۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳
خواب مسئولان و امتناع تجار از عرضه نهاده
بازارگاه؛ سامانه‌ای فاقد بار

خواب مسئولان و امتناع تجار از عرضه نهاده

الزام توزیع ذرت در سامانه بازارگاه از سوی معاون جدید توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی، درحالی مطرح شده است که به گفته فعالان صنعت دام و طیور تهیه نهاده از این طریق ممکن نیست چون تجار حاضر به عرضه بار در این سامانه نیستند و دولت توان برخورد با آنها را ندارد.

یاسمن بلوردی؛ بازار: برزو بی غم، مدیر عامل سابق اتحادیه مرغداران گوشتی استان تهران اظهار داشت: سامانه بازارگاه قطعا باید اجرا شود اما در حال حاضر این سامانه بسیار ناقص است؛ یعنی در حالی که جامعه هدف این سامانه تولیدکننده نهایی است شاهد هستیم که مرغداران و دامداران به آن دسترسی ندارند.

بی‌غم افزود: از سوی دیگر مبنای تولیدات کشاورزی و دامی ما خرده مالکی است اما واحدهای کوچک اصلا به این سامانه دسترسی ندارند. به این معنا که هم مشکل سیستمی دارد و هم در عین اینکه نهاده عرضه می‌شود دامداران و مرغداران نمی‌توانند نهاده ای خریداری کنند.

دسترسی به بازارگاه به دلیل مشکلات نرم افزاری ممکن نیست
 این فعال بخش تامین نهاده های صنعت دام و طیور گفت: در حالت ایده آل که بحث می شود حرفهایی که گفته می‌شود درست است اما در عمل درست نیست. الان مرغدار و دامدار ما به این سیستم دسترسی ندارد آن هم به این دلیل که این سامانه مشکل نرم افزاری دارد و به هیچ وجه عملیاتی نشده است! به عبارت دیگر دامداران و مرغداران نتوانسته‌اند چیزی از این سامانه خریداری کنند و ناراضی هستند، بخصوص واحدهایی که در روستاها مستقر هستند بسیار با این سامانه مشکل دارند.

بی غم، مدیر عامل سابق اتحادیه مرغداران گوشتی استان تهران: با توجه به نواقص زیادی که سامانه بازارگاه دارد الان وقت اجرای آن نیست  و اگر این سامانه اجرا شود تنها کسی که ضرر می‌کند تولیدکننده است و به این ترتیب تنها چیزی که توسعه می دهیم «ربا و نزول» است

الان زمان اجرای سامانه بازارگاه نیست
بی غم در پاسخ به این سوال که اگر نواقص این سامانه رفع شود، آیا بازارگاه کارایی دارد یا خیر، گفت: با آمدن سامانه بازارگاه برای چند عامل فعالیت که در تولید موثر بودند، ترمز ایجاد کرده است؛ اول اینکه مرغدار و دامدار نقدینگی خود را از کجا باید تامین کند و نهاده خریداری کند؟ همانطور که می‌دانید ما  حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ دفتر تهیه نهاده داشتیم که هرکدام به عنوان یک مرکز تامین منابع مالی مرغدار و دامدار نیز بودند اما الان کاملا از بین رفته  است. با این تفاسیر اگر به بودن سامانه بازارگاه زیاد اصرار کنیم آن موقع بحث ربا پیش می‌آید.

وی افزود: با این تفاسیر در حالی که الان نرخ ربا را صدی ۳ درصد حساب می‌کنند آن موقع حتما پولی که در اختیار دامدار و مرغدار قرار می گیرد با درصدهای ۷ تا ۸ خواهد بود.

این فعال صنعت طیور با تاکید بر اینکه الان دامداران و مرغداران براحتی نمی‌تواند از بازارگاه خرید کند، افزود:  بنده در جلسه ای که با وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد نیز اعلام کردم که الان «جو» هست و در حالی که دامداران به دنبال این محصول هستند در بازار گاه نمی‌توانند خرید کنند چرا که به عنوان مثال می‌گویند سهمیه شما هنوز تخصیص داده نشده است!

بی غم در پایان خاطرنشان کرد: در کل با توجه به نواقص زیادی که بازارگاه دارد الان وقت اجرای بازارگاه نیست  و اگر این سامانه اجرا شود تنها کسی که ضرر می‌کند تولیدکننده است و به این ترتیب تنها چیزی که توسعه می دهیم «ربا و نزول» است.

بازارگاه دست واسطه‌ها را کوتاه می سازد
برومند چهار آیین، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی مرغداران گوشتی استان کرمانشاه با اشاره به کارا بودن بازارگاه، خاطرنشان کرد: سامانه بازارگاه از نیمه دوم سال ۹۸ برای عرضه کنجاله سویا راه‌اندازی شد و دست تمام واسطه ها را کوتاه کرد.

چهار آیین افزود: سوداگران با همه وجود تلاش کردند بازارگاه را از حیز انتفاع بیندازند و به سوداگری خود که حداقل هزار میلیارد تومان پول در آن است برسند به همین دلیل این باند مافیایی تلاش کردند بگویند بازارگاه کارایی ندارد.

چهار آیین، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی مرغداران گوشتی استان کرمانشاه: اگر دو ایراد بازارگاه برطرف شود این سامانه به یکی از شفاف‌ترین و کارآمدترین ابزار برای کنترل، نظارت، فروش، مدیریت و برنامه ریزی تبدیل می شود

۲ ایراد اساسی بازارگاه/ در صورت برطرف شدن ایرادات، بازارگاه کارایی بالایی دارد

این کارشناس صنعت طیور کشور اظهار داشت: البته این سامانه چند ایراد دارد از جمله اینکه سقف خرید حد ندارد؛ یعنی هرکس هر می‌تواند خریداری کند اما نباید اینگونه باشد و درواقع باید هرکس به اندازه پروانه تولیدش توان خرید داشته باشد.

چهار آیین ادامه داد: دومین ایراد سامانه این است که تنها یک درگاه دارد و آن هم متعلق به بانک کشاورزی است در حالی که ممکن است به دلایلی حساب فرد مسدود شده باشد و نیاز به درگاه دیگری داشته باشند. بنابراین باید تولیدکننده بتواند از بازارگاه از هر درگاهی که تمایل دارد خرید کند.

وی گفت: اگر این دو ایراد برطرف شود این سامانه به یکی از شفاف‌ترین و کارآمدترین ابزار برای کنترل، نظارت، فروش، مدیریت، برنامه ریزی و هر اقدامی که به  شکل شفاف نیاز باشد صورت بگیرد، تبدیل می شود. چرا که در این سامانه می توان مشاهده کرد فلان مقدار سویا وارد شده و فلان مقدار ارز تخصیص داده شده است. به عنوان مثال می‌توان دید که فردی که ۱ میلیون دلار  ارز گرفته تا کنجاله وارد کند  الان ۸۰۰ هزار دلارش را وارد کرده و هنوز ۲۰۰ هزار دلار ان باقی مانده است؛ یعنی به دقت دلار و  کیلوگرم در داخل بازارگاه مشخص می‌شود که چه کسی چقدر نهاده با چه ارزی وارد کرده است و چه کسی چقدر نهاده خریداری کرده است.

مقدسی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران: متاسفانه دولت زورش به تجار نمی‌رسد و آنها به جای عرضه نهاده‌ها در بازارگاه ترجیح می دهند بار خود را در بازار آزاد عرضه کنند

چهار آیین در پایان تاکید کرد: سامانه بازارگاه فروش نهاده های کشاورزی تا زمانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود دارد کارایی بالایی دارد و وقتی ارز تک نرخی شود قیمت جهانی مبدا و مقصد، هزینه های ترخیص، گمرک، حمل، انبارداری، توزیع و غیره مشخص است.

زور دولت به تجار نمی رسد/ تجار در بازارگاه بار عرضه نمی کنند
سید احمد مقدسی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاو داران گفت: وقتی تجار در سامانه بازارگاه بار ارائه نمی‌کنند، این سامانه عملا از کارایی افتاده است. در حالی که اگر بار در این سامانه ارائه شود مانند تابلوی بورس می ماند و کارا است اما اینگونه نیست.

مقدسی در خصوص دلایل امتناع تجار از ارائه بار در سامانه بازارگاه گفت: متاسفانه دولت زورش به تجار نمی رسد و آنها به جای عرضه نهاده‌ها در بازارگاه ترجیح می دهند بار خود را در بازار آزاد عرضه کنند.

وی خاطرنشان کرد: همه این جنجالها و دردسرها به خاطر ارز ۴۲۰۰ تومانی است بنابراین اگر این ارز را بردارند خلاص می شویم. الان گویی قحطی آمده است و گاوهای دامداران از گرسنگی در حال مردن هستند!

مقدسی در پایان تاکید کرد: سوال من این است که چگونه می شود که الان در بازار سویای ۵۶۰۰ تومانی، ذرت ۲۷۰۰ تومانی و جوی ۲۲۰۰ تومانی به وفور  یافت می‌شود اما در سامانه بازارگاه هیچ نهاده ای نیست!؟

جولان دلالان و عرضه روباری در کنار جاده‌ها
محمد غیبی، دامدار اهل خراسان رضوی نیز در این خصوص گفت: از حدود ۵ ماه پیش عضو بازارگاه شده‌ام اما تا به امروز موفق نشده‌ام هیچ نهاده‌ای از این سامانه خریداری کنم. در حقیقت هیچ نهاده‌ای در سامانه بازارگاه عرضه نمی شود که بتوان اقدام به خرید کرد.

غیبی افزود: عدم عرضه بار و نهاده در سامانه مذکور در شرایطی است که امروز هر نوع نهاده ای که نیاز داشته باشیم به عنوان «روباری» در کنار جاده‌ها کامیون کامیون و به وفور به فروش می رسد.

غیبی، دامدار خراسانی: عدم عرضه بار و نهاده در سامانه بازارگاه در شرایطی است که امروز هر نوع نهاده‌ای که نیاز داشته باشیم به عنوان «روباری» در کنار جاده‌ها کامیون کامیون و به وفور به فروش می رسد!

این دامدار خراسانی خاطرنشان کرد: مساله اصلی اینجا است که قیمت نهاده‌های سهمیه‌ای با قیمت آزاد آن تفاوت بسیار بالایی دارد و این امر برای دامدار و مرغدار اصلا صرفه اقتصادی ندارد. این در شرایطی است که منِ دامدار با پیگیری های بسیار نهایتا می توانم ۱۰ درصد از نهاده مورد نیازم را به صورت سهمیه ای تهیه کنم و ۹۰ درصد آن از طریق بازار آزاد باید تهیه شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سوال بنده از مسئولین این است که امروز که نهاده ای در سامانه بازارگاه برای عرضه وجود ندارد و اعلام بار نمی شود چگونه در دست واسطه‌ها و دلالان، «روباری»  به وفور و با قیمتهای نامتعارف دست به دست می چرخد!؟

شایان ذکر است بر اساس اعلام معاونت توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی، از تاریخ ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ توزیع «ذرت» فقط در سامانه بازارگاه قانونی است و هرگونه خرید و فروش خارج از سامانه یاد شده تخطی از مصوبات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است و تخلف محسوب می شود. به این ترتیب باید دید که چنین اظهار نظری ناشی از بی اطلاعی مسئولان مربوطه از وضعیت عرضه نهاده در این سامانه است یا اینکه برای ملزم ساختن تجار در عرضه نهاده و برطرف کردن نواقص سامانه مذکور چاره‌ای اندیشیده‌اند.

کد خبر: ۲۳٬۴۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha