۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۳
درآمد ۹۰ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های دانش‌بنیان / با پول مفت نفت بنز سوار شد ایم !
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور خبر داد

درآمد ۹۰ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های دانش‌بنیان / با پول مفت نفت بنز سوار شد ایم !

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با اعلام خبر خودکفایی در تولید کاتالیست‌های صنعت نفت و گاز، گفت: تکنولوژی یاد گرفتنی است، با پول مُفت و بچه پولداری فروش نفت، بنزسوار شده‌ایم؛ اما دیگر نمی توان به این روند ادامه داد ، چرا که ۶۰۰۰ سال فرهنگ کارآفرینی را از بین برده‌ایم.

به گزارش بازار، سورنا ستاری در دومین جشنواره ملی فولاد ایران با اشاره به این‌که واردکردن خط تولید از خارج و ماشین‌آلات آن نیاز به دانشگاه ندارد، اظهار کرد:  واردات ماشین آلات صنعتی به منزله فعالیت در حوزه صنعت نبوده و تنها به این روند می‌توان کارخانه گفته شود که از آن محصول خارج می‌شود و تنها چند تکنیسین می‌خواهد که اگر قطعه‌ای خراب شد، آن را تعویض و یا تعمیر کند.

وی  با انتقاد از واردکنندگان خط تولید از خارج کشور گفت :تکنولوژی یاد گرفتنی است، با پول مُفت و بچه پولداری فروش نفت، بنزسوار شده‌ایم؛ اما دیگر نمی توان به این روند ادامه داد ، چرا که ۶۰۰۰ سال فرهنگ کارآفرینی را از بین برده‌ایم.

ستاری خاطر نشان کرد: اگر قرار است میان دانشگاه و صنعت ارتباط برقرار شود، باید این نوع نگاه به صنعت تغییر کند و زمانی که درباره صنعت صحبت می‌کنیم باید خط تولید را در داخل راه‌اندازی کرده و تصور تمامی مردم به این سمت برود که تولید داخل توسعه پیدا کرده است.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور گفت: کالای تولید شده، حاصل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پژوهش بوده و از پژوهش‌های دولتی، محصول بیرون نمی‌آید و تنها اقدام دولت باید فراهم کردن زیرساخت پژوهش باشد و تا زمانی که پول بخش خصوصی وارد پژوهش نشود، به محصول صنعتی دست نخواهیم یافت.

ستاری ادامه داد: دانشگاه‌ها بهترین شرکت‌های دانش بنیان را در خود جای داده‌اند اما در وضعیت فعلی از هیچ دانشگاهی، واکسن و دارو بیرون نمی‌آید بلکه شرکت‌های مستقل اقدام به ساخت آن می‌کنند.

وی تصریح کرد: دانشگاه فقط محلی برای انجام پژوهش‌ها و تولید دانش است ضمن اینکه دانشگاه‌های ما هم به این نتیجه رسیده‌اند که با پول دولت، سقف آرزوهایشان محدود است و باید درآمد خود را از محل پژوهش به دست بیاورد و لذا سرمایه‌گذاری باید بخش خصوصی انجام گیرد و نه توسط دولت و نهادهای دولتی.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور از درآمد ۹۰ هزار میلیارد تومانی، ۴۸۰۰ شرکت دانش‌بنیان خبر داد و بیان کرد: ۱۱۰ سال فروش نفت در کشور به ما یاد داد که همه چیز حتی دانش و تکنولوژی نیز خریدنی بوده اما به اعتقاد بنده این اعتقاد تفکر غلطی بوده که رواج پیدا کرده زیرا، تکنولوژی یاد گرفتنی است.

ستاری با اشاره به تحریم‌های جدید امریکا در باره صنعت فولاد ایران، گفت: اگر به دلیل قطعاتی مانند کُک یا کُک سوزنی تحریم می‌شویم  این نشان می‌دهد که در این زمینه‌ها دچار کمبود و ضعف هستیم به همین دلیل است که سیستم وارداتی فعالی داریم ولی ساختار صادرات دچار ضعیف بوده است.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در پایان با اعلام خبر خودکفایی در کاتالیست‌های صنعت نفت و گاز، خاطرنشان کرد: کشور در وضعیت خوبی در حوزه تولید کاتالیست‌های صنعت نفت و گاز رسیده‌ایم و می‌توان گفت که در این حوزه به خودکفایی کامل رسیده‌ایم.

کد خبر: ۲٬۳۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha