۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۱
برنامه ریزی برای کشت کنجد مقاوم به ریزش در جنوب کشور

برنامه ریزی برای کشت کنجد مقاوم به ریزش در جنوب کشور

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت کشت کنجد مقاوم به ریزش برنامه آتی ما برای استان‌های جنوبی کشور خواهد بود.

به گزارش بازار، علیرضا مهاجر معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در سفر یک روزه به استان خوزستان ضمن بازدید از مزارع کنجد مقاوم به ریزش، بر اهمیت و امکان برداشت مستقیم این محصول با کمباین تاکید کرد.

پیش از این محمدی مجری طرح توسعه کشت کنجد مقاوم به ریزش گفته بود این دانه روغنی ارزشمند تقریبا در همه جای ایران قابل کشت است و توقع زیادی از خاک ندارد.

به گفته محمدی گیاه کنجد با حاصلخیزی کم خاک سازگار است و حداقل مصرف آب در بین گیاهان روغنی را دارد.

در حالیکه سطح زیرکشت کنجد کشور در بهترین حالت به حدود ۶۰ هزار هکتار در سال ۹۹ رسیده است، در میزان عملکرد هم رتبه خوبی نداریم.

در ایران فقط ۹۰۰ کیلوگرم در هکتار کنجد تولید می‌شود. البته یکی از دلایل این کاستی ها، کشت و برداشت سنتی کنجد است و همچنین کشاورزان از مشکلات تامین بذر و نهاده‌ها و از بی ثباتی بازار خرید محصول گلایه دارند.

یکی دیگر از مشکلات توسعه کنجد، حساسیت آن به ریزش دانه هنگام رسیدگی است که به گفته منصوری مجری طرح دانه‌های روغنی، یک توده کنجد متحمل به ریزش در کشور وارد و تکثیر شده است.

در عین حال به موازات اقداماتی همانند کشت کنجد مقاوم به ریزش در شرکت کشت و صنعت شهید رجایی در دزفول، ارقام سازگار با اقلیم‌های سرد و معتدل مانند رقم ناشکوفا نیز معرفی شده است.

پیش از این انحصار کشت کنجد مقاوم به ریزش در دست امریکا بود، اما مجری طرح خودکفایی دانه‌های روغنی با اعلام نتیجه بخش بودن تلاش محققان و موفقیت آنان در دستیابی به کنجد مقاوم به ریزش تاکید کرده بود: به جرات می‌گویم ما به این موفقیت دست یافته ایم و رتبه اول دنیا اگر امریکایی‌ها باشند باید سکوی جهانی را برای ما خالی نمایند.

به گفته منصوری کنجد مقاوم به ریزش از نمونه‌های گذشته بیشتر و حدود ۵۰ درصد روغن دارد و تکثیر کشت بذر مقاوم به ریزش می‌تواند نقش مهمی در تامین نیازهای داخلی به دانه‌های روغنی داشته باشد.

سهم تجارت روغن کنجد تا سال ۲۰۲۵ به ۱۸ میلیارد دلار خواهد رسید.

کد خبر: ۲۳۵٬۱۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha