۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۳:۴۸
چگونه صندوق پروژه‌ بورسی را برای سرمایه‌گذاران جذاب کنیم؟ | تامین مالی هدفمند برای تولید
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

چگونه صندوق پروژه‌ بورسی را برای سرمایه‌گذاران جذاب کنیم؟ | تامین مالی هدفمند برای تولید

باید استقبال از صندوق پروژه افزایش یابد، بدین منظور باید پروژه‌هایی برای این صندوق‌ها تعریف شود که نرخ بازدهی متناسبی داشته باشد.

به گزارش بازار به نقل از ایبِنا، صندوق پروژه‌ها یکی از انواع راه‌های تامین مالی است که می‌تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی را برطرف کند؛ از جمع آوری سرمایه‌های خرد و ایجاد بستری برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام گرفته تا کاهش فشار بر نظام بانکی برای تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی و جلوگیری از انحراف منابع از بخش تولید.

صندوق‌های پروژه اهمیت زیادی برای شفافیت اقتصادی دارد، چرا که محل سرمایه گذاری صندوق پروژه کاملا مشخص است و بر آن نظارت می‌شود و نمی‌توان منابع این صندوق را در جای دیگری سرمایه گذاری کرد؛ اما افراد، شرکت‌ها و سازمانی‌هایی که از بانک‌ها تسهیلات دریافت می‌کنند، ممکن است این منابع را در خارج از پروژه موردنظر و در بخش غیرمولد سرمایه گذاری کنند، به عنوان مثال این منابع را به بخش املاک منتقل می‌کنند که در این صورت نهایتا منجر به افزایش نقدینگی و تورم در اقتصاد خواهد شد.

از سوی دیگر، بانک‌ها برای اعطای تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی، ممکن است به دلیل نداشتن نقدینگی از بانک مرکزی استقراض کنند که در نتیجه نقدینگی و پایه پولی در کشور افزایش خواهد یافت. برهمین اساس صندوق پروژه ابزار مناسبی است تا جایگزین دریافت تسهیلات از بانک شود. در عین حال صندوق‌های پروژه بازار سرمایه، نقدینگی در دست مردم را جمع‌آوری می‌کند و در نتیجه از این طریق کوچ نقدینگی از بازارهای غیرمولدی چون بازار ارز و طلا به سمت بازار سرمایه را شاهد خواهیم بود

در همین رابطه، امیر کاویان، فعال بازار سرمایه با اشاره به روش‌های تامین مالی از طریق بورس اظهار کرد: روش‌های مختلفی وجود دارد تا بتوان از طریق آن در بازار سهام، تامین سرمایه انجام داد که سنتی‌ترین روش تامین سرمایه در بورس هم استفاده از «افزایش سرمایه» است.

این کارشناس اقتصادی بیان داشت: استفاده از روش افزایش سرمایه در شرکت‌های بورسی صورت می‌گیرد، ضمن اینکه مدل‌های مختلفی برای افزایش سرمایه در بورس وجود دارد که شامل افزایش سرمایه از محل صرف سهام، آورده نقدی، مطالبات سهام داران، سود انباشته و تجدید ارزیابی می‌شود.

کاویان تصریح کرد: به عنوان نمونه «افزایش سرمایه از محل آورده نقدی» به این معنی است که سهامداران باید پول جدیدی را خارج از بورس وارد نماد یا شرکت مربوطه کنند. اما در «سود انباشته» پولی که داخل شرکت است، مجددا به داخل شرکت بر می‌گردد، به عبارت دیگر فقط ترازنامه شرکت تغییر می‌کند و این نوع افزایش سرمایه، کمک جدیدی به شرکت نخواهد کرد.

این تحلیلگر بازارهای مالی عنوان کرد: در افزایش سرمایه از محل «تجدید ارزیابی دارایی ها»، دارایی‌های شرکت به روز می‌شود و شرکت‌های بورسی از این طریق می‌توانند تسهیلات بیشتری را از بانک‌ها دریافت و از این طریق تامین مالی کنند.

وی افزود: هریک از افزایش سرمایه‌ها در بورس، ویژگی‌های خاص خود را دارد که هیات مدیره شرکت‌ها با توجه به شرایط خاص می‌تواند بهترین روش افزایش سرمایه را انتخاب کند تا از این طریق دست به تامین مالی بزند.

این فعال بازار سرمایه گفت: روش دومی که در بازار سرمایه استفاده می‌شود تا شرکت‌ها از طریق آن اقدام به تامین مالی کنند، استفاده از روش «تامین اوراق» است؛ در این روش شرکت‌های بورسی با استفاده از دارایی‌های خود اوراق منتشر می‌کنند، یعنی شرکت‌ها به پشتوانه دارایی‌هایشان اوراق مالی را منتشر و منابع را جمع آوری می‌کنند، مانند اوراق مشارکت و اوراق صکوک.

کاویان تصریح کرد: این نوع تامین مالی ممکن است تا ۵ سال به طول بیانجامد که البته منتشرکننده اوراق باید در زمان مقرر نرخ بهره را به خریداران پرداخت کند.

راهکار افزایش استقبال از صندوق پروژه
وی اضافه کرد: سومین و جدیدترین روش تامین مالی در بازار سرمایه ویژه شرکت‌هایی است که پروژه جدیدی را در دست دارند، اما نقدینگی لازم برای اجرای پروژه را در اختیار ندارند، در چنین شرایطی شرکت‌های بورسی می‌توانند «صندوق پروژه» تعریف کنند و افرادی که می‌خواهند در سود ساخت پروژه سهیم شوند، یونیت‌های صندوق‌های پروژه را خریداری می‌کنند.

این تحلیلگر بازارهای مالی تاکید کرد: باید اقداماتی صورت گیرد تا استقبال از صندوق پروژه افزایش یابد که برای عملیاتی شدن این هدف باید پروژه‌هایی برای این صندوق‌ها تعریف کرد تا نرخ بازدهی متناسبی داشته باشند.

وی ادامه داد: از دیگر اقداماتی که در تاسیس صندوق‌های پروژه باید به آن توجه کرد این است که در پروژه‌هایی سرمایه گذاری شود که طرح توجیهی مناسبی داشته باشند تا مردم به این صندوق‌ها اعتماد و مشارکت کنند.

کاویان در پایان تاکید کرد: اگر به سهامداران این اعتماد داده شود که این پروژه سود آور است، در این شرایط استقبال از صندوق‌های پروژه افزایش خواهد یافت.

کد خبر: ۲۳۳٬۴۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha