۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۴
تولید جهانی، گرفتار رکود و انقباص است
تحت تاثیر کندی رشد اقتصادی چین و افت تقاضا؛

تولید جهانی، گرفتار رکود و انقباص است

نتایج یک نظرسنجی خصوصی نشان می‌دهد فعالیت‌های تولیدی در جهان تحت تأثیر تبعات ضعیف شدن و کند شدن رشد اقتصادی در چین و در ماه جولای کندتر شده است.

به گزارش بازار، شاخص مدیران خرید (PMI) در سرتاسر منطقه یورو نشان دادن فعالیت‌های کارخانه‌ای و تولیدی به‌واسطه کاهش شدید تقاضا در ماه جولای با سرعتی بی‌سابقه در حال کاهش است، درحالی‌که کارخانه‌ها هم قیمت‌های خود را به‌شدت کاهش داده‌اند. در آلمان، فرانسه و ایتالیا وضعیت فعالیت‌های تولیدی در ماه جولای نسبت به ماه پیش از آن بدتر شده است.

بر اساس داده‌های گردآوری‌شده توسط بانک تجارت هامبورگ شاخص نهایی PMI منطقه یورو در ماه جولای از ۴۳٫۴ ماه گذشته به ۴۲٫۷ سقوط کرده است که این میزان پایین‌ترین رقم از ماه می سال ۲۰۲۲ تاکنون به شمار می‌رود. هرچه رقم PMI از عدد ۵۰ کمتر شود، نشان‌دهنده شدت گرفتن انقباض است.

شاخص PMI ترکیبی که میزان تولید را ارزیابی می‌کند و معیار خوبی برای سنجش سلامت اقتصاد به شمار می‌رود هم از ۴۴٫۲ ماه ژوئن به ۴۲٫۷، یعنی کمترین رقم طی ۳ سال گذشته کاهش‌یافته است.

داده‌های جدید نشان از کاهش فعالیت‌های کارخانه‌ای و تولیدی در انگلیس هم دارند. بر اساس داده‌های جدید سرعت فعالیت‌های تولیدی در این کشور با بالاترین سرعت طی ۷ ماه گذشته کاهش‌یافته است زیرا سفارش‌های جدید تحت تأثیر فشارهای قیمتی و نرخ بالای بهره به‌شدت کاهش‌یافته‌اند.

فراتر از قاره اروپا و منطقه یورو، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و ویتنام هم در ماه جولای با انقباض در بخش تولید مواجه شده‌اند که این کندی نشان از کاهش میزان تقاضا از سوی چین دارد. شاخص PMI اولید در چین از ۵۰٫۵ ماه ژوئن به ۴۹٫۲ کاهش یافت، یعنی کمتر از ۵۰٫۳ پیش‌بینی‌شده توسط اقتصاددانان. این داده‌ها با داده‌های روز دوشنبه دولت چین همخوانی دارند و چالش‌های زیادی را برای سیاست‌گذارانی که برای احیای اقتصاد چین در تلاش‌اند به وجود آورده‌اند.

اقتصاددانان پیش‌بینی کرده‌اند که شاخص PMI در سرتاسر بازارهای نوظهور آسیایی در محدوده انقباضی باقی خواهد ماند و در آینده این انقباض تشدید خواهد شد. کاهش سفارش‌ها جدید، دورنمای تیره اشتغال و سطح بالای موجودی انبارها همه نشان از کاهش فعالیت‌های کارخانه‌ای در منطقه آسیا دارد.

شاخص PMI نهایی در ژاپن هم به دلیل کاهش شدید تقاضای داخلی و خارجی از ۴۹٫۸ ماه ژوئن به ۴۹٫۶ رسیده است. PMI در کره جنوبی ۴۷٫۸ ماه ژوئن به ۴۹٫۴ رسیده است که باوجود افزایشی بودن روند این شاخص، هنوز زیر ۵۰ بوده و نشان از انقباض دارد.

میزان تولید در تایوان هم از ۴۴٫۸ ماه ژوئن به ۴۴٫۱ رسیده است، درحالی‌که شاخص ویتنام هم از ۴۶٫۲ به ۴۸٫۷ رسیده است. در هند هم فعالیت تولیدی برای دومین ماه متوالی کند شده است اما مسیر توسعه اقتصادی هند همچنان فراتر از انتظارات به‌پیش می‌رود. باوجود کندی فعالیت‌های تولیدی در همه جای جهان، آسیا جزو درخشان‌ترین نقاط در اقتصاد جهانی به شمار می‌رود، اگرچه کندی اقتصاد چین این چشم‌انداز را مکدر ساخته است.

کد خبر: ۲۳۴٬۸۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha