۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
استان سمنان مهد «گردشگری طبیعی»| ظرفیت های ناشناخته قربانی بی برنامگی
بازار گزارش می دهد؛

استان سمنان مهد «گردشگری طبیعی»| ظرفیت های ناشناخته قربانی بی برنامگی

سمنان- استان سمنان می تواند به واسطه قرار گرفتن جنگل ابر، پارک ملی کویر و توران بیارجمند و منطقه اوپرت مهد گردشگری اکوتون و طبیعی کشورمان نامیده شود.

بازار، گروه استان‌ها: گردشگری در استان سمنان انواع مختلفی دارد که از جمله آنها می توان به گردشگری ورزشی شامل کویرنوردی، خودروهای آفرود، پروازی و ...، عرفانی شامل ابوالحشن خرقانی و بایزید بسطامی و ابن یمین فرومدی و شیخ حسن جوری همچنین علا الدوله سمنانی، درمانی شامل مراکز درمانی، طبیعی مانند جنگل ابر، میراث فرهنگی مانند ظرفیت های دامغان و موزه های سمنان و ... اشاره کرد.

از آنجا که گردشگری یکی از ارکان مهم توسعه اقتصادی در کنار کشاورزی و صنعت است، نقش مهمی در اقتصاد استان سمنان دارد تا جایی که اقتصاد امروز استان بدون گردشگری گویا چیزی کم دارد. از طرف دیگر استان سمنان همه چیز را برای توسعه گردشگری دارد و تنها باید برای آن سرمایه گذار پیدا کرد.

مزیت های گردشگری

اگر بخواهیم یک مورد از انواع گردشگری را به عنوان مزیت اصلی گردشگری استان سمنان نام ببریم در واقع با سوال دشواری روبرو هستیم چرا که همه چیز تقریباً به یک اندازه در استان سمنان است اما به لحاظ اینکه مزیت منحصر به فردی که سمنان بتواند به آن شناخته شود، می توان به گردشگری اکوتون یا گردشگری علمی، پژوهشی اشاره کرد که سالانه می تواند صدها گردشگر و تور علمی را به سمت خود جذب کند.

در این گزارش به گردشگری طبیعی و علمی و همچنین اکوتون به مثابه مزیت استان سمنان می پردازیم موضوعی که در دیگر استان ها به این صورت و با این مرز تفکیک شده وجود ندارد استان سمنان منطقه ای است که از دل جنگل هیرکانی انبوه تا کویر برهوت و رمل و ماسه آن تنها ۴۰ دقیقه رانندگی فاصله است و این موضوعی نیست که در همه جای کشور بتواند آن را دید.

فرخ نژاد کارشناس: اکوتون‌ها در واقع جذاب‌ترین بخش‌ها برای مطالعات گروهی اندیشمندان و دانشمندان و حتی دانشجویان است

به عبارت دیگر شما در استان سمنان می توانید در یک انبوه جنگل های هیرکانی و زمانی که ابرها زیر پاهایتان است صبحانه بخورید و ناهار را در دروازه دشت کویر و روی رمل ها و ماسه ها تناول کنید. تجربه ای که در هیچ جا مثال بارز آن وجود ندارد.

استان سمنان مهد «گردشگری طبیعی»| ظرفیت های ناشناخته قربانی بی برنامگی

گردشگری طبیعی مزیت ویژه استان سمنان

یک کارشناس حوزه منابع طبیعی در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه سمنان مزیت ویژه گردشگری طبیعی را دارد، می گوید: ما در واقع در زمینه اکوتون به معنای مرز اقلیم های طبیعی که بسیار برای جوامع علمی جذابیت دارد، دارای مزیت و ظرفیت هستیم فاصله اندک بین جنگل ابر و همچنین کویر خارتوران و زیستکره توران به ما این امکان را می دهد تا بتوانیم میزبان تورهای علمی از سراسر دنیا باشیم.

فرشاد فرخ نژاد با بیان اینکه اکوتون ها در واقع جذاب ترین بخش ها برای مطالعات گروهی اندیشمندان و دانشمندان و حتی دانشجویان است، ابراز کرد: متاسفانه ما در طول سال از حضور گروه های گردشگری علمی بهره نمی گیریم در صورتی که گردشگری طبیعی یک اصل مهم در توسعه اقتصادی استان می تواند باشد.

منصوری صاحب نظر مسائل گردشگری: ما هرگز ساز و کاری را تدبیر نکرده‌ایم که تورهای گردشگری علمی، دانشگاهی و ... برای حضور در استان سمنان داوطلب شوند

وی افزود: ما در استان سمنان در بخش غربی اوپرت، دشت کویر و بهرام گور را داریم که به واسطه فاصله دو الی سه ساعتی تا تهران می تواند بسیار برای گردشگران جذاب باشد همچنین فاصله این منطقه تا مرکز استان مازنداران دو ساعت هم نیست پس می توانیم پذیرای گروه های گردشگری علمی باشیم.

ظرفیت های مغفول

این کارشناس منابع طبیعی با بیان اینکه در سمت شرق توران و ابر را داریم که آن هم در چهار راه طلایی شمالشرق کشور قرار دارد، گفت: این جاذبه ها هم از خراسانات و هم گلستان و اصفهان و یزد و مازندران دسترسی دارد که می تواند پذیرای تورهای علمی و گردشگری باشد که البته از این امر نیز به درستی بهره ای نبرده ایم.

فرخ نژاد با بیان اینکه تورهای گردشگری علمی بعضاً هستند که برای پرنده نگری، مطالعه اکوتونی و بیوتونی و ... وارد جنگل ابر می شود اما خود جوش هستند و بدون برنامه؛ تاکید کرد: اگر بتوانیم این تورها را میزبانی کنیم نه اینکه خودشان اتفاقی بیایند، می توانیم از مزیت های اقتصادی آن هم بهره بگیریم.

وی با بیان اینکه در واقع در استان سمنان باید گردشگر را بیاوریم نه اینکه گردشگر خودش بیاید، ابراز کرد: برای این کار دو نیاز در استان سمنان داریم یکی زیرساخت های اسکان و تجهیزات آزمایشگاهی و ... که چندان هم هزینه ای ندارد و دوم سرمایه گذار که بتواند مجری تورهای گردشگری دانشگاهی باشد برای مثال متاسفانه ۸۰ درصد شهرستان شاهرود کویر است اما یک رصد خانه در این شهرستان وجود ندارد.

استان سمنان مهد «گردشگری طبیعی»| ظرفیت های ناشناخته قربانی بی برنامگی

چند ضلعی طلایی

یک مدرس اقتصاد که بر روی محورهای گردشگری استان سمنان کار تحقیقاتی کرده نیز در گفتگو با بازار، می گوید: ما در استان سمنان دارای دو چند ضلعی طلایی هستیم سه ضلعی گردشگری طبیعی و اکوتون شامل جنگ ابر، خارتوران و طرود به لحاظ گردشگری علمی و دانشگاهی و طبیعی و همچنین اکوتون و زیست شناسی و همچنین مثلث بهرام گور، ارتفاعات سرخه و اوپرت شهمیرزاد که به واسطه اقلیم شناسی، کویر شناسی و ... می تواند جذابیت داشته باشد.

محمد منصوری با بیان اینکه ما بهترین اقلیم ها را با تفکیک در استان سمنان داریم، ابراز کرد: اگر شما بخواهید همزمان بر روی کویر و هیرکانیان مطالعه کنید یکبار باید به استان مازندارن بروید بار دیگر به استان اصفهان بروید و مدت ها وقت و هزینه کنید اما کافی است مثلاً به شاهرود بیاید و در نصف روز هر دو اقلیم را مشاهده کنید.

منصوری کارشناس: امروز تورهای گسترده علمی به کشورهای اروپایی می روند تا روی هیرکانیان مطالعه کنند و متاسفانه ما بهترین آنها را داریم اما از آن بهره ای نمی بریم

وی افزود: مشکل اما اینجا است که ما متاسفانه در شناساندن این ظرفیت ها بی بهره بوده ایم ما هرگز ساز و کاری را تدبیر نکرده ایم که تورهای گردشگری علمی، دانشگاهی و ... برای حضور در استان سمنان داوطلب شوند و لذا نمی توانیم برداشتی از این ظرفیت ها داشته باشیم.

گردشگری دانشگاهی

این کارشناس با بیان اینکه استان گیلان دانشگاه های خودش را به میان جنگل ها برده و قوی ترین پژوهشکده ها و زیرساخت ها را در خصوص جنگل شناسی و اکوتون و ... دایر کرده است، بیان داشت: ما در استان سمنان هنوز نمی دانیم که اصلا گردشگری طبیعی و اکوتون چیست و لذا نباید هم ده درصد استان گیلان از گردشگری طبیعی بهره ببریم زیرا قانون هر آنچه بکارید درو خواهید کرد در دنیا ثابت است.

منصوری با بیان اینکه گردشگری طبیعی استان سمنان مغفول است، ابراز داشت: ما حتی دانشگاه های خودمان در درون استان هم بسته به شرایط اقلیمی مان رشته های تحصیلی ندارند لذا نباید چندان انتظار داشت در نتیجه مشکل از برنامه ریزی و همچنین آمایش سرزمینی است که حتی خودمان از داشته های خودمان بهره نمی بریم.

وی افزود: امروز تورهای گسترده علمی به کشورهای اروپایی می روند تا روی هیرکانیان مطالعه کنند و متاسفانه ما بهترین آنها را داریم اما از آن بهره ای نمی بریم در نتیجه بزرگترین مشکل ما فقدان برنامه ریزی است.

استان سمنان مهد «گردشگری طبیعی»| ظرفیت های ناشناخته قربانی بی برنامگی

حضور تورهای علمی و خلق ثروت

یک کارشناس اقتصاد در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه حضور یک تور گردشگری تهران مثلا در حوزه دانشگاهی با ۴۰ استاد و دانشجو می تواند بهره مالی بیشتری از حضور ۵۰۰ گردشگری عادی در جنگل ابر برای ما داشته باشد، گفت: دانشگاه ها و تورهای علمی حاضر هستند هزینه کنند در نتیجه ما باید به سمت گردشگری حرفه ای پیش برویم.

محمد کریمی بیان کرد: امروز شما اگر بخواهید در هیرکانیان اروپا قدم بگذارید باید مسیر خود، مدت اقامت، شرایط اقامت و ده ها مورد دیگر را اطلاع داده و نوبت بگیرید سپس هزینه آن را بپردازید و بعد وارد منطقه شوید تا مثلا تحقیق کنید اما اینجا هزاران گردشگری در جنگل ابر که گنجینه هیرکانیان در تمام دنیا است مردم شاخه درخت را می شکنند تا جوجه کباب درست کنند.

کریمی کارشناس: هیچ کشوری با داشته های ارزشمند خودش که می تواند از آنها پول در بیاورد چنین نمی کند

وی افزود: هیچ کشوری با داشته های ارزشمند خودش که می تواند از آنها پول در بیاورد چنین نمی کند. اما متاسفانه ما به راحتی به جای اینکه از این گنجینه ها استفاده کنیم آنها را مصرف می کنیم مطمئن باشید اگر اوپرت مثلا در قطر بود امسال نیم میلیون گردشگری علمی را به خود جذب می کرد.

در نهایت باید گفت گردشگری طبیعی و اکوتون در زمره مزیت های اصلی اقتصادی استان سمنان هستند که از دو موضوع ضربه می خورند نخست عدم شناساندن و احصای مزیت ها و جدی نگرفتن آنها و دوم فقدان برنامه ریزی؛ باید دید که آیا روند کنونی بازهم تداوم خواهد یافت ؟

کد خبر: ۲۳۴٬۹۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • افشین IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
      4 0
      داداش چه ربطی به سمنان داره جنگل ابر خخخ اینجا شاهرود نه سمنان دوست عزیزم قاره کوچک شهرستان شاهرود جنگل ابر و اولنگ و خوش ییلاق تا دشت لاله کالپوش و کویر و خرما و شتر طرود که جنوب شاهرود بعد کجای سمنان شما فرمودید