۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۳
بانک مرکزی مجوز داد؛ فعالیت بانک ایرانی در سوریه از هفته آتی| تعرفه مبادله کالا میان دو کشور صفر شد
وزیر راه و شهرسازی:

بانک مرکزی مجوز داد؛ فعالیت بانک ایرانی در سوریه از هفته آتی| تعرفه مبادله کالا میان دو کشور صفر شد

بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه فعالیت بانک ایرانی در سوریه از هفته آینده آغاز به کار می کند گفت: درباره حذف تعرفه تجاری کالایی بین دو طرف به نتیجه رسیدیم.

بازار؛ گروه راه و مسکن: مهرداد بذرپاش امروز در نشست روسای کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و سوریه با اشاره به اینکه تعرفه مبادله کالا میان دو کشور ایران و سوریه صفر شد گفت: فعالیت بانک ایرانی در سوریه از هفته آینده آغاز به کار می کند. برای این اقدام و فعالیت مجوزهای لازم بانک ایرانی در سوریه از سوی بانک مرکزی صادر شده است.

بذرپاش با اشاره به اینکه بعد از سفر رییس جمهوری به سوریه تعداد زیادی از توافقات به نتیجه رسیده است ادامه داد: در سفری که کمتر از سه ماه از آن می‌گذرد، پیگیری این میزان سند توافق جای تقدیر دارد. چرا که در حوزه بیمه، شرکت مشترک تاسیس شده و می‌توان به زوار ایرانی و شرکت های بیمه ای و مسافران و گردشگران خدمات بیمه‌ای ارائه کرد.

بانک ایرانی در هفته های آتی در سوریه فعالیت خود را آغاز می کند اما در این خصوص باید اذعان کرد که به طور معمول این اقدامات چند سال طول می کشد و زمان می برد

وی با قدردانی از وزیر اقتصاد سوریه و همکاران در وزارت راه و شهرسازی بابت به نتیجه رسیدن مذاکرات دو کشور، اضافه کرد: بانک ایرانی در هفته های آتی در سوریه فعالیت خود را آغاز می کند اما در این خصوص باید اذعان کرد که به طور معمول این اقدامات چند سال طول می کشد و زمان می برد. اما اینکه تنها در طی مدت سه ماه بانک ایرانی برای فعالیت در سوریه مجوز گرفته و آغاز به کار خواهد کرد واقعا جای تشکر و قدردانی دارد.

وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: در خصوص همین تشکیل شرکت بیمه ای در سوریه باید تاکید کرد که اعزام سالانه ۵۰ هزار زائر به سوریه در حال انجام است اما می توانیم با این اقدامات به اعداد بالای سال های قبل نیز برسیم.

فعال سازی اپراتورهای تلفن همراه ایرانی در سوریه نیز به سرانجام رسیده و در این زمینه با وزیر ارتباطات جلسه ای داشته ایم. این توافق در آستانه اجرایی شدن است و سیمکارت های اپراتور سوم در کشور سوریه توزیع خواهد شد

او ادامه داد: فعال سازی اپراتورهای تلفن همراه ایرانی در سوریه نیز به سرانجام رسیده و در این زمینه با وزیر ارتباطات جلسه ای داشته ایم. این توافق در آستانه اجرایی شدن است و سیمکارت های اپراتور سوم در کشور سوریه توزیع خواهد شد.

اسکله و پسکرانه های مناسب با ظرفیت بالا در اختیار ایران قرار می گیرد چرا که از مسیر ایران، عراق و سوریه دسترسی به بازارهای اروپایی آسان تر می شود

بذرپاش در خصوص توسعه زیرساخت‌های ترانزیتی سوریه و ایران نیز اینطور عنوان کرد که اسکله و پسکرانه های مناسب با ظرفیت بالا در اختیار ایران قرار می گیرد چرا که از مسیر ایران، عراق و سوریه دسترسی به بازارهای اروپایی آسان تر می شود.

به گفته وی، زیرساخت ها در این مسیر موجود است اما باید تکمیل شود تا کامیون ها و قطارهای دو کشور ایران و سوریه در این مسیر بتوانند تردد کنند.

حذف تعرفه تجاری کالایی بین دو کشور ایران و سوریه نهایی شده است و می توان گفت تعرفه مبادله کالا میان دو کشور صفر شده است

وزیر راه و شهرسازی در ادامه در خصوص صفر شدن تعرفه مبادله کالا میان دو کشور ایران و سوریه تاکید کرد: خوشبختانه حذف تعرفه تجاری کالایی بین دو کشور ایران و سوریه نهایی شده است و می توان گفت تعرفه مبادله کالا میان دو کشور صفر شده است. بنابراین تقریبا تعرفه تجاری تمام کالاها به مبدا و مقصد دو کشور به صفر رسیده و به زودی هم اعلام خواهد شد.

او با بیان اینکه تجار می‌توانند با تعرفه صفر به مبدا و مقصد ایران و سوریه کالای خود را انتقال دهند تصریح کرد: این توافقات نشان می دهد که در چه مسیر خوبی قرار داریم به طوریکه این توافقات در رابطه با تسهیل ترانزیت بین دو کشور می تواند برای هر دو کشور منشا خیر و برکت باشد.

وی افزود: درباره ارتباطات دریایی بین دو کشور نیز قرار بر این است، خط دریایی با نظم بهتری نسبت به گذشته بین دو کشور برقرار شود، البته این بهتر شدن و نظم پیدا کردن نیازمند داشتن اسکله مشخص است که خوشبختانه بندر خاص و اسکله مشخص برای پهلوگیری کشتی‌هایی ایران با ظرفیت‌های بالاتر در نظر گرفته خواهد شد.

قرار بر این است که برای احیای این کارخانه‌های نیمه تعطیل در سوریه، ایران سرمایه‌گذاری‌هایی انجام دهد تا دو خودروساز ایران خودرو و سایپا کار خود را در سوریه از سر بگیرند

وزیر راه و شهرسازی در خصوص احیای کارخانه نیمه تعطیل سایپا و ایران خودرو در سوریه گفت: قرار بر این است که برای احیای این کارخانه‌های نیمه تعطیل در سوریه، ایران سرمایه‌گذاری‌هایی انجام دهد تا دو خودروساز ایران خودرو و سایپا کار خود را در سوریه از سر بگیرند.

او گفت: سرمایه‌گذاری خودروسازی‌های ایران در سوریه با وقفه دچار شده بود که تسهیلات خوبی از سوی سوریه برای این دو شرکت خودروسازی در نظر گرفته شد تا این دو شرکت با رعایت استانداردها و مقررات سوریه تولید خود را ازسر بگیرند.

بذرپاش گفت: همچنین مذاکرات برای تولید تراکتور و فعالیت کارخانه تولید لاستیک در سوریه نیز انجام شد و با نتیجه رسید.

وی افزود: توافقات نفتی خوبی هم میان دو کشور انجام شده و مذاکرات در این خصوص ادامه دارد که وزیر نفت جزئیات آن را به اطلاع خواهد رساند.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص معرفی ظرفیت‌های گردشگری ایران توضیح داد: مکانی به عنوان نمایشگاه دایمی ایران در سوریه در نظر گرفته شده تا خدمات گردشگری و زیرساختی ایران و کالاهای کشورمان معرفی شوند.

وی ادامه داد: همچنین در نمایشگاه‌های فصلی نیز به معرفی کالاها و خدمات در حوزه سلامت و تجهیزات پزشکی و خدمات درمانی، محصولات های‌تک و نانو، خدمات فنی_ مهندسی، محصولات کشاورزی، منسوجات و لوازم خانگی، کالاهای صنعتی، تجهیزات پولی و بانکی و حوزه پتروشیمی را شامل می‌شود و نمایشگاه‌های فصلی برای معرفی آن‌ها برگزار می‌شود.

رییس کمیسیون اقتصادی مشترک ایران و سوریه گفت: در حوزه فعالیت‌های تجاری توافق شد که هرجایی که امکان داشت مبادله کالا با ارز ملی دو کشور انجام شود و استفاده از ارزهای مثل یورو و دلار به حداقل برسد.

کد خبر: ۲۳۴٬۴۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha