۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷
درخواست سازمان برنامه از دولت در پرداخت وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی| هزینه ساخت متری ۶.۵ میلیون
معاون بنیاد مسکن در گفتگو با «بازار» خبر داد

درخواست سازمان برنامه از دولت در پرداخت وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی| هزینه ساخت متری ۶.۵ میلیون

جودی، معاون بنیاد مسکن با بیان اینکه پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی توسط بانک ها از اواخر ماه آغاز می شود گفت: رئیس سازمان برنامه درخواست آغاز پرداخت وام ۲۰۰ میلیونی را به دولت ارسال کرد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی در سال گذشته به دلیل افزایش بیشتر از قانون و عدم استقبال بانک ها از زیر بار رفتن در پرداخت از یک سو و تضمین مابه التفاوت نرخ سود آن ماهها به تاخیر افتاد.

در مصوبه ۱۴۰۱ مقرر شده بود تا وام مسکن روستایی به ۲۰۰ هزار واحد مسکونی پرداخت شود و آنطور که مقامات مسئول بنیاد مسکن اعلام کرده اند تاکنون ۱۵۰ هزار فقره وام پرداخت شده است. اما نکته ای که حائز اهمیت است این است که سهمیه سال ۱۴۰۲ هنوز عملیاتی نشده است.

روز گذشته اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن اعلام کرد که از زمان آغاز پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی، ۲۰۰ هزار متقاضی وام نوسازی مسکن دریافت کردند. پرداخت وام به متقاضیانی که در سال جدید تشکیل پرونده داده اند هنوز آغاز نشده و ۵۰ هزار پرونده آماده معرفی به بانک ها است.

آنطور که شنیده می شود و رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفته است با اقدام سازمان برنامه و بودجه پرداخت تسهیلات نوسازی مسکن روستایی سال ۱۴۰۲ آغاز شود. اگر چه مقرر شده امسال سقف وام مسکن روستایی قرار نیست افزایش یابد اما نکته جالب این است که هنوز پرداخت سهمیه وام مسکن روستایی ۱۴۰۲ آغاز نشده است.

در این خصوص مجید جودی معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن می گوید که روز گذشته رئیس سازمان برنامه و بودجه نامه درخواست خود را برای استارت پرداخت وام مسکن روستایی سهمیه ۱۴۰۲ را به دولت ارائه کرد.

متن کامل گفتگوی خبرنگار خبرگزاری بازار با «مجید جودی» معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را با هم می خوانیم:

داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه نامه ای به دولت ارسال کرد و درخواست کرد تا پرداخت وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی سهمیه ۱۴۰۲ آغاز شود

* دلایل عدم آغاز پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی مربوط به سهمیه ۱۴۰۲ چرا آغاز نشده است؟

روز گذشته خوشبختانه داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه نامه ای به دولت ارسال کرد و درخواست کرد تا پرداخت وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی سهمیه ۱۴۰۲ آغاز شود.

در مورد سهمیه ۱۴۰۱ که پرداخت آن از دی ماه ابلاغ شد ۲۰۰ هزار پرونده به بانک ها معرفی شده است و تاکنون تعداد قراردادی که با بانک ها بسته شده و پرداخت وام صورت گرفته است بالغ بر ۱۵۰ هزار فقره بوده که به این تعداد واحد مسکونی تسهیلات پرداخت صورت گرفته است

* از سهمیه وام مسکن روستایی ۱۴۰۱ چه خبر؟ از این وام چه تعداد پرداختی داشته ایم؟

در مورد سهمیه ۱۴۰۱ که پرداخت آن از دی ماه ابلاغ شد ۲۰۰ هزار پرونده به بانک ها معرفی شده است و تاکنون تعداد قراردادی که با بانک ها بسته شده و پرداخت وام صورت گرفته است بالغ بر ۱۵۰ هزار فقره بوده که به این تعداد واحد مسکونی تسهیلات پرداخت صورت گرفته است. البته این پرداختی ادامه پیدا می کند که تا پایان این ماه سهمیه ۱۴۰۱ را به اتمام خواهیم رساند.

* پس با این حساب هنوز پرداخت وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی سال ۱۴۰۲ آغاز نشده است؟

روز گذشته داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه نامه ای امضا کرده و به دولت ارسال شد. احتمالا در اولین و یا دومین جلسه هیئت دولت، آغاز پرداخت وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی تصویب می شود و این پرداخت نیز آغاز می شود.

اگر در اولین جلسه هیئت دولت تصویب شود بلافاصله از اواخر ماه جاری پرداخت آغاز می شود. البته باید اذعان کرد که پرداخت های ۱۴۰۱ در دی ماه رخ داد در ۵ ماه گذشته این سهمیه در حال تمام شدن است

* تصور می کنید اگر این درخواست از سوی دولت تصویب شود پرداخت این تسهیلات از چه زمانی آغاز شود؟

اگر در اولین جلسه هیئت دولت تصویب شود بلافاصله از اواخر ماه جاری پرداخت آغاز می شود. البته باید اذعان کرد که پرداخت های ۱۴۰۱ در دی ماه رخ داد در ۵ ماه گذشته این سهمیه در حال تمام شدن است. همواره این پرداخت ها در مهر ماه ابلاغ می شد اما بنا به دلایلی که باید تضمین مابه التفاوت صادر می شد تا حدودی با تاخیر مواجه شد. به هر حال دولت مساعدت خوبی داشت و امیدواریم که از اواخر مرداد ماه سهمیه های جدید را نیز استارت بزنیم.

در روستاها برای اینکه واحد مسکونی قابلیت سکونت داشته باشد هزینه هر متر مربع واحد مسکونی ۶.۵ میلیون تومان برآورد شود و روستائیان نیاز به پول داشته باشند. با این وضعیتی که الان روستاها دارند به نظر می رسد که ۳۵۰ میلیون تومان برای هر واحد مسکونی ۶۰ متری می توان برآورد کرد

* قیمت تمام شده ساخت مسکن در روستاها نیز افزایش داشته است؟

در روستاها برای اینکه واحد مسکونی قابلیت سکونت داشته باشد هزینه هر متر مربع واحد مسکونی ۶.۵ میلیون تومان برآورد شود و روستائیان نیاز به پول داشته باشند. با این وضعیتی که الان روستاها دارند به نظر می رسد که ۳۵۰ میلیون تومان برای هر واحد مسکونی ۶۰ متری می توان برآورد کرد که ۲۰۰ میلیون تومان هم دولت وام ۲۰۰ میلیون تومانی با نرخ سود ۵ درصد اعطا می کند. مابقی را مردم و ساکنان روستاها تا حدودی با کارگری خود ساکنان پوشش داده و به سرانجام می رسانند. به هر حال با ۱۰۰ میلیون تومان آورده خود ساکنان روستاها می توانند واحد مسکونی خود را تکمیل کنند. البته باید متذکر شوم که این میزان هزینه ساخت را باید در حد قابلیت سکونت تعریف کرد. به هر حال در روستاها برای دهک های پایین که نمی توانند آورده تامین کنند نهادهای حمایتی مثل بنساد مستضعفان و کمیته امداد و سازمان بهزیستی تفاهمنامه هایی به امضاء رسیده است تا به این افراد کمک شود. به هر حال بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تلاش دارد افرادی که استارت نوسازی و ساخت مسکن روستایی را می زنند در میانه راه نمانند و عملیات ساخت را به اتمام برسانند.

نمی توان گفت بانک ها همکاری نکرده اند اما اینکه بگوییم پای کار هستند و کمک می کنند اینطور نیست

* بانک ها در پرداخت تسهیلات مسکن روستایی در سال ۱۴۰۱ که این روزها مراحل پایانی خود را طی می کند داشتند؟

همه به خوبی با وضعیت اقتصادی بانک ها و کشور آشنا هستیم و به خوبی به آن آگاه هستیم. در دورانی که از دی ماه تا الان ۱۵۰ هزار عقد قرارداد صورت گرفته است نمی توان گفت بانک ها همکاری نکرده اند اما اینکه بگوییم پای کار هستند و کمک می کنند اینطور نیست. به هر حال بانک ها مشکلاتی دارند و ما نیز به آن واقف هستیم و سیستم بانکی را درک می کنیم. به اعتقاد بنده همکاری بانک ها مطلوب بوده است.

بیش از ۲۸۵ هزار و ۱۹۲ واحد طرح نهضت ملی مسکن در روستاها وارد فاز عملیاتی و اجرایی شده است

* در خصوص روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن در روستاها چطور؟ آیا روند را مثبت ارزیابی می کنید؟

در حال حاضر بیش از ۲۸۵ هزار و ۱۹۲ واحد طرح نهضت ملی مسکن در روستاها وارد فاز عملیاتی و اجرایی شده است. تعهد بنیاد مسکن در اجرای طرح نهضت ملی مسکن طی دولت سیزدهم یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد است که نیمی از آنها در شهرها و نیمی در روستاها اجرا خواهد شد. بر اساس آمار ارایه شده توسط بنیاد مسکن علاوه بر ۲۸۵ هزار واحد نهضت ملی در روستاها، هم اکنون ۱۳۶ هزار واحد در شهرهای تحت مسئولیت بنیاد مسکن اجرایی شده است.

کد خبر: ۲۳۳٬۲۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha