۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۹
سفره ی رنگین گردشگری

سفره ی رنگین گردشگری

صنعت گردشگری راهی برای فقرزدایی

اشتغال دغدغه ی اصلی مردم ایران! فکر و ذکری که همواره موی سپیدان جامعه ما را به این نکته رهنمون می سازد که آرزو کنند جوانان شغل داشته باشند.

نویسنده : عبدالله زمانی کارشناس ارشد مدیریت

یادداشت

اشتغال دغدغه ی اصلی مردم ایران! فکر و ذکری که همواره موی سپیدان جامعه ما را به این نکته رهنمون می سازد که آرزو کنند جوانان شغل داشته باشند. در روزهایی که حاشیه نشینی برای داشتن شغل در کنار کلان شهرها بسیار پررنگ است، چگونه از ظرفیت مناطق برای اشتغال زایی استفاده می شود؟

هر منطقه ای به فراخور هویتی که دارد اقتصاد خود را بر پایه ی انواع کشاورزی ترکیبی و فعالیت های صنعتی و نیمه صنعتی و نیز خدماتی گره می زند. گردشگری که متاسفانه در کشور ما نقش چرخ پنجم را ایفا می کند توانایی آن را دارد که در کنار شکل اصلی اقتصاد یک منطقه ارزش افزوده ای باشد برای اشتغال و گاه توانایی آن را دارد که بیشترین سهم در اقتصاد یک منطقه را داشته باشد.

باید گفت صنعت گردشگری، نوعی صنعت خدماتی است.گردشگری ترکیبی از بخش های اقتصادی مختلف محسوب می شود که به ارائه خدماتی هم چون مسکن و اقامت، غذا، نوشیدنی، حمل و نقل و خدمات تفریحی
می پردازد و با صنعت توزیع و خدمات فروش اجناس و خدمات همکاری می کند. صنعت گردشگری در کنار اصطلاحاتی همانند بهره وری، درآمدزایی و اشتغال، رشد اقتصادی، توسعه اجتماعی، و ... قرار می گیرد. این صنعت شاید هیچ کالایی مانند دیگر تولیدات صنعتی تولید نمی کند که بتوانید آن را خریده و با خود به خانه تان منتقل کنید اما درآمد شایان آن آمارهای خیره کننده ای را برجای گذاشته است.

مناطق تاریخی که آب هوای مناسبی هم داشته باشند و یا حتی خاص باشند بدون شک مقصد گردشگران خواهند بود. تشکیل تعاونی ها و سرمایه گذاری بخش خصوصی در این صنعت چند حسن دارد. اول اینکه منطقه با کمترین مشکل محیط زیستی می تواند توسط افراد بومی در گردشگری فعالیت کند و سپس با فرآیند به وجود آمده ی مالی منطقه در کنار ارائه خدمات پیشرفت و سپس توسعه را تجربه خواهد کرد.در مرحله ی دوم، جامعه با در نظر گرفتن آینده پژوهی که از ابتدای برنامه ها دنبال کرده می تواند درآمد حاصل از گردشگری را برای ارائه خدمات متمایز و پیشرفته در نظر بگیرد.

به طور مثال در منطقه ای که توریست از محیط طبیعی و تاریخی شما بهره می برد و از غذای شما لذت برده و اقامتی مناسب داشته ؛ صنایع دستی و حتی خوراکی های کنسرو شده و گاه شیرینی ها و انواع نان را با خود به شهر و یا کشور خود می برد و این یعنی تضمینِ بازگشت چند برابری همراه با مخاطبانِ جدید! افزایش خدمات نهان و آشکار در منطقه ی هدف برای گردشگران پراهمیت است که مراکز آموزشی و دانشگاهی جهت پژوهش روی پدیده ها را نیز درگیر این صنعت و رفتار مردم می کند.

شهر و منطقه کم کم با مدیریت صحیح شروع به ساخت و توسعه مراکز اسکان می کند و رستورانها و نیز مراکز فروش ساخته و رونق پیدا می کنند. یک شهر از راننده تاکسی ، تولیدر ، کارمند و کارگر هتل و متصدی راهنما و امنیت داخلی و ... در روز فعالیت می کنند و کم کم با شیب مناسب منطق از فقر عبور می کند.

گردشگری صنعت مهمان نوازی و پلی بین مردم مختلف دنیاست. صنعت گردشگری بیشترین استفاده را از مردم به نسبت دیگر صنایع دارد و سهم ارزشمندی را در اقتصاد جهان از آن خود کرده است.

کد خبر: ۲۳۵٬۰۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha