۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۳
 یک چهارم بودجه ۹۹ متکی به دارایی های مالی است
انستیتیو واشنگتن مدعی شد

یک چهارم بودجه ۹۹ متکی به دارایی های مالی است

انستیتیو واشنگتن در مقاله ای به قلم پاتریک کلاوسون مدعی شده است بودجه سال ۹۹ ایران بودجه ای انقباضی است.

به گزارش خبرنگار بازار، پاتریک کلاوسون اقتصاددان امریکایی با رصد برنامه های اقتصادی ایران به استناد افزایش ۸ درصدی کل بودجه کشور برای سال آینده در ازای تورم امسال، مدعی شد: به رغم اینکه انتظار می رفت با نزدیک شدن به انتخابات مجلس، دولت روحانی یک بودجه انبساطی را پیشنهاد دهد، اما رویکرد ریاضتی برای بودجه سال آینده اتخاذ کرده است و هیچ معافیت مالیاتی هم صادر نخواهد شد.

اقتصاددان پیشینِ بانک جهانی نوشت: انتظار می رود پرداخت های نقدی ماهانه به فقرا در حدود ۴ دلار به ازای هر نفر با نرخ رسمی، و یک دلار با نرخ بازار آزاد باقی بماند. این در حالی است که حقوق های دولتی قرار است تا ۱۵ درصد افزایش یابد.

وی با بررسی مقایسه ای دولت روحانی با احمدی نژاد در مواجه با تحریم ها از سیاست کنترل قیمت ارز به عنوان سیاست اقتصادی  روحانی یادکرد و افزود: درآمدهای نفتی می توانند به جای ده درصد، ۳۰ درصد از بودجه ی سال آینده را پشتیبانی کنند. هر چند که شناور کردن نرخ ارز مشکلاتی از جمله واردات گران و بالا رفتن انتظارات تورمی را در پی دارد.

پاتریک کلاوسون خاطر نشان کرد: یک چهارم از بودجه ی جدید بر دارایی های مالی متکی است. یعنی دولت بر قرض گیری مبالغ کلانی از داخل حساب باز کرده است، چه با کاهش پولی که هم اکنون در بانک ها سپرده شده، و یا با قرض گیری مستقیم از بانک ها.

اقتصاددان ارشد پیشین ِموسسه تحقیقات سیاست خارجی افزود: با این حال، همه ی اخبار پیرامون دولت روحانی هم بد نیست. به عنوان مثال تولید گاز طبیعی ایران از میادین مشترک با قطر برای اولین بار از تولید قطر فراتر رفته است، دقیقا در تقابل با وقتی که تولید قطر دو برابر ایران بود. پروژه های زیرساخت های عمومی از جمله راه آهن، جاده ها، و صنعت برق در حال گسترش است.

پاتریک کلاوسون البته به اشتباه در باره بودجه نوشت: بودجه ی جدید تنها یک جزء واقع گرایانه دارد. بودجه فرض کرده که صادرات نفت ایران ۵۰۰ هزار بشکه در روز است و هر بشکه نفت ۶۰ دلار قیمت گذاری شده است در حالی که طبق آنچه در بودجه آمده استو نوبخت رییس سازمان برنامه و وبدجه برآن تاکیده کرده است: دولت ایران پیش بینی کرده سال آینده روزی یک میلیون بشکه نفت با نرخ بشکه‌ای ۵۰ دلار صادر کند.

کد خبر: ۲۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha