۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹
تبدیل ضایعات گیاهان به داروهای شفابخش دام و طیور | بهبود شیردهی دام با افزودنی های گیاهی
فعال صنعت دام و طیور در گفتگو با بازار:

تبدیل ضایعات گیاهان به داروهای شفابخش دام و طیور | بهبود شیردهی دام با افزودنی های گیاهی

نائینی تولید کننده افزودنی های خوراک با پایه گیاهان دارویی با بیان اینکه از ضایعات گیاهان برای تولید استفاده می کنیم می گوید: تولیدات ما قابل رقابت با کالاهایی است که پیش از این از اسپانیا وارد می شد.

بازار؛ گروه کشاورزی: در حالی که حوزه گیاهان دارویی کشور از جمله حوزه های پویایی است که وزارت جهاد کشاورزی نیز طی سال های اخیر روی تولید برخی محصولات این حوزه از جمله گل محمدی و زیره تاکید بسیاری دارد و در این راستا تسهیلاتی را هم برای تولید کننده های این حوزه همه ساله تخصیص می دهد. این در شرایطی است که گردش مالی بالایی در بازارهای جهانی گیاهان دارویی رقم می خورد و بخشی از تولیدات ایران نیز قابلیت صادرات دارد و می تواند سهمی از این بازار بزرگ داشت.

با این وجود برخی برای اجتناب از خام فروشی اقدام به تولید محصولاتی و فرآورده هایی با پایه گیاهی کرده اند و آن را در بخش های مختلفی از جمله دام و طیور به تولید کننده ها عرضه می کنند. «جلال نائینی»، مدیر شرکت فعال در حوزه داروهای گیاهی است که از ضایعات گیاهان طبیعی برای تولید فرآورده هایی جهت تامین بخشی از نیاز صنعت دام و طیور کشور استفاده می کند.

این تولید کننده در گفتگو با بازار می گوید: در واقع ما در سه حوزه «افزایش تولید، تقویت سیستم ایمنی و همچنین بهبود گوارش دام و طیور» فعالیت داریم. مساله مهم این جا است که در حال حاضر ارگانیک محصولی را تولید کردن بسیار سخت شده است و در این حوزه سعی داریم محصولی با بهترین کیفیت تولید کنیم تا تولیدی که رقم می خورد بهترین کیفیت را داشته باشد.

نائینی خاطر نشان کرد: البته چون حوزه دام و طیور بازاری سنتی و صنعتی است برای متقاعد کردن فعالان این بخش از روش های بازاریابی خاصی همچون نمونه دادن استفاده کرده ایم. به طوری که محصولات تولیدی خود را که بر پایه گیاهان دارویی و طبیعی است به تعاونی ها و اتحادیه های مربوطه ارائه می دهیم تا بین مصرف کنندگان توزیع شود و پس از مصرف و نتیجه دیدن متقاعد به جایگزین کردن محصولات ما با نمونه های شیمیایی می شوند.

نقدینگی کم دامداران و تصمیم گیری های در سطح کلان؛ عوامل موثر بر نامطلوب بودن بازار دام و طیور

با این وجود در حال حاضر ضنعت دام و طیور کشور در شرایط نامطلوبی قرار دارد که به گفته کارشناسان این شرایط از یکسو به تصمیم گیری هایی که در سطح کلان گرفته می شود برمی گردد و از سوی دیگر به دلیل شرایط نقدینگی دامداران است. به این معنا که به واسطه اینکه سرمایه دامداران مدام در حال تغییر است و به اصطلاح به صورت سنتی کار می کنند به سرعت وارد ضرر می شوند چون بازار نهاده ها تثبیت نشده و قیمت ها نوسان دارد. لذا از دیگر مواردی که این صنعت را دائما تهدید می کند بازار نهاده است آن هم در شرایطی که نقدینگی کافی در اختیار ندارند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که در چنین شرایطی چگونه محصول خود را به دامدار و مرغدار ارائه می دهید که هزینه مازادی به آنها تحمیل نشود می گوید: نکته جالب توجه اینکه ما از ضایعات برای تولید محصولات خود استفاده می کنیم؛ یعنی ضایعات گیاهان یکی از غیر قابل استفاده ترین قسمت ها است به طوری که گیاهان دارویی برگ دارد وارد صنعت انسانی می شود اما ما ساقه و ریز گیاهانی که باقی مانده گیاهان است استفاده می کنیم.

افزایش ماده موثره گیاهان دارویی در راستای بهبود عملکرد دام و طیور

نائینی ادامه داد: در حقیقت چون مجموعه ما دانش بنیان است ماده موثره گیاهان دارویی را افزایش داده ایم. به این ترتیب اگر افزایش تولید مد نظر است روی آن حوزه کار کرده ایم، اگر تقویت سیستم ایمنی دام و طیور مد نظر بوده است به نحوی روی این حوزه تمرکز کرده ایم و علمی کار کرده ایم و در این راستا با دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه کرج نیز ارتباط داریم. بنابراین محصولاتی که تولید می کنیم ۱۷ نوع محصول است و باعث می شود دامدار از محصولی که دارد بیشترین بهره وری و حداکثر بازده را داشته باشد.

او خاطر نشان کرد: در واقع کمکی که ما می کنیم و ارزش افزوده ای که ما برای دامدار و مرغدار ایجاد می کنیم موجب پایین آوردن قیمت های تولید و همچنین استفاده کمتر از داروهای شیمیایی می شود.

نائینی فعال بخش دام و طیور: با افزایش ماده موثره گیاهان دارویی به تقویت سیستم ایمنی دام و طیور، بهبود کیفیت لاشه گوشت و افزایش شیردهی دام کمک می کنیم

این تولید کننده همچنین در پاسخ به این سوال که تولیدات شما عملکرد را چند درصد بهبود می بخشد می گوید: ما همیشه به پرورش دهندگان به خصوص در صنعت مرغ گوشتی می گوییم اگر دو روز ضریب تبدیل را پایین بیاورید و زودتر محصول را به بازار بدهید تمام هزینه هایی که برای استفاده از این محصول می کنند جبران می شود. از آن مهمتر کیفیت لاشه گوشتی که با داروهای گیاهی تغذیه شده باشد بالاتر و لذیذتر است.

او ادامه داد: ضمن اینکه در صنعت دام سنگین در حوزه افزایش شیر کار کرده ایم یعنی روی هورمون ها کار کرده ایم باعث شده که اگر از داروهای گیاهی ما حتی نیم کیلو افزایش شیر داشته باشد تمام هزینه ای که در این بحث می شود جبران می شود. بنابراین سعی داریم به دامدار و مرغدار مجصولی با کمترین قیمت و بیشترین بهره وری ارائه بدهیم.

افزودنی های با پایه گیاهان دارویی کشور قابل رقابت با کالاهای آلمان و اسپانیا

این تولید کننده داروهای مبتنی بر گیاهان دارویی همچنین در خصوص تکنولوژی که در این زمینه استفاده می کنند نیز می گوید: پایه اصلی تکنولوژی حوزه گیاهان دارویی است و همانطور که می دانید هر گیاه دارویی نزدیک به ۱۰۳ نوع ماده موثره دارد اما وقتی ماده موثره ها را استخراح می کنیم نهایت یک یا دو ماده را استخراج می کنیم و سپس تقویت می کنیم بنابراین هنوز به تکنولوژی که جهان به آن رسیده نرسیده ایم و صرفا در بخش های دانشگاهی و در حد آزمایشگاهی کار می کنیم. به عنوان مثال «استخراج فوق بحران گیاهان» دانش های جدیدی است که وارد کشور شده و خوشبختانه بسیاری روی آن کار می کنند که از فرایند سنتی استفاده از گیاهان دارویی خارج شویم و وارد بازار صنعتی به صورت اختصاصی وارد شویم.

نائینی در پاسخ به این سوال که چون در این حوزه کشوری نوپا هستیم آنچه در ایران تحت عنوان افزودنی های با پایه گیاه دارویی تولید می شود با کدام کشورها قابل مقایسه است، می گوید: کشورهایی که کار کرده اند در حوزه گیاهان دارویی عمدتا آلمان و اسپانیا هستند و در گذشته محصولات اسپانیا وارد کشور می شد و الان حدود دو سال است کمتر وارد می شود. در واقع بخشی از بازاری که می فروشیم کارخانجات است و ما دانشی پیدا کرده ایم که بوی زننده محصولاتی که آنها استفاده می کنند را حذف کرده ایم بنابراین یکی از اصلی ترین مشتریان ما در واقع کارخانجاتی هستند که مشکل بوی نامطبوع در طول تولید دارند. لذا این مورد از داروهایی بود که قبلا از اسپانیا وارد می شد و ما توانسته ایم بخشی از بازار را پوشش بدهیم و می توان گفت قابل رقابت با تولیدات این کشورها هستیم.

کد خبر: ۲۳۳٬۵۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha