۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۴
تولید بیش از یک چهارم برق جهان با زغال‌ سنگ
آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد

تولید بیش از یک چهارم برق جهان با زغال‌ سنگ

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد مصرف زغال سنگ در سال ۲۰۲۲، با رشد ۳.۳ درصدی، به رکورد جدید ۸.۳ میلیارد تن رسید.

به گزارش بازار، آژانس بین‌المللی انرژی در جدیدترین گزارش خود از بازار زغال‌سنگ، اعلام کرد با وجود ضعیف‌تر شدن اقتصاد جهانی، تقاضا برای زغال‌سنگ در بسیاری از نقاط جهان افزایش پیدا کرد که تا حدود زیادی به دلیل قابل دسترس بودن و ارزان‌تر بودن آن در مقایسه با گاز بوده است.

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، ۱۰۴۴۰ تراوات ساعت برق با استفاده از زغال سنگ در سال ۲۰۲۲ تولید شد که ۳۶ درصد از کل تولید برق جهان بوده است.

از نظر جغرافیایی، تصویر یکدستی در سال ۲۰۲۳ وجود ندارد. تقاضا برای زغال‌سنگ در نیمه اول سال میلادی جاری در آمریکا و اتحادیه اروپا، به ترتیب ۲۴ درصد و ۱۶ درصد کاهش پیدا کرد که سریع‌تر از انتظار بود. با این حال، تقاضای چین و هند که دو مصرف کننده بزرگ جهان هستند، بیش از پنج درصد در نیمه اول سال رشد داشت و افت مصرف در نقاط دیگر را جبران کرد.

زغال سنگ، سوخت فسیلی است که استفاده از آن آسیب‌های قابل توجهی بر محیط زیست دارد و گروه محیط زیستی "صلح سبز" آن را به عنوان "کثیف‌ترین و آلاینده‌ترین راه تولید انرژی" توصیف کرده است.

طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، دی اکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ذرات معلق و اکسیدهای نیتروژن از جمله گازهای آلاینده‌ای هستند که با سوزاندن زغال سنگ، تولید می‌شوند.

بر اساس گزارش شبکه سی ان بی سی، به گفته کیسوکه ساداموری، مدیر بازارهای انرژی و امنیت آژانس بین‌المللی انرژی، زغال‌سنگ بزرگترین منبع انتشار کربن در بخش انرژی است و در اروپا و آمریکا، رشد انرژی پاک، کاهش اساسی استفاده از زغال سنگ را به دنبال داشته است. اما تقاضا در آسیا حتی با وجود این که بسیاری از اقتصادهای این منطقه، به طور قابل توجهی منابع انرژی تجدیدپذیر را افزایش داده اند، همچنان بالا مانده است.

کد خبر: ۲۳۳٬۹۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha