۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۲
مناقشه بر سر میدان گازی خلیج فارس؛ چالش اولیه بهبود روابط ریاض - تهران
آسوشیتدپرس گزارش داد

مناقشه بر سر میدان گازی خلیج فارس؛ چالش اولیه بهبود روابط ریاض - تهران

مناقشه بر سر میدان گازی خلیج فارس، بهبود روابط ایران و عربستان را با چالشی اولیه مواجه می کند.

بازار؛ گروه بین الملل: خبرگزاری آسوشیتدپرس اخیرا گزارش کوتاهی با قلم «نیکل هاج» با عنوان «مناقشه بر سر میدان گازی خلیج فارس؛ چالش اولیه بهبود روابط ریاض – تهران» منتشر نموده است. نویسنده معتقد است مناقشه بر سر میدان گازی خلیج فارس، بهبود روابط ایران و عربستان را با چالشی اولیه مواجه می کند.

تشدید اختلاف بر سر یک میدان گازی در خلیج فارس چالشی اولیه برای توافق با میانجیگری چین برای آشتی دادن رقبای منطقه‌ای عربستان سعودی و ایران ایجاد می‌کند. عربستان سعودی و کویت به طور مشترک مدعی میدان گازی الدره هستند. ایران می گوید حقوقی در این زمینه دارد که از آن به عنوان میدان گازی آرش یاد می کند. دو طرف در ماه مارس در ایران مذاکره کردند اما نتوانستند بر سر تعیین مرز به توافق برسند.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، با تکرار سخنان اخیر وزیر نفت ایران گفت: ایران هیچ گونه تضییع حقوق خود را تحمل نخواهد کرد.

کنعانی روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: ما آمادگی خود را برای گفتگو با طرف کویتی ابراز کرده ایم. اما اگر علاقه ای به بهره برداری متقابل از این میدان مشترک وجود نداشته باشد، طبیعتا جمهوری اسلامی ایران اکتشاف و بهره برداری از منابع را در دستور کار خود قرار داده است.

این در حالی است که وزیر نفت کویت هفته گذشته به اسکای نیوز عربی گفت که کشورش حفاری و تولید را بدون انتظار برای توافق آغاز خواهد کرد. عربستان سعودی از کویت حمایت کرده و گفته است که این دو کشور مالکیت انحصاری میدان را دارند و از ایران خواسته است به مذاکرات بازگردد.

عربستان سعودی و ایران که از طرف های مخالف در درگیری ها در سراسر خاورمیانه حمایت می کنند و یکدیگر را به بی ثبات کردن منطقه متهم می کنند، در ماه آوریل پس از هفت سال تنش، به طور رسمی روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفتند. آنها از آن زمان سفارتخانه ها را بازگشایی کرده اند و از مقامات ارشد در بازدیدها استقبال کرده اند. اما آنها در جنگ داخلی یمن که با وجود آتش بس 15 ماهه ادامه دارد، به حمایت از طرف های مخالف ادامه می دهند. عربستان سعودی همچنین در حال مذاکره با ایالات متحده آمریکا بر سر عادی سازی بالقوه روابط با اسرائیل است.

کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در این ارتباط گفت: «هر گامی در جهت عادی سازی روابط با این رژیم متجاوز، تنها به ایجاد آزادی عمل بیشتر برای ارتکاب جنایات بیشتر علیه ملت فلسطین کمک خواهد کرد.»

مشخص نیست که آیا مناقشه بر سر میدان گازی که به دهه 1960 بازمی‌گردد، فراتر از شعارها تشدید خواهد شد یا خیر. اما تنش‌ها در حال حاضر در خلیج فارس بالا است، منطقه ای که ایالات متحده آمریکا در پاسخ به آنچه توقیف غیرقانونی نفتکش‌ها و آزار کشتی‌های تجاری توسط ایران می‌گوید، در حال افزایش نیروهای نظامی است.

عربستان سعودی و کویت سال گذشته برای توسعه مشترک میدان گازی توافق کردند. کویت در آن زمان اعلام کرد که هدف آنها تولید 1 میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی و 84000 بشکه گاز مایع در روز است. ایران این توافق را غیرقانونی خواند و گفت که باید در چنین طرح هایی گنجانده شود.

«الکس وطنخواه»، مدیر برنامه ایران در واشنگتن گفت: «وقوع درگیری نظامی بر سر این میدان بسیار بعید است، اما رقابت برای توسعه منابع هیدروکربنی مورد مناقشه در خلیج فارس این پتانسیل را دارد که به طور جدی علت تنش‌زدایی منطقه‌ای را تضعیف کند».

کد خبر: ۲۳۴٬۹۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha