۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۶
رشد ۲۶ درصدی تامین برق صنایع در سال جاری

رشد ۲۶ درصدی تامین برق صنایع در سال جاری

وزارت نیرو با اعمال مدیریت مصرف تلاش کرد برق پایداری را برای همه بخش‌ها در تابستان امسال تامین کند و برنامه‌ریزی و مدیریت انجام شده سبب افزایش تامین برق بخش صنعت شد.

به گزارش بازار، وزارت نیرو برای تامین برق پایدار در تابستان امسال یک برنامه ۱۴۰ اقدامی را تدوین و از مهرماه سال گذشته در دستورکار قرار داد. محورهای این برنامه حول توسعه ظرفیت نیروگاهی و مدیریت مصرف در بخش‌های مختلف است.

برنامه توسعه ظرفیت نیروگاهی با به مدار آوردن نیروگاه‌های جدید از یک طرف و افزایش و بهبود بازدهی نیروگاه‌های موجود و نیز انجام به موقع تعمیرات نیروگاهی با موفقیت به سرانجام رسید.

وزارت نیرو برای مدیریت مصرف در بخش خانگی هم امسال طرح سراسری پاداش صرفه‌جویی را اجرایی کرد که بر اساس این طرح همه مشترکان برق حتی پرمصرف‌ها اگر مصرف خود را به هر میزان نسبت به سال گذشته کاهش دهند مشمول پاداش تا ۲۰ برابری قیمت تولید برق می‌شوند.

اما این برنامه در بخش صنعتی به‌گونه‌ای دیگر اجرایی شد؛ بر اساس برنامه تامین برق صنعت در تابستان امسال، برق صنایع کوچک و کارگاه‌های صنعتی که ۹۲ درصد کل مشترکان صنعتی را تشکیل می‌دهد، بدون محدودیت تامین شد.

برق موردنیاز واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی و واحدهای صنعتی خارج از شهرک‌های صنعتی با دیماند بیش از ۵۰۰ کیلووات نیز از ۲۰ خرداد تا ۱۷ شهریور در ۶.۵ روز هفته به طور کامل تأمین خواهد شد و صرفاً نصف روز در هفته و از ساعت ۱۱ تا ۲۳ در برنامه‌های مدیریت مصرف مشارکت خواهند کرد. با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته، امکان جبران محدودیت این نصف روز و تولید حداکثری برای این واحدها در سایر ایام هفته (۶ روز و نیم) با جابه‌جایی ساعات کاری حتی به صورت شبانه‌روزی فراهم است.

برق مورد نیاز صنایع بزرگ (حدود ۳۰۰ واحد صنعتی) مطابق برنامه مدیریت مصرف ابلاغی وزارت نیرو و وزارت صمت در دوره تعیین شده تامین می‌شود.

مشارکت این واحدها از طریق جابه‌جایی بخشی از بار مصرفی آنها از ساعات اوج به ساعات غیر اوج و نیز مدیریت زمان بهره‌برداری از تجهیزات وابسته به انرژی در برنامه‌های مدیریت مصرف بوده و در سایر زمان‌های دوره تابستان، انرژی مورد نیاز این واحدها به طور حداکثری تامین می‌شود. اجرای این برنامه سبب شد جهش تحویل انرژی به صنعت اتفاق افتاد

بر این اساس میزان انرژی تحویلی به صنعت فولاد در امسال نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد رشد یافت و نسبت به سال ۱۴۰۰ با رشد ۳۱ درصدی همراه شد؛ همچنین میزان انرژی تحویلی به صنعت سیمان امسال نسبت به سال گذشته ۹ درصد رشد یافت و نسبت به سال ۱۴۰۰ از رشدی ۲۳ درصدی برخوردار شده است.

بر اساس آمارهای منتشر شده انرژی تحویلی به سایر فلزات امسال نسبت به سال ۱۴۰۱ با رشد ۱۱ درصدی همراه شده و نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۲۴درصدی را نشان می‌دهد. امسال میزان انرژی تحویلی به همه مشترکان با رشد ۱۳ درصدی نسبت به سال گذشته و ۲۶ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ روبرو شده است.

کد خبر: ۲۳۵٬۵۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha