۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۵
بر مالیات‌گیری از مشاغل خاص تمرکز کنیم
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

بر مالیات‌گیری از مشاغل خاص تمرکز کنیم

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: ما در زمینه مالیات گیری ضعیف عمل کرده ایم باید به سمت مالیات گیری از مشاغل خاص که درآمدهای بالایی دارند، اما متناسب با آن مالیات نمی‌پردازند، برویم.

به گزارش بازار، مالیات گیری هوشمند و عادلانه می‌تواند بستری برای توسعه کشورها باشد. شواهد در کشور ما نشان می‌دهد که تا کنون نتوانسته ایم به ایجاد یک نظام کارآمد مالیاتی بپردازیم. به طوری که همه افراد متناسب با درآمدشان مالیات بپردازند.

بر اساس بررسی‌های سازمان امور مالیاتی، بخش اعظم شکاف مالیاتی کشور (مجموع فرار و اجتناب مالیاتی) در بخش مالیات مشاغل است. شکاف مالیاتی کشور در پایان سال ۱۳۹۸، حدود ۹۷ هزار میلیارد تومان تخمین زده شده بود که بیش از نیمی از آن (حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان) مربوط به مالیات درآمد مشاغل بوده است.

رقم شکاف مالیاتی این بخش در سال ۹۹ به حدود ۵۴ هزار میلیارد تومان رسید. به عبارت دیگر، صرفا حدود ۲۰ درصد از مالیات بالقوه مشاغل، وصول می‌شود یعنی مشاغل فقط یک پنجم مالیات واقعی خود را می‌پردازند.

در راستای حل این مشکل به استفاده از ابزارهایی مانند سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی روی آورده ایم. شواهد نشان می‌دهد که این سامانه‌های هوشمند توانسته اند در بهبود نظام مالیات گیری کشور موثر باشند.

سامانه‌ی مودیان بستری فراهم می‌کند تا میزان درآمد افراد شفاف سازی شود. به همین دلیل امکان اخذ مالیات واقعی و عادلانه از مودیان فراهم می‌شود. بنا به اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، این سامانه به شناسایی ۲ میلیون مودی جدید منجر شده است. این به معنای اخذ مالیات عادلانه‌تر است.

محمدرضا میرتاج الدینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به این موضوع که ایجاد منابع پایدار مالیاتی می‌تواند به ما در تحقق برنامه‌های کلان و چند ساله توسعه‌ای کشور یاری برساند، اظهار داشت: در یک مقایسه ساده بین ایران و ترکیه می‌توانیم به اهمیت برخورداری از یک نظام مالیاتی کارآمد پی ببریم.

وی ادامه داد: ترکیه کشوری با ۸۴ میلیون جمعیت است و ما ۸۸ میلیون جمعیت داریم. بودجه ترکیه سه الی چهار برابر ماست و منابعش از محل مالیات تأمین می‌شود. حال آن که بودجه ما به اندازه‌ی یک چهارم ترکیه است و منابع درآمدی مان مبتنی بر چهار موضوع شامل نفت، مالیات، اوراق مشارکت و فروش دارایی هاست. ما به منظور تأمین کسری بودجه از اوراق مشارکت و فروش دارایی‌ها استفاده می‌کنیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه گفت: باید به این سوال با دقت فکر کنیم که چه طور کشورهای دیگر بدون استفاده از درآمدهای نفتی و ذخایر سرمایه‌ای کشورشان را اداره می‌کنند. اما بودجه ما به شدت به نفت وابستگی دارد.

میرتاج الدینی ادامه داد: واقعیت این است که ما در زمینه مالیات گیری ضعیف عمل کرده ایم و یکی از علل تورم در کشور ما نداشتن یک نظام مالیاتی هوشمند، عادلانه و کارآمد است.

این نماینده مجلس گفت: با توجه به تمامی آنچه در بالا توضیح داده شد، لازم است به گسترش استفاده از ابزارهای هوشمند در نظام مالیاتی کشور بپردازیم و به سمت عادلانه سازی حداکثری این نظام حرکت کنیم.

وی ادامه داد: باید به سمت مالیات گیری از مشاغل خاص که درآمدهای بالایی دارند، اما متناسب با آن مالیات نمی‌پردازند، برویم. با دریافت مالیات واقعی مشاغل خاص، تحول بزرگی در درآمدهای مالیاتی کشور رقم خواهد خورد.

خاطرنشان کرد: مشاغلی مانند طلافروشان، وکلا، پزشکان، املاکی ها، آهن فروشان، آرایشگران زنانه و... ضمن داشتن درآمدهای بالا فرار مالیاتی زیادی را مرتکب می‌شوند.

میر تاجدینی خاطرنشان کرد: باید در اصلاح نظام مالیاتی کشور مواظب باشیم که فشار بر مردم وارد نشود و بر مالیات گیری عادلانه از مشاغل خاص که درآمدهای بالایی دارند، تمرکز کنیم.

وی در ادامه گفت: به طور مثال، جامعه پزشکان که فرهیخته هم هستند، به انحای مختلف تلاش می‌کنند از دادن مالیات فرار کنند. البته هیچ چیز مطلقی وجود ندارد و نمی‌خواهیم بگوییم تمام پزشکان مالیات نمی‌پردازند، اما آمارها و شواهد نشان می‌دهد که برخی پزشکان در مقابل خدمات خود به اخذ پول نقد یا سکه می‌پردازند تا درآمدهایشان شفاف نباشد و مالیات نپردازند. لازم است با بهره گیری از سامانه‌های هوشمند این روندها را در کشور تصحیح کنیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: برخی پزشکان درآمدهای بالایی از محل جراحی‌های زیبایی کسب می‌کنند، اما مالیات متناسب با این درآمد را نمی‌پردازند. لازم است نظام پزشکی، وزارت بهداشت و دیگر نهادها در این حوزه همکاری لازم را داشته باشند تا جلوی این طور خطاها گرفته شود.

حجت الاسلام میرتاج الدینی ادامه داد: برخی مشاغل خاص دیگر مانند طلافروشان، آهن فروشان، املاکی ها، آرایشگران زنانه و... هم وضعیتی مشابه پزشکان دارند و باید مالیات گیری از آن‌ها سامان داده شود.

وی گفت: سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی بسیار کمک کننده بوده اند و توانسته ایم با استفاده از این ابزارها به سمت هوشمند و عادلانه سازی نظام مالیات گیری کشور حرکت کنیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: سازمان امور مالیاتی گزارش داده است که با استفاده از سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی درآمدهای مالیاتی کشور بر اثر شناسایی مودیان جدید افزایش یافته است. این قدم مثبتی در راستای هوشمند و عادلانه سازی نظام مالیاتی کشور به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: طرحی را مجلس در خصوص مالیات بر فعالیت‌های سوداگرانه مصوب کرده است که فرآیندهای نهایی اش را طی می‌کند. در این خصوص مالیات بر عایدی سرمایه را خواهیم داشت. در این حوزه نیز فرار مالیاتی بالایی را داشتیم که بر اثر مصوبه مجلس این موضوع سامان می‌یابد.

حجت الاسلام میر تاج الدینی گفت: در چهار بازار شامل ارز، طلا، خودرو و مسکن فعالیت‌های سوداگرانه را شاهد هستیم. سوداگران درآمدهای بالایی از محل خرید و فروش‌های مکرر در این حوزه کسب می‌کنند که تا قبل از این مشمول مالیات نبود.

کد خبر: ۲۳۵٬۴۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha