۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۵
متاسفانه در بحث واردات برنج با فساد و رانت مواجه هستیم
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس:

متاسفانه در بحث واردات برنج با فساد و رانت مواجه هستیم

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه در بحث واردات برنج با فساد، ناهماهنگی و رانت مواجه هستیم و این مسئله باعث شده تولید برنج در دست کشاورزان ما باقی بماند.

به گزارش بازار، محمدجواد عسکری در نشست علنی امروز (دوشنبه، ۲ مردادماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان گزارش نظارتی کمیسیون کشاورزی در زمینه بررسی نحوه سیاستگذاری دستگاه های متولی در حوزه مدیریت بازار کالاهای استراتژیک گندم و مرغ در کشور، گفت: قابلیت بخش کشاورزی ما به دلیل تنوع اقلیمی منحصر به فرد است.

وی با بیان اینکه ما در زمینه تولید و رشد کشاورزی مشکلاتی داریم که باید برطرف شود، ادامه داد: به واقع این مشکلات به حوزه مدیریت بازمی گردد با این حال ما در مباحث تقنینی بخش کشاورزی به همت رئیس مجلس شورای اسلامی مشکلی در حوزه تولید محصولات کشاورزی نداریم.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس تاکید کرد: به واقع ایراداتی در بخش کشاورزی وجود دارد که به عدم هماهنگی بین حوزه های مختلف بازمی گردد. ما بارها در زمینه محصولاتی همچون مرغ، گوشت، پروتئین سفید و قرمز، گندم و سایر محصولات کشاورزی جلساتی را برگزار کرده ایم اما می بینیم دستگاه های متولی همراهی و همکاری لازم را در این امور ندارند.

وی افزود: به واقع این عدم هماهنگی و همراهی آسیب رسان بوده و رئیس جمهور باید این دستگاه را به نوعی با هم همراه و هماهنگ کند.

عسکری با اشاره به عدم توزیع ارز واردات محصولات کشاورزی بیان کرد: به دلیل اینکه امنیت غذایی مردم یکی از مباحث جدی قلمداد می شود باید توزیع ارز واردات محصولات کشاورزی به درستی صورت گیرد.

وی در ادامه با انتقاد از آمارهای غیرواقعی در بخش کشاورزی، تاکید کرد: ما بارها این موضوع را مورد تاکید قرار داده ایم و این موضوع را به گوش وزیر جهاد رسانده ایم که باید مشکل آمار در بخش کشاورزی برطرف شود.

این نماینده مجلس تاکید کرد: عدم استفاده از ظرفیت های علمی در بخش کشاورزی و اجرایی نشدن روش های به زراعی و به نژادی و عدم دانش بنیان کردن این حوزه از جمله مسائلی است که در راستای عدم هماهنگی بین دستگاهی مشکل ایجاد کرده است.

عسکری با بیان اینکه گندم به عنوان یک محصول استراتژیک و مهم محسوب می شود، ادامه داد: باید برای این حوزه به درستی چاره اندیشی شود لذا ظرفیت های ما در رابطه با تولید گندم منحصر به فرد است لذا ما ۲.۲ میلیون هکتار زمین داریم که می توانیم گندم آبی را توسعه دهیم، اگر میانگین را ۵ تن بگیریم می توانیم نزدیک به ۱۱ تن از حوزه کشت آبی مان برداشت داشته باشیم.

وی با بیان اینکه همه ظرفیت ها پای کار بیاید حتما به خودکفایی می رسیم، افزود: همچنین ما می توانیم در راستای صادرات محصولات استراتژیک به یک نقطه مطلوب دست پیدا کنیم.

عسکری با اشاره به ارائه نهاده های دامی به تولیدکنندگان کشاورزی، گفت: متاسفانه ما به موقع نهاده های دامی را در اختیار تولیدکنندگان کشاورزی نمی گذاریم لذا ما از مهرماه تا آخر آذرماه به دلیل اقلیم های متنوعی که درون کشور داریم، نیاز است این نهاده ها به سرعت در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات در بخش تولید برنج، بیان کرد: تقریبا ۳.۲ میلیون تن، نیاز برنج کشور است لذا ظرفیت ها و قابلیت ها در ۳ استان شمالی کشور می تواند به راحتی پاسخگوی نیاز کشور در حوزه برنج باشد آن هم بدون اینکه نیاز به واردات داشته باشیم.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: متاسفانه در بحث واردات برنج با فساد، ناهماهنگی و رانت مواجه هستیم و این مسئله باعث شده تولید برنج در دست کشاورزان ما باقی بماند.

عسکری بیان کرد: ما حتی در این بخش آمار و ارقام را بیرون آورده و اعلام کرده ایم که ۲ هزار میلیارد تومان می تواند مشکل ما را برای همیشه در بحث واردات برنج مرتفع کند.

وی با اشاره به مشکلات در زمینه تولید مرغ در کشور، بیان کرد: ما در این بخش جلسات متعددی را برگزار کرده ایم و در این بخش هم عدم هماهنگی بین دستگاهی باعث شده تا با مشکلات متعددی مواجه شویم.

کد خبر: ۲۳۳٬۲۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha