۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۵
مسکو و ریاض کاهش عرضه داوطلبانه نفت را تمدید کردند

مسکو و ریاض کاهش عرضه داوطلبانه نفت را تمدید کردند

عربستان و روسیه از تمدید کاهش عرضه داوطلبانه نفت خود تا ماه سپتامبر خبر دادند.

به گزارش بازار، عربستان سعودی اعلام کرد که کاهش تولید داوطلبانه روزانه یک میلیون بشکه‌ای نفت خود را به مدت یک‌ ماه دیگر تا سپتامبر تمدید خواهد کرد.

عربستان هچنین از احتمال تمدید یا تعمیق بیشتر کاهش عرضه داوطلبانه نفت خام این کشور خبر داد.

خبرگزاری دولتی عربستان به نقل از یک منبع رسمی در وزارت انرژی این کشور اعلام کرد که عرضه نفت خام در ماه سپتامبر روزانه حدود ۹ میلیون بشکه خواهد بود.

این منبع گفت: کاهش عرضه داوطلبانه با هدف تقویت تلاش‌های احتیاطی اعضای اوپک‌پلاس و به‌منظور حمایت از برقراری ثبات و توازن در بازارهای جهانی نفت خام است.

وی ادامه داد: این کاهش ممکن است تمدید یا تعمیق شود.

الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه هم اندکی پس از اعلام ریاض اعلام کرد مسکو هم صادرات نفت خود را طی ماه سپتامبر روزانه ۳۰۰ هزار بشکه کاهش می‌دهد.

اعضای کارگروه وزارتی نظارت بر توافق ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک (اوپک‌پلاس) در نشست روز جمعه (۱۳ مردادماه) پس از تصمیم عربستان برای تمدید کاهش تولید داوطلبانه‌اش تا سپتامبر که به افزایش بیشتر قیمت نفت کمک کرد، پیشنهاد دادند تغییری در برنامه کنونی کاهش عرضه رخ ندهد.

اوپک پلاس که حدود ۴۰ درصد نفت خام جهان را تولید می کند، از اواخر سال ۲۰۲۲ عرضه را برای حمایت از بازار محدود کرده است.

اوپک‌پلاس تا پایان سال ۳ میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه کاهش تولید (معادل ۳.۶ درصد از تقاضای جهانی نفت) دارد که از این مقدار یک میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه آن داوطلبانه و ۲ میلیون بشکه آن مصوب است، در عین حال اعضای این ائتلاف به‌منظور بهبود قیمت‌های جهانی نفت خام، در نشست سی‌وپنجم در وین تصمیم گرفتند این ارقام تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی ادامه یابد و برای کل سال ۲۰۲۴ افزون بر این مقدار یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه دیگر هم تولید کشورهای عضو این ائتلاف کاهش یابد و مجموع تولیدشان به ۴۰ میلیون و ۴۶۰ هزار بشکه در روز برسد.

عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی در ماه ژوئیه گفته بود: اوپک‌پلاس به تلاش خود برای غافلگیر کردن بازار نفت ادامه خواهد داد و هر کاری که لازم باشد برای متعادل کردن آن انجام خواهد داد.

روسیه در ماه سپتامبر صادرات نفت خود را ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش می‌دهد.

کد خبر: ۲۳۵٬۳۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha