۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۲
نصب ۲۱۳هزار کنتور هوشمند برای کنترل برداشت آب‌های زیرزمینی
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان منابع آب و تلفیق بودجه:

نصب ۲۱۳هزار کنتور هوشمند برای کنترل برداشت آب‌های زیرزمینی

تحویل حجمی آب در ترکیب با الگوی کشت یک اقدام فرابخشی و بین‌دستگاهی میان وزارتخانه های نیرو، جهاد کشاورزی و سازمان برنامه امر مسجلی است که درباره آن نباید تشکیک کرد چون راه به جایی نمی‌بریم.

به گزارش بازار، عیسی بزرگ‌زاده در واکنش به مسئله روند آرام اجرای تحویل حجمی آب در سدها و چاه‌های کشاورزی و علت تاخیر در پیشبرد سریع این تکلیف قانونی، گفت: از ۱۲۰ هزار نقطه در کشور، ۱۵ هزار نقطه در اولویت قرار دارند و هم‌اکنون از ۵۴۰ حلقه چاه ۱۱۰ هزار چاه کشاورزی مجهز به کنتور است.

وی با اشاره به اهمیت پرداختن به این موضوع از دو زوایه تامین کننده (وزارت نیرو) و مصرف‌کننده (وزارت جهاد کشاورزی)، افزود: مسئله تحویل حجمی آب یک پروژه و طرح مشترک بین وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی و در مراحل بعدی سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی است. سازمان برنامه که تامین کننده منابع مالی بوده و مجلس که بودجه سالانه را تصویب و تعیین می‌کند و این که تا چه مقدار از بودجه سالانه به این بخش اختصاص پیدا کند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان منابع آب و تلفیق بودجه شرکت مدیریت منابع آب ایران، بودجه وزارت نیرو در سال‌جاری را ۴۰ میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: قرار است که این تجهیزات اندازه گیری را کجا نصب کنیم، اگر قرار است روی سدهایمان نصب شود بدون استثنا همه سدهای ما این‌ها را دارند.

وی اضافه کرد: موضوع دیگر ایجاد کانال یک و دو و در ادامه کانال‌های در مزرعه است این میان وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی مشترک است و نیاز به هماهنگی بیشتری دارد. در این زمینه عقب‌ماندگی‌هایی از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط وجود دارد در چنین شرایطی نباید مسئولیت این عقب‌ماندگی را دستگاه‌های مسئول به دوش یکدیگر بیندازند.

وی با اشاره به آسیب‌شناسی درباره پیشبرد این امراظهار کرد: در این باره به دو سه آسیب مهم رسیدیم، یکی از این موارد مربوط به معضل رویکردی می‌شود، پیش از این تصور این‌گونه بود که برای پیشبرد این اقدام باید با کشاورزان به صورت تک تک مواجه شد اما و هم‌اکنون وزارت نیرو پیشنهاد داده است که در برنامه هفتم به جای مواجهه با یکایک چاه‌ها، با آبخوان مواجه شویم این یکی از اصلی‌ترین بهبودهایی بوده است که وزارت نیرو در دولت سیزدهم ایجاد کرده است.

بزرگ‌زاده تاکید کرد: اگر وزارت جهاد این تشکل‌ها را بر روی آبخوان‌ها ایجاد کند، آبخوان را تحویل آن تشکل می‌دهیم و مسئولیت کنترل چاه‌ها را دیگر به خود آن تشکل‌ها واگذار می‌کنیم. واقعیت این است که این یک چوب امدادی است که ما درست می‌کنیم و باید به دست تشکل آب‌بران بدهیم.

وی تصریح کرد: اب تحویل می‌شود، ولی از تجهیزاتی که روی شبکه‌های مدرن نصب شده بود، پاسبانی و نگهداری خوبی صورت نمی‌گیرد و از اندازه‌گیری خارج می‌شود.

بزرگ زاده اضافه کرد: حدود ۱۲۰ هزار نقطه در کشور است که حدود ۲۰ هزار نقطه آن مربوط به شبکه‌های آبیای مدرن و نیمه مدرن می‌شود. ۱۶ هزار نقطه شبکه آبیاری مدرن و ۴۰۰۰ نقطه نیمه مدرن است. بر این اساس شبکه‌های مدرن و نیمه مدرن به راحتی قابل اندازه‌گیری است که از مجموع ۲۰ هزار شبکه، ۵۰۰۰ هزار نقطه در سال‌های گذشته مورد تخریب شده است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان منابع آب و تلفیق بودجه شرکت مدیریت منابع آب ایران تاکید کرد: تحویل حجمی در ترکیب با الگوی کشت و به عنوان یک اقدام فرابخشی بین دستگاهی، بین نیرو، جهاد کشاورزی و سازمان برنامه، موضوع مسجلی است در این نباید درباره آن تشکیک کنیم، چون راه به جایی نمی‌بریم.

وی ادامه داد: در دولت سیزدهم در همین رابطه یک آسیب‌شناسی صورت گرفت؛ اینکه در بخش آب زیرزمینی چه آسیب‌هایی دارد و در بخش آب سطحی چطور؟ در بخش آب زیرزمینی قرار شد بررسی را از چاه به سمت آبخوان سوق دهیم و نیز نصب کنتورها را در برنامه قرار دادیم. در این باره تایید همکاران وزارت جهاد کشاورزی را هم در جلسه‌ای در ماه گذشته گرفتیم که این کار را با قدرت جلو ببریم.

بزرگ‌زاده تصریح کرد: ما تصمیم داریم برای حدود ۲۱۳ هزار چاهی که الان برق‌دار هستند با استفاده از کنترل میزان انرژی که مصرف می‌کنند، میزان آب را با ارتباط فرمول ریاضی که به میزان انرژی و میزان آب پمپاژ می‌تواند برقرار شود کنترل کنیم. این یک گام اساسی و مهم در دولت سیزدهم است. در بخش آب سطحی نیز هر آنچه که ما شبکه جدید ایجاد کنیم همه را تجهیز خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر بودجه تامین شود، امسال را که در ظرف بودجه باید کار بکنیم، در این باره دولت یک لایحه اصلاحیه بودجه می‌دهد اگر در لایحه اصلاحیه بودجه ما موفق شویم که این ردیف را اضافه کنیم متناسب با آن اضافه شدن می‌توان ضریب بگیرد.

کد خبر: ۲۳۳٬۵۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha