۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۴
سایه «قوی سیاه» روی بازار نفت
اختلال در تنگه هرمز، بدترین رویداد بازاهای نفتی

سایه «قوی سیاه» روی بازار نفت

با افزایش روزافزون تنش ها میان ایالات متحده و ایران، نگرانی هایی در رابطه با حمل و نقل دریایی در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز ایجاد شده که عواقب شدیدی برای بازارهای جهانی نفت داشته است.

به گزارش خبرنگار بازار به نقل از راشا تودی، دیو ارنسبرگر تحلیلگر اس اند پی، اظهار کرده است که هر گونه اختلال در تنگه هرمز که مهم ترین آبراه خاورمیانه می باشد،  عواقب غیر منتظره وحشتناکی را برای نفت بوجود خواهد آورد.

ارنسبرگر که سرپرست کل قیمت‌گذاری جهانی کالاهای اس‌اندپی است، در گفتگو با سی ان بی سی گفت بازار به شدت در معرض هر گونه اختلال در تردد کشتی ها در تنگه هرمز است  و هر گونه اختلال می‌تواند به بزرگترین «قوی سیاه»  بازار نفت تبدیل شود.

 رویداد قو سیاه به یک اتفاق نادر و غیرقابل پیش بینی اشاره دارد که عواقب شدیدی برای بازارهای مالی به همراه دارد.

شایان ذکر است که بر اساس گزارشات و اطلاعات اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، در سال ۲۰۱۸ حدود ۲۱ میلیون بشکه نفت هر روز از طریق این آبراه منتقل می شده است.  

همچنین این تحلیگر بین المللی خاطر نشان کرد که اگر شرایط این منطقه بحرانی تر شود و یکی از طرفین موجب اختلال در حمل و نقل دریایی این تنگ شود، بازار نفت را با شرایطی حاد که در طول  ۱۰ تا  ۱۵ سال اخیر ندیده ایم، گرفتار خواهد کرد.

گفتنی است که تنگه هرمز تقریباً یک سوم دروازه نفت خام و سایر فرآورده های نفتی است که توسط تانکرها حمل می شود و این گذرگاه یکی از راهبردی‌ترین مسیرهای بین‌المللی کشتیرانی در جهان به‌شمار می‌آید. بنابراین هر گونه اختلال در آن تاثیرات مالی زیادی بر بازارهای نفتی می گذارد.

کد خبر: ۲٬۳۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha