۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۱
شستا بزرگ ترین شرکت چند رشته ای کشور است| بازگشت ۱۶ واحد تعطیل به چرخه تولید
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

شستا بزرگ ترین شرکت چند رشته ای کشور است| بازگشت ۱۶ واحد تعطیل به چرخه تولید

مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از شستا به عنوان بزرگ ترین شرکت چند رشته ای کشور یاد کرد که در تولید بیش از ۲۰ محصول اساسی کشور اثرگذار است.

به گزارش بازار، سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست علنی امروز (دوشنبه، ۲ مردادماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال محفوظی نماینده آبادان، گفت: این سوال حاکی از این است که چرا در شستا و تاپیکو بی برنامگی وجود دارد و به رغم اینکه سوال کلی است توضیحاتی را به اختصار تقدیم می کنم.

وی تصریح کرد: شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی به عنوان یک هلدینگ چند رشته ای با سرمایه گذاری در صندوق ها یا سایر اوراق بهادار با هدف کسر انتفاع از شرکت های مدیریتی یا غیرمدیریتی فعالیت می نماید.

این عضو کابینه دولت سیزدهم یادآور شد: جایگاه شستا در اقتصاد ملی یک درصد سهم از GDP کشور را دارد، بزرگترین شرکت چند رشته ای کشور است، اثرگذار در تولید بیش از ۲۰ محصول اساسی است، ۷.۳ درصد سهم از ارزش بازار سرمایه کشور و ۴ درصد سهم از کل صادرات را دارد.

وی افزود: برنامه های تحولی که در این مجموعه وجود دارد عبارتند از راهبرد صیانت از سبد سرمایه گذاری، راهبرد بهینه سازی مبتنی بر سیاست مستمر تهدید و تعدیل پرتفوی راهبرد صیانت از ثروت ذینفعان راهبرد سرمایه گذاری و رشد اقتصادی متناسب با ماموریت، راهبرد بهره مندی از فرصت های بهینه محیط بین الملل، راهبرد نوآوری، راهبرد چابک سازی، راهبرد مولدسازی دارایی ها، راهبرد خروج از بنگاه داری و حرکت به سوی سهام داری، راهبرد شفافیت و پاسخگویی و مبارزه با فساد و تضاد منافع، راهبرد توانمندسازی نیروی انسانی مبتنی بر تعهد و تخصص، راهبرد مدیریت یکپارچه و هم افزایی سهام با سایر شرکت های وزارت کار، طراحی نظام مسائل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی در ۱۷ سرفصل.

وی با اشاره به برخی از دستاوردهای این راهبردها، یادآور شد: تحقق ۱۱۰ درصدی بودجه فروش و تحقق ۱۰۷ درصدی بودجه سود خالص در سال ۱۴۰۱ شرکت ها، رشد ۴۳ درصدی فروش در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ و رشد ۵۰ درصدی سود در سال ۱۴۰۱ براساس بودجه ۱۴۰۲ پیش بینی می شود. رشد ۳۰ درصدی فروش و رشد ۲۲ درصدی سود را داشته باشیم.

مرتضوی تاکید کرد: روند رشد خالص شرکت سرمایه گذاری و تاپیکو را با این فرمتی که (نمایش آمار ارائه شده در این گزارش به صورت تصویری در صحن) تقدیم می کنم نشان می دهد کاملا رشد صعودی دارد، همچنین رشد ۱۹ درصدی سود تاپیکو و رشد ۲۶ درصدی سود شستا را داشته است.

وی افزود: در این مدتی که توفیق خدمت داشتم ۱۶ واحد تعطیل شده و نیمه تعطیل به چرخه تولید برگشته است اما برنامه هایی که برای رونق در این مجموعه و سرعت بخشیدن به رشد اقتصادی داریم عبارتند از تقدیم سند تحول و استراتژی یک، دو و پنجساله به همراه سند اصلاح سرمایه گذاری و آغاز عملیات اجرایی پروژه های متعدد، فعال سازی پروژه های پتروشیمی در ۷ مورد، بهره برداری در پروژه های متنوع و متعدد، آغاز عملیات اجرایی طرح اتانول در پتروشیمی فارابی، پذیرش عرضه سهام شرکت نفت ستاره خلیج فارس در بازار سرمایه.

وزیر کار تصریح کرد: وضعیت شرکت های مدیریتی فعال در شهرستان آبادان عبارتند از پتروشیمی آبادان که بسیار با برنامه پیش می رود و سایت آبادان، شرکت نفت ایرانول، سایت آبادان و شرکت نفت پاسارگاد. اما چالش هایی هم وجود دارد و شاید بخشی از سوال نماینده سوال کننده به پتروشیمی آبادان برمی گردد.

این عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: عدم ثبات مدیریتی در ۲ سال گذشته کما اینکه ۳ مدیر عوض شده و تلاش می شود مدیر چهارم هم تغییر کند، همچنین تراکم زیاد نیروی انسانی مجموعه که باید ۷۰۰ نفر نیرو کارش را تکمیل کند ضمن اینکه بالغ بر ۱۵۰۰ نیرو به این مجموعه تحمیل شده است از سوی دیگر فرسودگی ماشین آلات و عدم سرمایه گذاری جدی از دیگر مشکلات این بخش است.

وی افزود: البته برنامه هایی هم داریم از جمله افزایش سرمایه، تعمیرات اساسی، راه اندازی خط انتقال اتیلن و جایگزینی واحد ۳۰۰.

کد خبر: ۲۳۳٬۲۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha