۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۰
زنگ خطر آتش‌سوزی در مراتع خراسان شمالی؛ آماده‌باش ۲هزار نفر نیرو
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

زنگ خطر آتش‌سوزی در مراتع خراسان شمالی؛ آماده‌باش ۲هزار نفر نیرو

بجنورد- بارش‌های سال جاری در خراسان شمالی سبب افزایش میزان علوفه در این منطقه شده و ازاین‌رو خطر آتش‌سوزی در این استان بسیار بالا است، بنا به گفته مسئولان، شمار حوادث آتش‌سوزی عرصه‌های طبیعی استان در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل شش برابر شده که این نوعی هشدار محسوب می‌شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: لایه‌های اطلاعاتی پهنه‌بندی و سوابق آتش‌سوزی‌های استان خراسان شمالی نشان می‌دهد که ۷۰درصد عرصه‌های مرتعی و جنگل‌های این خطه در شرایط بحرانی ونیمِ بحرانی قرار دارند که برای مقابله با آتش‌سوزی نیازمند اعتبار برای خرید تجهیزات اطفاء حریق است.

با شیوع ویروس کرونا و قرنطینه شدن مردم بسیاری از طبیعت دوستان به مناطق جنگلی می‌روند و با آتش افروختن دغدغه احتمال آتش‌سوزی در این مراتع را برای دستگاه‌های متولی دوچندان می‌کنند و با توجه به اینکه استان خراسان شمالی اقلیم خشک و نیمه‌خشک دارد اکثر آتش‌سوزی‌های حادث‌شده در اراضی جنگل‌ها عوامل انسانی است که این عامل بخصوص در سطح جنگل‌های سوزنی‌برگ استان می‌تواند باعث بروز خسارت جبران‌ناپذیری شود.

در این رابطه با حسن ایزانلو رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در خصوص کانون‌های بحران در جنگل‌ها و مراتع استان برای بحث آتش‌سوزی گفتگویی صورت گرفت.

* میزان جنگل‌ها و مراتع خراسان شمالی را بگویید

گسترده حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی دو میلیون و ۸۵۰ هزار هکتار است که از این وسعت یک‌میلیون و ۴۱۴ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۱ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار هکتار جنگل است.

وسعت جنگل خراسان شمالی دو ناحیه رویشی دارد که ۲۵ هزار هکتار آن جنگل‌های هیرکانی در شهرستان مانه و سملقان است و مابقی مربوط به ناحیه جنگلی ایرانی - تورانی است که جای‌جای این استان پراکنش دارد.

* چند درصد اراضی جنگلی استان با خطر حریق مواجه هستند؟

بر اساس پهنه‌بندی و سوابق آتش‌سوزی۳۰ درصد از عرصه‌های استان در شرایط بحرانی، ۴۰ درصد از نیمه بحرانی و ۳۰ درصد نیز در سطحی با خطر کمتر آتش‌سوزی مواجه است که بیشترین آتش‌سوزی در شهرستان‌های بجنورد و مانه و سملقان و اسفراین اتفاق افتاده است.

سال گذشته حدود ۴۰ هکتار از اراضی استان دچار حریق شدند و از ابتدای سال جاری تاکنون نیز شش هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی منطقه با آتش‌سوزی و خسارت مواجه شد.

* علت آتش‌سوزی عرصه‌های منابع طبیعی چیست؟

دو عامل در آتش‌سوزی در جنگل‌ها اتفاق می‌افتد طبیعی و غیرطبیعی(به‌وسیله انسان)؛ که آتش‌سوزی طبیعی  براثر آتش گرفتن گیاهان خشک به‌وسیله صاعقه است که در جنگل ایجاد می‌شود و عامل غیرطبیعی یا همان عامل انسانی با برافروختن آتش برای چای و  پخت غذا است که اکنون بیشتر از ۱۴ سال است که آتش‌سوزی طبیعی در این استان رخ نداده و بیشتر آتش‌سوزی‌های رخ‌داده در این استان عامل انسانی بوده که توسط گردشگران، شکارچیان، دامداران، کشاورزان و مردم بوده که برای سیر و تفرج به جنگل‌ها می‌روند خواسته یا ناخواسته موجب می‌شوند تا آتش غفلت جان طبیعت را بگیرد.

حضور مسافران و شکارچیان در عرصه‌های طبیعی و رهاسازی آتش‌هایی که برافروخته‌اند، کشاورزان که مزارع خود را در پایان دوره برداشت محصول آتش می‌زنند تا علف‌های هرز را از بین ببرند از علل وقوع آتش‌سوزی‌های عرصه‌های طبیعی استان طی این سال‌ها بوده‌اند.

از تمامی هم استانی‌ها، مسافران، دامداران و ... درخواست می‌کنیم که با حضور در طبیعت از آتش برافروختن اجتناب و یا آتشی که برمی‌افروزند را به‌طور صحیح با آب و یا خاک خاموش و مدیریت کنند.

* آیا برای مهار آتش در عرصه‌های طبیعی نیرو و تجهیزات کافی در اختیار دارید؟

اداره کل منابع طبیعی خراسان شمالی برای مناطق حساس مستعد به آتش‌سوزی در استان دو هزار و ۲۶۴ نفر نیرو در قالب بیش از ۲۷۶ تیم را برای مدیریت و مقابله با آتش‌سوزی‌های احتمالی را آموزش داده است که همیشه برای اطفاء حریق پای‌کار هستند ولی نبود تجهیزات اطفای حریق یکی از مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم و باید تجهیزات به‌روز شود که برای تجهیز گروه‌های حریق و دهیاری‌ها برای مقابله با آتش‌سوزی منابع طبیعی استان، حداقل چهار میلیارد تومان نیاز داریم.

بیشترین آتش‌سوزی‌ها در ارتفاع یک هزار و ۶۰۰ تا دو هزار متر است و با توجه به کوهستانی بودن این استان بالگرد به‌عنوان نیاز اساسی برای حفاظت از عرصه‌های وسیع منابع طبیعی خراسان شمالی است.

شماره تلفن ۱۵۰۴ به‌عنوان خط ارتباطی یگان حفاظت منابع طبیعی خراسان شمالی با مردم به‌صورت شبانه‌روزی آماده دریافت گزارش‌های مردمی در ارتباط با آتش‌سوزی، تخریب و تصرف عرصه‌های منابع طبیعی و برخورد با متخلفان است که گزارش‌های مردمی کمک شایانی به پیشگیری از حوادث می‌کند.

کد خبر: ۲۳٬۵۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha