۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۶
آمریکا وارد مرحله رکود اقتصادی شده است
گزارش شبکه تلویزیونی «بی بی سی»

آمریکا وارد مرحله رکود اقتصادی شده است

خطر رکود اقتصادی در آمریکا در پی شیوع بیماری همه گیر کرونا تشدید شده بود حالا این کشور اکنون به شکل رسمی وارد مرحله رکود شده است.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، بی بی سی در گزارشی افزود: مرکزی که بر فعالیت‌های چرخه اقتصادی آمریکا نظارت می‌کند اعلام کرد بخش‌های تولید، اشتغال و مصرف در این کشور از ماه فوریه گذشته بطور کامل مختل شده اند، اما بطور همزمان شاخص سهام «نزدک» در بازار بورس به بالاترین سطح از سال ۲۰۰۱ رسید. همچنین ارزش شاخص سهام «اس اند پی» هم ۱/۲ درصد افزایش یافته است.

رایان پاتل تحلیلگر مسائل اقتصادی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی بی بی سی در تشریح این وضعیت گفت: حداقل می‌توانیم درباره یک موضوع اتفاق نظر داشته باشیم و آن هم این است که آمریکا از ماه فوریه به شکل رسمی وارد رکود اقتصادی شده است. هیچکس هم نمی‌تواند این موضوع را انکار بکند. به شکل معمول زمانی که رکود شروع می‌شود در هر سه ماه می‌توان عواقب آن را در بخش‌های مختلف اندازه گیری کرد.

در آمریکا در سه ماهه اول سال، رکود به کاهش پنج درصدی تولید ناخالص داخلی این کشور منجر می‌شود. در سه ماهه دوم هم شاهد اوج رکود اقتصادی آمریکا خواهیم بود و احتمالا عواقب این رکود در ماه دسامبر بسیار آشکارتر خواهد بود. انتظار می‌رود که تولید ناخالص داخلی آمریکا تا شش درصد کاهش بیابد. اگر اکنون و در پی بازگشایی اقتصاد بعد از محدودیت‌های کرونا شاهد افزایش شاخص‌هایی مانند نزدک در بازارهای مالی هستیم علت آن است که سرمایه گذاران تصور می‌کنند همه چیز به وضع عادی بازخواهد گشت.

این کارشناس مسائل اقتصادی درباره شکل و چارچوب رکود فعلی آمریکا هم گفت: اگر رکود کنونی اقتصاد آمریکا را با رکود بزرگ مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که رکودهای اقتصادی از سال ۱۸۰۰ تاکنون حدود شش ماه ادامه یافته اند و می‌توان این موضوع را بعنوان یک پارامتر در نظر گرفت و امیدوار بود که بعد از این رکود شاهد رشد سریع و گسترده اقتصادی باشیم. اما آنچه که رکود اقتصادی کنونی را با رکودهای اقتصادی گذشته متفاوت می‌کند وجود و شیوع بیماری همه گیر کرونا در جهان است. اکنون در آمریکا و سایر نقاط جهان شاهد موج دوم بیماری همه گیر کرونا هستیم.

این سؤال مطرح است که آیا بیماری همه گیر کرونا آمریکا را وادار خواهد کرد که بار دیگر همه کسب و کارهای خود را تعطیل بکند؟ آیا ممکن است که بیماری همه گیر کرونا رکود اقتصادی را طولانی‌تر بکند؟ هنوز جواب این سؤال‌ها مشخص نیست. هر چند رفتار بازارهای مالی نشانه امیدواری است، اما فعالان بازارهای مالی همه اطلاعات اقتصادی از جمله اطلاعات مرتبط با بیکاری شدید را نمی‌دانند.

بنظر من باید در شرایط کنونی بسیار محتاط باشیم. وقتی که درباره بازگشت همه امور به حالت عادی بعد از شیوع کرونا صحبت می‌کنیم دقیقا نمی‌دانیم که وضع عادی موردنظر چگونه خواهد بود، چون ممکن است بسیاری از فعالیت‌ها و کسب و کارها بعد از مرحله کنونی به شکل نصفه و نیمه به فعالیت‌های شان ادامه بدهند.

از سوی دیگر بانک جهانی هم اعلام کرده است که تولید ناخالص داخلی جهانی حدود ۵/۲ کاهش خواهد یافت. این موضوع همه اقتصادهای جهان از جمله اقتصاد آمریکا را تحت تاثیر قرار خواهد داد. حتی چین هم قادر نخواهد بود به رشد اقتصادی موردنظر خود دست بیابد. می‌دانیم که چرخه تامین نیازها و تقاضاهای بازار مختل شده است.

بنظر من تا پایان سال نمی‌توانیم به وضع عادی برگردیم. هنوز ابهامات زیادی درباره وضع اقتصادی جهان در ماه‌های باقیمانده سال وجود دارد. بنظر من اقتصاد آمریکا هم در بهترین حالت تا فصل پاییز و تا ماه‌های اکتبر و نوامبر به وضع عادی باز نخواهد گشت.

کد خبر: ۲۳٬۳۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha