت کرده بود، حالا رییس مجلس شورای اسلامی می گوید نرخ خوراک اصلاح شده در حالی که رییس کمیسیون اقتصادی مجلس خواستار اصلاح نرخ خوراک است این موضع گیری متناقض منجر به ادامه اصلاح شاخص بورس شد.

خبر درمانی برای بورس

در ابتدای اصلاح شاخص کل بورس که مصادف بود با تغییر نرخ خوراک پتروشیمی ها وزارت اقتصاد و سازمان بورس و اوراق بهادار صراحتا اعلام کردند که این نرخ خوراک باید شناور باشد و متناسب با بازار جهانی تعیین شود اما وزارت نفت نپذیرفت و این حکایت از این دارد که کسری درآمدهای نفتی جدی است و قرار شده شرکت های بورسی تاوان آن را بدهند.

به گفته احمد جانجان در چند ماه اخیر قبل از اینکه اصلاح شاخص کل بورس عمیق شود دولت اصرار به افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها داشت و سایر دستگاه ها همچون مجلس واکنش سختی نداشتند و این به نوعی چراغ سبز برای اصلاح بورس بود

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در حال حاضر مسئولان با توجه به وضعیت بازار نسبت به نرخ خوراک پتروشیمی ها واکنش نشان می دهند، گفت: در چند ماه اخیر قبل از اینکه اصلاح شاخص کل بورس عمیق شود دولت اصرار به افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها داشت و سایر دستگاه ها همچون مجلس واکنش سختی نداشتند و این به نوعی چراغ سبز برای اصلاح بورس بود.

احمد جانجان با بیان اینکه در چند وقت اخیر به جز اصلاح عمیق و افزایش خروج پول از بورس شاهد زیان برخی شرکت های پتروشیمی بوده ایم، افزود: به همین دلیل دولت تصمیم گرفته که فعلا با خبرهای مثبت شاخص کل بورس را نگه دارد، از این رو تا زمانی که این نرخ اصلاح نشود وضعیت بورس هم بلاتکلیف است.

او با تاکید بر اینکه سیاست کنونی دولت قطعا به نفع سهامداران نیست، اطهار کرد: شاخص کل بورس در محدوده حمایتی قرار دارد اما نشانه ای از حمایت در آن دیده نمی شود، به همین دلیل به نظر می رسد فعلا بازار سرمایه واکنش مثبتی نسبت به خبرها نداشته باشد تا اینکه اصلاح شاخص کل بورس تکمیل شود و نرخ خوراک پتروشیمی ها تعیین تکلیف شود.

تورم در اقتصاد کشور همچنان ادامه دارد

با توجه به اینکه تورم در اقتصاد کشور همچنان ادامه دارد و بازارهای موازی بورس چندان اصلاح نکرده اند به نظر می رسد شاخص کل بورس هم در همین سطح کف سازی کند تا بعد از آن روند صعودی خود را آغاز کند.

به گفته جواد صلاحی دولت تلاش کرد که انتظارات تورمی را از طریق کنترل بورس مهار کند اما این سیاست گذاری روی حاشیه سود شرکت های پتروشیمی و سایر صنایع پایین دستی تاثیر منفی گذاشته است

جواد صلاحی اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه مهمترین محرک بورس افزایش قیمت دلار است، گفت: به همین دلیل رشد بعدی شاخص کل بورس در نیمه دوم سال خواهد بود درست بعد از زمانی که دولت با کسری بودجه مواجه شد و بعد از آن رشد نقدینگی و رشد پایه پولی کلید خورد.

او با تاکید بر اینکه کسری بودجه در دولت به دلیل اینکه از طریق استقراض از سیستم بانکی انجام می شود به رشد پایه پولی دامن می زند، افزود: به همین دلیل سیگنال تورمی در بازارهای دیگر هم صادر می شود و بورس هم رشد می کنند.

او با تاکید بر اینکه نرخ خوراک پتروشیمی ها هم ابزاری برای مهار رشد بورس بود، گفت: دولت تلاش کرد که انتظارات تورمی را از طریق کنترل بورس مهار کند اما این سیاست گذاری روی حاشیه سود شرکت های پتروشیمی و سایر صنایع پایین دستی تاثیر منفی گذاشته است.

کد خبر: ۲۳۵٬۸۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha