۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۶
تعمیرات نیروگاه ها با وصول نشدن بدهی ها از دولت به مشکل خورده است
نیروگاه دماوند ۱۵۰۰ میلیارد از وزارت نیرو طلب دارد

تعمیرات نیروگاه ها با وصول نشدن بدهی ها از دولت به مشکل خورده است

کبیری مدیرعامل نیروگاه دماوند از طلب ۱۵۰۰میلیاردی این نیروگاه از وزارت نیرو خبر داد و گفت: به دلیل مشکلاتی که در تامین نقدینگی وجود دارد، تعمیراتمان به تعویق می افتد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: نیروگاه دماوند که سهمی حدود ۶ درصدی از تامین برق کشور داشته و ۴۶ درصد از برق استان تهران را تامین می کند بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان از وزارت نیرو طلب دارد. طلبی که به گفته کبیری مدیرعامل نیروگاه دماوند در موعد مشخص پرداخت نشده و برخلاف قانون وزارت نیرو هیچ جریمه ای بابت دیرکرد آن هم پرداخت نمی کند. همین مساله باعث شده که تعمیرات، اورهال و نوسازی نیروگاه ها با چالش مواجه شود.

به دلیل مشکلاتی که در تامین نقدینگی وجود دارد، پیمانکاران دیگر به ما قطعه نمی فروشند و تعمیرات و اورهال نیروگاه ها مدام به تعویق می افتد

او که در حاشیه بازدید خبرنگاران از نیروگاه دماوند سخن می گفت، اظهار داشت: ما با مشقت فراوان برق را تولید می کنیم و به صورت دوره ای مجبور هستیم که تعمیرات نیروگاه ها را انجام دهیم اما به دلیل کمبود نقدینگی بخشی از این کارها به تعویق می افتد. این در حالی است که اگر تعمیرات و بازسازی تجهیزات را به موقع انجام نشود در آینده هزینه های آنها به شدت افزایش پیدا می کند.

کبیری با بیان اینکه به دلیل مشکلاتی که در تامین نقدینگی وجود دارد، پیمانکاران دیگر به ما قطعه نمی فروشند، می گوید: با توجه به مشکلاتی که در تامین نقدینگی و تعمیرات دوره ای وجود دارد، اکثر نیروگاه ها با امید به خدا و توکل سرپا بوده و در حال فعالیت هستند.

هزینه های تولید تقریبا ۳ الی ۴ برابر شده اما قیمت برق تقریبا ثابت مانده است

مدیرعامل نیروگاه دماوند با بیان اینکه هزینه های تولید تقریبا ۳ الی ۴ برابر شده اما قیمت برق تقریبا ثابت مانده است، گفت: وزارت نیرو هر ۳ الی ۴ سال ۲۰ تومان قیمت خرید برق از نیروگاه ها را بالا می برد. آیا با این وضعیت کسی حاضر به سرمایه گذاری و ورود به این صنعت می شود.

او با تاکید بر اینکه تولید محصولی که قیمت گذاری آن در اختیار تولید کننده نیست منجر به بروز مشکلاتی شده است، تصریح کرد: در حال حاضر وزارت نیرو نه پول را به موقع پرداخت می کند و نه جریمه تاخیر می دهد و تنها به بخش خصوصی می گویند تولید کنند. آیا با چنین وضعیتی می توان انتظار داشت که سرمایه گذار وارد صنعت برق شود؟

کبیری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: خواسته ما از وزارت نیرو این است که برای جبران هزینه هایمان اجازه دهند که در ایام غیر پیک برق مازاد خود را صادر کرده یا صرف تولید رمز ارز کنیم. اما با وجود اینکه گفته می شود صادرات برق توسط بخش خصوصی آزاد است اما ر عمل چنین امکانی وجود ندارد.

سرمایه گذاری در صنعت برق به صفر رسید

او با بیان اینکه سرمایه گذاری در صنعت برق به دلیل سیاست گذاری های اشتباه و دخالت های دولت تقریبا به صفر رسیده است، ادامه داد: نگاه به بخش خصوصی باید تغییر کند وجریمه تاخیر در پرداخت ها به بخش خصوصی باید لحاظ شود.

کبیری با انتقاد از قیمت گذاری دستوری، گفت: ما بارها اعلام کرده ایم نرخ سوخت ارسالی به نیروگاه ها را بر پایه فوب خلیج فارس محاسبه کنند و در مقابل اجازه دهند برق هم به قیمت واقعی عرضه شود.

کد خبر: ۲۳۵٬۵۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha