۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۱
تداوم تولید سیمان با وجود چالش قطع برق

تداوم تولید سیمان با وجود چالش قطع برق

در فصل گرم سال گذشته و امسال نرخ سیمان با تامین برق، ثابت ماند؛ اما در سال ۱۴۰۰ به دلیل قطعی‌های مکرر برق، قیمت سیمان افزایش قابل توجهی داشت.

به گزارش بازار، تولید کنندگان سیمان با وجود چالش ها، توانستند در ۲ سال گذشته قیمت آن را ثابت نگه دارند. مهم‌ترین چالش آن‌ها محدودیت برق و گاز بوده به طوری که در تابستان با محدودیت برق و در زمستان با محدودیت برق و گاز دست و پنجه نرم می‌کردند.

علی اکبر الوندیان دبیر انجمن صنعت سیمان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صداوسیما؛ گفت: ظرفیت تولید در صنعت سیمان کشور حدود ۸۸ میلیون تن است؛ در سال گذشته به دلیل محدودیت‌های انرژی (در تابستان محدودیت برق و در زمستان محدودیت گاز و برق) ۷۲ میلیون تن سیمان تولید شد و حدود ۱۵ میلیون تن تولید قابل صادرات را از دست دادیم که در صورت تولید این میزان، ۴۵۰ میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشت.

وی با بیان اینکه انرژی یکی از مهم‌ترین چالش‌های صنعت سیمان است افزود: محدودیت انرژی تولید و بهره وری کار را کم می‌کند و در مقابل باعث افزایش هزینه برای تولید کننده می‌شود.

دبیر انجمن صنعت سیمان به تاثیر قیمت سوخت در هزینه تمام شده سیمان اشاره کرد و افزود: امسال با مصوبه دولت قیمت گاز و مازوت ۱۰۰ درصد افزایش داشت.

وی گفت: قیمت سیمان تابع عرضه و تقاضا در بورس است؛ یک کف قیمتی داریم که هر سال با هماهنگی دولت قیمت کف تغییر می‌کند. هزینه تمام شده سیمان حاصل عوامل مهم مانند هزینه دستمزد، معادن و استخراج، برق، سوخت، تعمیرات دستگاه‌ها و ... است.

الوندیان افزود: امسال افزایش قیمت در محصول داشتیم، اما از آنجایی که تغییر قیمت سوخت روی محصول اعمال نشد، شاهد افزایش قیمت نهایی محصول نبودیم.

فعالان این صنعت می‌گویند: قیمت سیمان به دلیل عرضه‌های مکرری که در بورس کالا داشته ثابت مانده است.

کد خبر: ۲۳۴٬۸۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha