۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
مذاکرات رفع تحریم‌ها مبتنی بر مصالح ملی است
سخنگوی وزارت امور خارجه:

مذاکرات رفع تحریم‌ها مبتنی بر مصالح ملی است

سخنگوی وزارت خارجه گفت: برجام محصول اعتماد ما به آمریکا نبود و ادامه مذاکرات برای احیای برجام و رفع تحریم‌های ظالمانه و بازگشت مسؤولانه همه طرف‌ها به برجام مبتنی بر اعتماد ایران به رژیم آمریکا نیست.

به گزارش بازار، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیش از ظهر امروز (دوشنبه) نهم مرداد ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران به سؤالات آنها درباره آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پاسخ داد.

وی با اشاره به برگزاری مراسم عزاداری سرو و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین به همه مسلمانان و شیعیان و محبان به آستان مقدس سیدالشهدا تسلیت گفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در این ایام شاهد جلوه‌های باشکوهی از ارادت ورزی و عشق ورزی محبان سیدالشهدا بودیم که در ایران، منطقه و جهان با حضور پرشور و حماسی خود یک بار دیگر ایران و جهان را به حسینیه بزرگ عزاداری و عشق ورزی به ساحت مقدس سید الشهدا و مرام امام حسین (ع) و یاران باوفای آن حضرت تبدیل کردند و نشانگر غیرت دینی مسلمانان است که در هیچ شرایطی ارادت ورزی خود را به سیدالشهدا و آرمان آن حضرت را کنار نخواهند گذاشت

کنعانی بیان کرد: ملت ایران یک بار دیگر این حقیقت را متجلی کردند که ما ملت امام حسین هستیم و محرم و صفر است که اسلام را زنده نگهداشته و اراده الهی بر اعتلای فرهنگ قرآنی مکتب عاشوارست و ان‌شاءالله این مکتب با قیامت باقی خواهد ماند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره فایل صوتی لو رفته از رابرت مالی و بحث تحریم‌ها گفت: اینکه مالی در این فایل صوتی چه گفته مسؤولیت دولت آمریکاست که باید تبیین و روشنگری کند. ایران مذاکرات برجام و مذاکرات رفع تحریم‌ها را مبتنی بر مصالح ملی و منافع ملت ایران و به منظور احقاق حقوق حقه ملت ایران دنبال می‌کند و همواره اعلام کرده که خطوط قرمز ایران منافع ملی است و ایران در چارچوب خطوط قرمز و منافع اعلام شده آماده پیگیری روند گفت‌وگوها و جمع بندی مذاکرات است.

وی افزود: نگاه جمهوری اسلامی ایران به دولت آمریکا واضح و روشن است. هیچگاه مبتنی بر اعتماد با دولت آمریکا گفت‌وگو و مذاکره نمی‌کنیم. برجام هم محصول اعتماد ما به آمریکا نبود و ادامه مذاکرات برای احیای برجام و رفع تحریم‌های ظالمانه و بازگشت مسؤولانه همه طرف‌ها به برجام مبتنی بر اعتماد دولت و ملت ایران به رژیم آمریکا نیست.

کنعانی خاطرنشان کرد: قرار بود برجام امضا و اجرا شود و نتیجه اجرای آن و پایبندی دولت آمریکا به تعهداتش می‌توانست مبنای یک اعتماد نسبی به دولت آمریکا باشد که دولت آمریکا در عمل این اعتماد نسبی را برای ملت ایران و دولت ایران ایجاد نکرد. در ادامه روند دیپلماتیک برای رفع تحریم‌ها علیه ملت ایران و بازگشت مسؤولانه و متعهدانه همه طرف‌ها از جمله آمریکا به برجام، ایران نه مبتنی بر اعتماد به دولت آمریکا بلکه مبتنی بر منافع ملی خود و مفاد مصرح در برجام گفت‌وگو می‌کند و مسیر دیپلماسی را ادامه خواهد داد و در زمانی طرف مقابل آماده بازگشت مسؤولانه به توافق باشد و ایران از التزام جدی طرف مقابل به برجام اطمینان حاصل کند اجرای برجام قابل از سرگیری است. طرف ایرانی در عمل نشان داده به توافق پایبند بوده و نسبت به اجرای توافق مسؤولانه عمل کرد و برای ازسرگیری متعهدانه اجرای برجام از سوی همه طرف‌ها آمادگی لازم را دارد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال الاتجاه درباره اظهارات بایدن در خصوص عادی سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی و نظر ایران در خصوص اجرایی شدن این موضوع و تاثیر آن بر روابط ایران و عربستان اظهار داشت: کاملا روشن است که تقویت و تثبیت جایگاه رژیم غاصب صهیونیستی در منطقه اولویت اول و بسیار مهم دولت‌های آمریکا در طول سالیان متمادی اعم از جمهوریخواهان و دموکرات‌ها بوده است. اینکه دولت‌های آمریکا همواره تعهد بی قید و شرط خود را در حمایت تمام عیار از رژیم صهیونیستی نشان داده‌اند. دولت آمریکا در سال‌های اخیر تلاش زیادی انجام داد و با وعده و وعید موفق شد در روابط این رژیم با تعدادی از دولت‌های عربی و اسلامی در منطقه عادی سازی سیاسی ایجاد کند. در عمل شاهد بودیم آنچه رخ داد بازتر شدن دست رژیم اشغالگر در استمرار جنایات خود علیه ملت فلسطین و نادیده گرفتن حقوق اولیه فلسطینی‌ها و افزایش جرم و جنایت روزمره علیه این ملت بود.

وی گفت: در طول ۶ ماه نخست سالجاری به صورت نمونه شاهد کشتار حدود ۲۰۰ نفر از مردم بیگناه فلسطین و شهروندان و نیروهای وابسته به نیروهای مردمی مقاومت فلسطین بودیم. شاهد اسارت و بازداشت بیش از سه هزار فلسطینی در این مدت بودیم. تخریب گسترده منازل که نمونه جدید آن را دیروز شاهد بودیم. گسترش شهرک سازی در مناطقی که حتی مبتنی بر قراردادهای سازش متعلق به فلسطین است. اگرچه تمامی اراضی فلسطین را متعلق به مردم فلسطین می‌دانیم و اقدام مکرر صهیونیست ها در هتک حرمت مسجدالاقصی شاهدیم. تجارب گذشته پیش روی ملت‌ها و دولت‌های اسلامی است. سازش با رژیم صهیونیستی هیچ خدمتی به آرمان فلسصطین نمی‌کند و هر گامی برای عادی سازی به باز شدن دست این رژیم در جنایت علیه ملت فلسطین منجر خواهد شد.

کنعانی ادامه داد: هر گامی که در مسیر شناسایی رژیم صهیونیستی از سوی دولت‌های اسلامی برداشته شود نه به نفع ملت و آرمان فلسطین و نه صلح و ثبات و آرامش و امنیت در منطقه می‌دانیم. این رژیم راهبرد امنیتی خود را در بی ثباتی دنبال کرده است.

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره سفر پلاسخارت نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور عراق با امیرعبداللهیان بیان کرد: ایران هم راستا با دولت عراق از نقش سازمان ملل در کمک به صلح و ثبات و امنیت در عراق استقبال می‌کند و همواره گفت‌وگوها و مشورت‌ها بین ایران و سازمان ملل در سال‌های متمادی برقرار بوده است. این سفر در استمرار سفرهای گذشته نمایندگان ویژه دبیرکل در امور عراق بوده و موضوعات مختلفی را در چارچوب سیاست ایران برای کمک به دولت همسایه و برادر عراق برای تثبیت شرایط سیاسی در این کشور و تقویت دولت مردمی و کمک به توسعه اقتصادی در این کشور مورد گفت‌وگو قرار گرفت. روند مبارزه با تروریسم در عراق و سطح منطقه و نحوه استفاده از ظرفیت‌های مشترک دوجانبه ایران و عراق و استفاده از ظرفیت‌های سازمان ملل برای کمک به تحکیم صلح و ثبات و امنیت و آرامش در منطقه و تکمیل روند مبارزه با تروریسم.

وی درباره حق‌آبه هیرمند گفت: حق‌آبه ایران را پیگیری می‌کنیم و مورد توجه و اهتمام جدی داریم و وزارت خارجه و نیرو جزو اولویت‌های جدی خود قرار دادند. در جریان دستور رئیس جمهور به وزارتخانه‌های ذیربط برای پیگیری مجدانه موضوع هستید. جزو موضوعات جدی و مستمر مذاکراتی ما با مقامات سرپرستی موقت افغانستان است و با جدیت ادامه می‌دهیم. گفت‌وگوها انجام شده و اخیرا گفت‌وگوهای جدی و نزدیکی با مقامات سرپرستی موقت افغانستان داشتیم.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: انتظار داریم مقامات افغانستان در این خصوص مسؤولانه عمل کنند. همانطور که بارها گفتند به حق‌آبه ایران مبتنی بر معاهده ۱۳۵۱ اعتراف داریم و به رسمیت می‌شناسیم انتظار داریم در حوزه عملی مقامات این کشور اقدام لازم را برای دستیابی ملت ایران به حق‌آبه خود انجام دهند و این را به عنوان اقدام اعتمادساز می‌دانیم که زمینه همکاری‌های دو کشور را تسهیل کند و گسترش دهد.

کنعانی درباره سفر هیأت سیاسی و اقتصادی سوریه به تهران گفت:‌بخش قابل توجهی از هدفگذاری این سفر در چارچوب انجام گفت‌وگوها به منظور تسریع و شتاب بخشیدن به روند اجرای توافقات مختلف دو کشور که در جریان سفر قبلی رئیس جمهور به دمشق بین دو کشور توافق شده بود، انجام شده است. در این چارچوب مذاکرات انجام خواهد شد. در سفر رئیس جمهور به دمشق ۱۵ سند در حوزه‌های مختلف عموما حوزه‌های اقتصادی و تجاری بین مقامات دو کشور امضا شده بود. در سفر جاری هیأت عالیرتبه سوریه به تهران مذاکرات سطح عالی در خصوص تسریع و نحوه اجرای این اسناد مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

وی گفت: در چارچوب سفر وزیر خارجه سوریه به تهران موضوعات مختلفی از جمله روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و استمرار روند مبارزه با تروریسم و موضوعات مرتبط با روند تحکیم ثبات و تکمیل روند سیاسی در سوریه پرداخته خواهد شد. روند تنش زدایی در مناسبات سوریه و ترکیه و زمینه سازی برای نشست آتی چهارجانبه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه در چارچوب روند آستانه و مذاکرات رفع تنش و ان‌شاءالله عادی سازی روابط بین سوریه و ترکیه در مذاکرات مورد تبادل نظر قرار خواهد گرفت. موضوعات تجاری، کنسولی و اقتصادی داریم که در گفت‌وگوهای دوجانبه مورد تبادل نظر قرار خواهد گرفت. تجاوزات مکرر رژیم صهیونیستی به حاکمیت و تمامیت ارضی موضوع مهمی است. ایران در ادامه روند حمایتی خود از سوریه برای مقابله با تجاوزگری رژیم صهیونیستی این موضوع را با طرف سوری مورد گفت‌وگو قرار خواهد داد. حضور غیرقانونی نظامیان آمریکایی در سوریه موضوع مهمی است. در گفت‌وگوها در این خصوص مشورت خواهد شد و موضوع نحوه کمک به بازگشت آوارگان سوری به این کشور و نحوه تسهیل ارسال کمک‌های انساندوستانه بین‌المللی برای مردم سوریه از جمله مباحث مورد گفت‌وگو قرار می‌گیرد. امیدواریم نتیجه این گفت‌وگوها شتاب بخشیدن به همکاری‌های دو کشور در موضوعات مختلف دوجانبه از جمله حوزه‌های تجاری و اقتصادی باشد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره میدان نفتی و گازی آرش گفت: وزیر نفت ایران دیروز اعلام موضع کرد. تأکید می‌کنیم که ایران همواره از حل و فصل دوستانه مسائل مرزی و دریایی با همسایگان خودش حمایت می‌کند و به آن پایبند است. اینکه در ارتباط با نحوه بهره‌برداری از میادین مشترک نفت و گاز با همسایگان نیز همیشه راه مذاکره و تفاهم را در پیش گرفتیم و به آن پایبند بودیم. در مورد استفاده از میدان نفتی و گازی آرش هم همانطور که رسما اعلام کردیم خواهان استفاده مشترک در بهره‌برداری از این میدان هستیم و در این خصوص آمادگی خود را برای گفت‌وگو با طرف کویتی اعلام کردیم. اما اگر احیانا تمایلی برای استفاده مشترک از این میدان نفتی وجود نداشته باشد طبیعی است ایران حقوق و منافع خودش ر و اکتشاف و بهره‌برداری از این منابع را در برنامه خودش قرار داده و هیچگونه تضییع حقوق ملت ایران را برنخواهد تابید. دولت خود را مکلف می‌داند از حقوق و منافع ملت دفاع و حفاظت کند.

وی گفت:‌ در ارتباط با همسایگان بر ضرورت حسن همسایگی و حل و فصل اختلافات از مسیر گفت‌وگو تأکید می‌کنیم و امیدواریم در این مسیر با مذاکرات توأم با حسن نیت کار را دنبال کنیم. در مذاکرات وزرای خارجه ایران و کویت در حاشیه نشست باکو این توافق نظر بین دو طرف وجود داشت و طرف کویتی پیشنهاد کرد این موضوع را خارج از فضای رسانه‌ای و اعلامی در چارچوب گفت‌وگوهای تخصصی دو کشور پیش ببریم. ما به عنوان ایران معتقدیم طرح موضوعاتی از این دست که باید در چارچوب گفت‌وگوهای فنی و تخصصی و حقوقی مورد تبادل نظر قرار بگیرد طرح آن در رسانه‌ها کمک کننده نیست. برای همکاری و گفت‌وگو با برادران کویتی در این زمینه آمادگی لازم را داریم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره میزبانی عربستان برای حل بحران اوکراین گفت: از هر اقدام و ابتکار برای کمک به راهکار سیاسی برای پایان بخشیدن به بحران اوکراین باشد استقبال می‌کنیم و تنها راهکار را راهکار سیاسی تلقی می‌کنیم.

وی درباره سفر امیرعبداللهیان به پاکستان گفت: براساس دعوت همتای پاکستانی در حال برنامه ریزی انجام این سفر هستیم و امیدواریم برنامه‌ریزی‌ها در بازه کوتاه انجام شود. موضوعات مختلفی را با طرف پاکستانی برای گفت‌وگو داریم. علاوه بر موضوعات سیاسی و امنیت مشترک و مبارزه با تروریسم به عنوان تهدید مشترک، موضوعات اقتصادی و تجاری مهمی برای گفت‌وگو داریم. قرار است در صورت تکمیل برنامه ریزی سفر، هیأت عالیرتبه اقتصادی هم وزیر خارجه را در این سفر همراهی کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره آزادی یک تبعه آذربایجانی گفت: از قوه قضائیه سؤال کنید. با جمهوری آذربایجان گفت‌وگو و تبادل نظر داریم و آزادسازی و تبادل زندانیان بخشی از همکاری‌های فیمابین دو کشور است.

کد خبر: ۲۳۴٬۴۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha