۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۵
نیاز ۱۰۳ میلیون ایرانی به ۱۸۰ میلیون تن غذا تا ۱۴۳۰
رئیس سازمان تات مطرح کرد

نیاز ۱۰۳ میلیون ایرانی به ۱۸۰ میلیون تن غذا تا ۱۴۳۰

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: جمعیت ۱۰۳ میلیونی ایران در سال ۱۴۳۰ به حدود ۱۸۰ میلیون تن محصولات غذایی نیاز خواهد داشت.

به گزارش بازار، سید مجتبی خیام نکویی در آئین امضای تفاهم نامه همکاری با بنیاد برکت، با تاکید بر لزوم همکاری و هم افزایی نهادهای مرتبط با تولید محصولات غذایی برای انقلاب در بهره وری گفت: اگر امکانات و ظرفیت‌های موجود کشور به خوبی بکار گرفته شود، نیاز جمعیت ۱۰۳ میلیونی ایران به حدود ۱۸۰ میلیون تن غذا در سال ۱۴۳۰ تامین خواهد شد، اما در غیر اینصورت، با تداوم روند کاهش منابع آبی و افزایش محدودیت‌های تامین غذا، امنیت غذایی کشور با خطر مواجه می‌شود.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه ایجاد تحول در تولید محصولات غذایی با ظرفیت‌ها و امکانات موجود کشور شدنی است، تصریح کرد: اگر روند فعلی تولید در کشاورزی را ادامه دهیم، هر سال با چالش‌هایی مانند کم آبی ناچاریم سطح زیرکشت را کاهش دهیم و در نتیجه تولید کمتر و غذای کمتر خواهیم داشت.

خیام نکویی با اشاره به پیش بینی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) مبنی بر اینکه تا سال ۲۰۵۰ میلادی قیمت محصولات اساسی غذایی تا ۳ برابر افزایش خواهد یافت، گفت: جهان و به تبع آن کشور ما در روندی قرار دارد که در آن، دستیابی به امنیت غذایی سال به سال دشوارتر می‌شود و هرچه جلوتر می‌رویم محدودیت‌ها برای رسیدن به تولید غذای پایدار بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به خشکسالی‌ها و تداوم کاهش منابع آب، تصریح کرد: همانطور که شاهدیم، بطور مداوم بارندگی‌ها کاهش می‌یابد و در کشور ما سطح بارندگی از میانگین ۲۵۰ میلیمتر در سال به حدود ۲۲۰ میلیمتر رسیده که نشان دهنده کاهش ۳۰ میلیمتری در دهه‌های اخیر است و متاسفانه این روند ادامه خواهد داشت.

خیام نکویی با بیان اینکه کاهش منابع آبی یک تهدید جدی برای تامین غذاست، هشدار داد که اگر به موقع چاره‌ای اندیشیده نشود به امنیت غذایی پایدار جامعه لطمه بزرگی وارد خواهد شد.

وی افزود: برای تعامل با این شرایط به ایجاد یک انقلاب در بهره وری نیاز داریم و پیش نیاز آن، استفاده از فناوری و دانش است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر ما ۱۲۵ تن محصولات غذایی تولید می‌کنیم که ۸۰ درصد نیاز کشور را رفع می‌کند و برای تامین مقدار باقیمانده همه ساله چندین میلیارد دلار از ارز کشور خارج می‌شود و این درحالی است که ما ظرفیت‌ها و امکانات تولید محصولات اساسی به مقدار نیاز کشور را داریم و اگر امکانات را بسیج کنیم بر مشکلات فائق خواهیم آمد.

وی افزود: ایران ۱۰۳ میلیونی در سال ۱۴۳۰ به سالانه ۱۷۵ تا ۱۸۰ میلیون تن محصولات غذایی نیاز دارد که برای تامین آن لازم است ۵۵ میلیون تن به سطح تولید فعلی افزوده شود و لازمه آن، بکار گیری ظرفیت‌های موجود از جمله نهادهای حاکمیتی است.
Remaining Time -۱۳:۱۳
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

خیام نکویی با بیان اینکه عملکرد ستاد اجرای فرمان امام و بنیاد برکت در زمینه کشاورزی به خوبی گواه اثرگذاری موفق این نهاد در افزایش تولید است، افزود: اگر ظرفیت بنیاد برکت در کنار سازمان تحقیقات کشاورزی قرار گیرد، بی تردید ما شاهد تحول در تولید خواهیم بود.

وی ایجاد مزارع نوآور بهره ور را از جمله زمینه‌های همکاری بنیاد برکت و سازمان تات خواند و گفت: برای راه اندازی صد مزرعه نوآور بهره ور تا پایان سال برنامه ریزی شده است و بنیاد برکت می‌تواند در زمینه‌هایی مانند ارائه تسهیلات یاریگر تات و تولیدکنندگان باشد.

رئیس سازمان تات همچنین با اشاره به اهمیت الگوی کشت، گفت: بنیاد برکت در اجرای الگوی کشت نیز می‌تواند نقش موثری داشته باشد چراکه در تامین ملزومات اجرای الگوی کشت توانمند است.

خیام نکویی ایجاد مزیت را یکی از ارکان اجرای الگوی کشت خواند و گفت: برای ترغیب کشاورز باید مزیت ایجاد کرد که دانش آن را سازمان تات دارد و بنیاد برکت نیز می‌تواند در زمینه‌هایی مانند ارائه تسهیلات، مشوق کشاورزان باشد.

وی در ادامه ارتقاء بهره وری را رکن دیگر اجرای الگوی کشت عنوان کرد و گفت: اگر ما بهره وری در گندم آبی را یک میلیون تن در هکتار افزایش دهیم، می‌توانیم صادرکننده گندم شویم چراکه با توجه به سطح زیر کشت، علاوه بر تامین نیاز داخلی، می‌توانیم یک میلیون تن تولید مازاد داشته باشیم.

رئیس سازمان تات افزایش عملکرد گندم به میزان سالانه ۶۰ کیلوگرم در هکتار را ناکافی دانست و گفت: رقم افزایش عملکرد گندم در چندین دهه اخیر ۶۰ کیلوگرم در هکتار بوده و این درحالی است که ما دانش، نهادها و سایر ظرفیت‌های لازم را برای افزایش این رقم در اختیار داریم و پیش نیاز ایجاد انقلاب در افزایش تولید، همکاری نهادهای ذیربط است.

خیام نکویی با اشاره به رخدادهای اخیر در عرصه سیاسی و اقتصادی جهان، گفت: همه دیدیم که وقتی روسیه از توافق صدور غلات اوکراین خارج شد، صرف اعلام خبر باعث افزایش قیمت جهانی غلات شد.

وی تصریح کرد: ما باید بگونه‌ای تولید را افزایش دهیم که در چنین شرایطی به سفره مردم آسیبی نرسد و حضور بنیاد برکت در کنار تات اتفاق مبارکی خواهد بود.

کد خبر: ۲۳۳٬۳۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha