۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵
چرا آمریکا در جنگ فناوری با چین شکست می خورد؟
نشنال اینترست بررسی کرد

چرا آمریکا در جنگ فناوری با چین شکست می خورد؟

ایالات متحده آمریکا باید به طور جدی برای تحقیق و توسعه همراه با سیاست صنعتی هزینه کند وگرنه رقابت برای برتری تکنولوژیک قرن بیست و یکم را از دست خواهد داد.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی نشنال اینترست اخیرا مقاله ای با قلم «دیوید پی گلدمن» معاون سردبیر آسیا تایمز و عضو موسسه کلرمونت با عنوان «چرا آمریکا در جنگ فناوری با چین شکست می خورد؟» منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

رسانه‌های غربی مجموعه‌ای از محصولات آزمایشی چینی در اتوماسیون صنعتی را نادیده گرفته‌اند که عمدتاً توسط هوآوی بزرگترین سازنده زیرساخت‌های مخابراتی در جهان و هدف کمپین سرکوب جهانی ایالات متحده آمریکا تولید می شوند.

کارخانه ها، معادن، بنادر و انبارهای متعلق به این شرکت در حال حاضر در حال فعالیت هستند و اولین سرویس تاکسی مستقل تجاری در پکن راه اندازی شده است. مقامات هوآوی می گویند که این شرکت ۱۰۰۰۰ قرارداد برای شبکه های خصوصی جی ۵ در چین دارد که ۶۰۰۰ مورد آن کارخانه است.

بخش ابری هواوی به تازگی پلتفرم نرم افزاری را راه اندازی کرده است که برای کمک به کسب و کارهای چینی در ساخت سیستم های هوش مصنوعی اختصاصی با استفاده از داده های خود طراحی شده است.

هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که محدودیت‌های دولت بایدن بر روی تراشه‌های پیشرفته و نرم‌افزار و ماشین‌های سازنده آن‌ها، حرکت چین برای تسلط در به اصطلاح انقلاب صنعتی چهارم - کاربرد هوش مصنوعی در تولید، معدن، کشاورزی و تدارکات را کاهش داده است. اگرچه جنگ فناوری ارزیابی دقیق پیشرفت چین را دشوار می‌کند، اطلاعات موجود حاکی از پیشرفت سریع و شگفت‌آور تلاش‌های چین برای دور زدن محدودیت‌های فناوری است.

هدف تک‌نگر چین رهبری موج بعدی فناوری صنعتی است

«جاستین ییفو لین»، اقتصاددان ارشد سابق بانک جهانی و استاد دانشگاه پکن و مشاور شورای دولتی چین در کتابی در سال ۲۰۲۱ نوشت: فناوری جی ۵ چین به رهبر جهانی انقلاب صنعتی جدید تبدیل شده است. در چند سال گذشته آمریکا ترفندهای قدیمی خود را تکرار کرده و با استفاده از تمام منابع ملی خود، شرکت های چینی را با اتهامات بی اساس سرکوب کرده است. اگر ایالات متحده موفق شود چین را با محاصره در انقلاب صنعتی جدید سرکوب کند، چین نمی تواند به دومین هدف صد ساله خود دست یابد. چین چگونه می تواند از محاصره آمریکا عبور کند؟ تنها با تلاش سخت برای رهبری انقلاب صنعتی جدید می تواند این کار را انجام دهد.

باید گفت چین در استفاده از هوش مصنوعی و پهنای باند پرسرعت برای بهره وری کسب و کار پیشرو است. این مهم می تواند یکی از سه نتیجه را داشته باشد: ۱. ایالات متحده آمریکا و متحدانش تلاشی هماهنگ جهت پیشروی از چین و بازپس گیری رهبری فناوری در صنعت انجام می دهند. ۲. آمریکا و اروپا از فناوری صنعتی چین استفاده می کنند و پیرو آن می شوند، همانطور که چین یک نسل پیش پیرو بازارهای توسعه یافته بود. ۳. آمریکا همچنان به از دست دادن سهم بازار در صنعت ادامه می دهد و وابستگی وارداتی خود را افزایش می دهد و مسیر نزول صنعتی انگلستان را دنبال می کند.

گزینه اول به نوعی سیاست صنعتی نیاز دارد. به گفته انجمن صنعت نیمه هادی، آمریکا از طریق قانون تراشه ها به سمت چنین گزینه ای روی آورده که به سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیارد دلاری در تولید نیمه هادی ها نیاز دارد. اینکه تا چه اندازه مؤلفه تحقیق و توسعه (R&D) قانون تراشه ها مؤثر خواهد بود باید دید. مزایا و معایب این قانون هرچه که باشد، ساخت کارخانه های تراشه در ایالات متحده به دلایل امنیت ملی قابل توجیه است اما لزوماً به بهره وری سایر صنایع کمک نمی کند. باید گفت می توان تراشه را با هزینه کمتر و کیفیت برابر از تایوان و کره جنوبی وارد کرد.

گزینه دوم - پذیرش فناوری چین – از دو گزینه دیگر محتمل تر است. باید گفت شرکت‌های آمریکایی که در حال حاضر عملیات تولیدی در مقیاس بزرگ در چین دارند، برنامه‌های جی ۵ هوش مصنوعی را به طور کامل در بخش خودرو و بخش‌های مرتبط به کار گرفته‌اند.

شکست کنترل های فنی ایالات متحده آمریکا

تحلیلگران غربی تأثیر کنترل‌های فناوری بر چین و توانایی چین برای فعالیت پیرامون آنها را دست کم گرفته‌اند. سردرگمی زیادی در مورد اهمیت آخرین نسل تراشه‌های کامپیوتری وجود دارد که عرض دروازه باریک آن باعث می‌شود تا ترانزیستورهای بیشتری در یک تراشه قرار گیرند.

پس از آنکه دولت ترامپ در سال ۲۰۲۰ فروش نیمه هادی های سطح بالای ایالات متحده به هواوی را ممنوع کرد، رسانه های غربی پیش بینی کردند که عرضه جی ۵ چین تا حدی متوقف خواهد شد. اما برعکس؛ تعداد ایستگاه های پایه جی۵ در چین در سال ۲۰۲۱ دو برابر شد

جدیدترین آیفون‌ها با تراشه‌هایی با ۱۳ میلیارد ترانزیستور کار می‌کنند. سرعت بیشتر و بهره وری انرژی جدیدترین تراشه ها برای گوشی های جی ۵ ضروری است.

پس از آنکه دولت ترامپ در سال ۲۰۲۰ فروش نیمه هادی های سطح بالای ایالات متحده به هواوی را ممنوع کرد، رسانه های غربی پیش بینی کردند که عرضه جی ۵ چین تا حدی متوقف خواهد شد. اما برعکس؛ تعداد ایستگاه های پایه جی۵ در چین در سال ۲۰۲۱ دو برابر شد. هواوی به سادگی ایستگاه های پایه جی۵ را با تراشه های بالغ (با عرض تراشه های ۲۸ نانومتری به جای تراشه های ۷ نانومتری ممنوعه توسط واشنگتن) ساخت.

مصرف انرژی بالاتر از حد مطلوب بود، اما سیستم کار کرد. بدون دسترسی به تراشه‌های جدیدتر، کسب‌وکار گوشی‌های هوآوی، بزرگترین کسب‌وکار جهان در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ به شدت کاهش یافت، زیرا گوشی‌های جی۵ به پردازنده‌های قدرتمند و کم‌مصرف نیاز دارند.

اکنون به نظر می رسد که هوآوی می تواند تراشه های پیشرفته خود را طراحی و در چین تولید کند. شرکت‌های تحقیقاتی چینی گزارش می‌دهند که هواوی در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ دوباره وارد بازار گوشی‌های جی۵ خواهد شد. مسئله تعیین کننده بهره وری کسب و کار است. هواوی و سایر شرکت های چینی اکنون خدمات هوش مصنوعی مبتنی بر ابر را همراه با آموزش و مشاوره برای انتشار فناوری جدید به هزاران شرکت ارائه می دهند.

به راه آهن در قرن نوزدهم فکر کنید که باعث سودآوری جدا از حمل و نقل آبی شد. این تأثیرات موجی ایجاد کرد که اقتصاد ایالات متحده را به بزرگترین اقتصاد جهان تبدیل کرد. این که آیا قطار با سرعت ۴۰ یا ۸۰ مایل در ساعت حرکت می کند، تفاوت کوچکی در تأثیر آن بر اقتصاد گسترده تر ایجاد می کند - آنچه مهم است این است که می توان از مسافت عبور کرد. ترکیبی از هوش مصنوعی و پهنای باند پرسرعت، بزرگراه داده ای را ایجاد می کند که شیوه اداره اکثر مشاغل را متحول می کند.

زیرساخت‌های مخابراتی و برنامه‌های کاربردی مربوطه صادرات چین به جنوب جهانی را تقویت کرده است که از سال ۲۰۱۹ در آسه‌آن ۵۰ درصد، در برزیل نزدیک به ۱۰۰ درصد و در ترکیه ۲۵۰ درصد افزایش یافته است

رویکرد ایالات متحده و چین نسبت به هوش مصنوعی متفاوت است. ارزش‌های تریلیون دلاری شرکت‌های بزرگ فناوری آمریکایی عمدتاً از سرگرمی‌های مختص مصرف‌کننده ناشی می‌شود. چین به جای حدس زدن در مورد اینکه چه زمانی ماشین‌ها حساس می‌شوند یا چه زمانی هوش مصنوعی جایگزین انسان‌ها می‌شود، روی اتوماسیون کار تمرکز کرده است. به نظر می رسد که برنامه چین برای نشان دادن رهبری در انقلاب صنعتی چهارم - کاربرد هوش مصنوعی در تولید، تدارکات و خدمات - در مسیر درستی قرار دارد.

به جز تولیدکنندگان بزرگی که در حال حاضر فعالیت های خود را در مقیاس بزرگ در چین انجام می دهند، تولیدکنندگان آمریکایی تعهد کمی به فناوری انقلاب صنعتی چهارم نشان داده اند. تنها شرکت‌های تولیدی ایالات متحده که شبکه‌های جی ۵ خصوصی را برای پشتیبانی از اتوماسیون کارخانه نصب کرده‌اند، جنرال موتورز (که در سال ۲۰۲۲ ۲.۳ میلیون خودرو در چین تولید کرد)، فورد (که در سال ۲۰۲۲ در چین ۵۰۰۰۰۰ خودرو تولید کرد) و جان دیر هستند. این شرکت ها دارای سرمایه گذاری مشترک با تولیدکنندگان چینی هستند و می توان آنها را کمکی صنعت چین به حساب آورد.

مشکل اینجاست که آنچه از تولیدات آمریکایی پس از افول بزرگ دهه ۲۰۰۰ باقی مانده است، اغلب مقیاسی برای درک مزایای کاربردهای هوش مصنوعی و شبکه جی ۵ ندارد. در مقابل، چین به جی۵ به عنوان یک فناوری صنعتی نگاه می کند و انتظار دارد این فناوری فروش را افزایش دهد. چین مزیت مشخصی در پهنای باند جی۵ دارد که یک عنصر حیاتی در اتوماسیون تجاری است.

زیرساخت‌های مخابراتی و برنامه‌های کاربردی مربوطه صادرات چین به جنوب جهانی را تقویت کرده است که از سال ۲۰۱۹ در آسه‌آن ۵۰ درصد، در برزیل نزدیک به ۱۰۰ درصد و در ترکیه ۲۵۰ درصد افزایش یافته است. پهنای باند بر کشورهایی که نسبت بالایی از اشتغال غیررسمی دارند، تأثیر زیادی دارد. پهنای باند سیستم‌های پرداخت را روی گوشی‌های هوشمند قرار می‌دهد و بانکداری و اعتبار را برای افرادی که قبلاً به حاشیه رانده شده بودند باز می‌کند و فرصت‌های اطلاعات و فروش را برای کارآفرینان فراهم می‌کند. هزینه های ارائه خدمات از جمله آموزش و مراقبت های بهداشتی را کاهش می دهد و صنایع جدید را تقویت می کند.

به دلیل همه این تلاش ها چین در سال ۲۰۲۳ با فروش جهانی ۳ میلیارد دلاری، به رهبر جهان در بزرگترین صنعت تولید یعنی صنعت خودرو تبدیل شد. تولید با فناوری پیشرفته و صرفه جویی در هزینه احتمالاً باعث افزایش برتری چین خواهد شد.

چین در حال حاضر خودروهای الکتریکی با برد و قدرت کافی با قیمت حدود ۱۱۰۰۰ دلار تولید می کند که درست کمتر از تولید ناخالص داخلی سرانه چین است. خودروهای برقی ارزان اما با امکانات کامل چین ممکن است بر بازار خودروی اروپا تسلط داشته باشند. بنابراین، مزایای ۵G۲B و هوش مصنوعی ملموس و قابل مشاهده است: محصولات صنعتی ارزان‌تر، پورت‌های کارآمدتر، استقرار وسایل نقلیه خودکار و غیره.

کد خبر: ۲۳۳٬۸۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha