۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۲
سرنوشت مبهم پتروشیمی مهران
یادداشت؛

سرنوشت مبهم پتروشیمی مهران

ایلام- «پتروشیمی مهران هنوز سرانجام مشخصی ندارد و معلوم نیست اجرایی شود یا خیر» این جمله بخشی از یادداشت امین محمدی فعال رسانه ای برای بازار است.

امین محمدی؛ بازار: استان ایلام به واسطه ظرفیت عظیم نفت و گاز، آبهای سطحی و زیرزمینی، مرز مهران و بازار مصرف عراق اگر گزاف نباشد، مستعدترین استان برای اجرای مجتمع های پتروشیمی و صنایع پایین دستی آن در کشور است.

یکی از این مجتمع هایی که محاسن بسیار زیادی برای استان ایلام دارد و باید اولویت کار مسئولان استان باشد، پتروشیمی مهران است که متاسفانه در ظاهر اینگونه برداشت می شود که اولویت استان نیست.

این مجتمع در صورت اجرایی شدن یکی از بزرگترین مجتمع های پتروشیمی منطقه خواهد شد که در زمان ساخت بیش از سه هزار و ۵۰۰ نفر در زمان بهره برداری در آن مشغول به کار می شوند.

بر اساس آخرین اطلاعات صفر تا ۱۰۰ تمامی مجوزهای لازم اهم از مجوز محیط زیست، مجوز تامین خوراک، آب، برق، گاز و ...برای پتروشیمی مهران کاملا تامین شده و زمین مورد نیاز برای طرح خریداری و اقدامات زیربنایی و زیرساختی آن انجام گرفته است.

از طرفی به دلیل معضل بیکاری در مهران و اینکه جوانان شهرستان از معزل بیکاری رنج می برند، کمترین خدمتی که می‌توان به این مردم انجام داد، این است که چنین پروژه هایی با اشتغالزایی بالا در این شهرستان انجام شود.

سوال ما از مسئولان استان و نمایندگان مجلس این است، علت متوقف شدن امورات پتروشیمی مهران و عدم آغاز فعالیت عمرانی این پروژه بزرگ چیست ؟

کدام یک از شما مسئولان و وکلای حوزه شمالی استان در انجام وظیفه خود کوتاهی کرده اید که پتروشیمی مهران به سوالی بی پاسخ برای افکار عمومی تبدیل شده است؟

از طرفی به دلیل معضل بیکاری در مهران و اینکه جوانان شهرستان از معزل بیکاری رنج می برند، کمترین خدمتی که می‌توان به این مردم انجام داد، این است که چنین پروژه هایی با اشتغالزایی بالا در این شهرستان انجام شود

شفاف و بی پرده این مسئله را به عنوان یک مطالبه به حق عمومی پیگیری کرده و بدون تعارف کوتاهی های احتمالی صورت گرفته در این خصوص را اطلاع رسانی خواهیم کرد.

سرنوشت مبهم پتروشیمی مهران

این کوتاهی از سمت نماینده مجلس، استاندار و حوزه اقتصادی و یا هر شخص دیگر باشد باید برای مردم مشخص شده و این پروژه بسیار مهم تا قبل از سفر رئیس جمهور بررسی دقیق شده و جز مصوبات سفر رئیس جمهور قرار گیرد.

هم اکنون چند طرح پتروشیمی در ایلام شامل پتروشیمی ایلام و دهلران در حال ساخت هستند و چند طرح شامل پتروشیمی مهران، هلیلان و دره شهر در آستانه آغاز به کار عملیات اجرایی هستند

واقعا جای تعجب است پروژه هایی با این درصد از اهمیت چرا باید در اولویت کاری مسئولا ما نباشد؟ گیر کار کجا است ؟ نقش نمایندگان ما در مجلس در این سه سال که نتوانسته اند این پروژه را روی مدار پیشرفت قرار دهند چیست؟

قطعا رسانه های استان این مهم را تا حصول نتیجه دنبال می کنند و برای مردم مشخص خواهند کرد که کوتاهی احتمالی از طرف چه کسی یا کسانی بوده است.

اجرای طرح پتروشیمی مهران که سبب ایجاد اشتغال، افزایش صادرات و ارزآوری در منطقه می‌شود،در پیچ و خم وعده و وعیدها مانده و به دست فراموشی سپرده شده که برای اجرایی شدن چشم انتظار مسئولان است.

چهار درصد ذخایر نفت و ۱۱ درصد گاز کشور در این استان قرار دارد و بر همین اساس زمینه برای احداث پتروشیمی در استان مهیا شده است.

هم اکنون چند طرح پتروشیمی در ایلام شامل پتروشیمی ایلام و دهلران در حال ساخت هستند و چند طرح شامل پتروشیمی مهران، هلیلان و دره شهر در آستانه آغاز به کار عملیات اجرایی هستند.

در استان ایلام زمینه برای سرمایه گذاری در طرح های پایین دستی پتروشیمی فراهم است که متاسفانه با وجود اینکه اشتغال بیشتری دارد هنوز به خوبی شکل نگرفته است.

کد خبر: ۲۳۴٬۳۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha