۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۴
آینده کشاورزی ایران و استفاده از لوله های پلی اتیلن

آینده کشاورزی ایران و استفاده از لوله های پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن یا همان لوله کشاورزی می تواند نقش مهمی در حل بحران کم آبی در ایران و آینده کشاورزی و غذایی ما داشته باشد.

به گزارش بازار، لوله های پلی اتیلن نام آشنای این سالهاست که کشاورزان بیشتر از دیگران آنرا شنیده اند. لوله کشاورزی یا پلی اتیلن همان لوله های سیاه با خطوط آبی رنگ یا سفید هستند که با توجه به شرایط اقلیمی ایران و بحران کم آبی طی سال های اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند. 

 پلی اتیلن که از پیوند مولکولی قوی بین اتم های هیدروزن و کربن ایجاد میشود در ساخت لوله های پلی اتیلن مورد استفاده قرار میگیرد.این لوله ها دارای دو نوع یک لایه و دولایه هستند که صنعت های متفاوت کارایی بسیار بالایی دارند.همچنین این لوله ها با توجه به استفاده ای که از آنها میشود در دسته های مختلفی شامل : لوله های آب، لوله های کابلی ، لوله های گاز ، لوله های فاضلاب و کشاورزی قرار میگیرند.

لوله های پلی اتیلن یا لوله کشاورزی یک لایه که نام دیگر آن لوله ی تحت فشار است در سیستم انتقال آب کشاورزی ، تخلیه آب اضافی از اراضی و حفاظت از کابل های برق و انتقال گاز و فاضلاب مورد استفاده قرار میگیرند.

استفاده از لوله پلی اتیلن در کشاورزی

این لوله ها فشار دو الی چهل اتمسفر را میتوانند تحمل کنند.از ویژگی های این لوله ها میتوان به سبکی ، نصب راحت ، کیفیت بالا ، حمل ونقل آسان ، مقاوم بودن در برابر عواملی مانند _سرما و گرما ، ضربه ، فشار ، نور خورشید و مواد شیمیایی _و داشتن تنوع اتصالات اشاره کرد.

از لوله های دو لایه یا ثقلی که تحمل فشار بالایی دارند برای راه سازی ، سیستم های انتقال آب و فاضلاب و پل سازی استفاده میشوند.از مزایای لوله های دولایه سبک بودن ، طول عمر بالا ، مقاوم بودن در مقابل گازهای شیمیایی و مواد حلال ،قیمت مناسب ، کم بودن ضریب زبری را میتوان نام برد.

لوله های آب که از آنها برای جابجایی آب شرب استفاده میشود از پیشینه قدیمی برخوردار هستند و در فشار دو ونیم الی بیست و پنج اتمسفر قابل استفاده اند.از مزایای آن میتوان به قیمت مناسب ، ضریب اصطکاک پایین ، انعطاف بالا و مقاومت در برابر حرارت بالا و سرما اشاره نمود.

لوله پلی اتیلن انبار شده در کارخانه

از لوله های کابلی برای محافظت از کابل های برق و همینطور فیبرهای نوری استفاده میشود که باعث عایق شدن آنها در مقابل برق گرفتگی ، بارندگی ، صاعقه و ضربه میشود. سیم کشی داخل و خارج شهر نیز در برخی موارد با کمک این لوله ها انجام میشود.

لوله پلی اتیلن به دلیل دارا بودن ضخامت بالا قابلیت تحمل فشار های نسبتا زیادی را دارد البته این لوله در صنعت کشاورزی بسیار نقش پررنگی دارند.

مهمترین مزیت های استفاده از لوله پلی اتیلن (لوله کشاورزی)

  1. دوام و عمر بسیار بالایی دارند
  2. به دلیل جنس پلاستیکی ، انعطاف زیادی دارند.
  3. استحکام زیادی در مقابل فشار داخلی و خارجی دارند
  4. مزه یا رنگ یا بوی آب را تغییر نمیدهند.
  5. نسبت به لوله های گالوانیزه قیمت کمتری دارند.

لوله پلی اتیلن در کارخانه تولید کننده

موارد کاربرد و استفاده لوله پلی اتیلن

  1. سیستم آبیاری قطره ای و بارانی
  2. شبکه زهکشی
  3. استفاده به عنوان قفس آبزیان
  4. سیستم های متحرک آبیاری
  5. شبکه فاضلاب شهر ها و روستاها
  6. شبکه انتقال گاز
  7. عایق کابل (مخابراتی و برق)

قیمت لوله پلی اتیلن به عوامل زیادی همچون میزان گرانول لوله ، سایز ، استاندارد بودن ، اندازه و ضخامت گوشته لوله (بر اساس فشار اتمسفر تعیین می شود) بستگی دارد. هر چند حاشیه سود کارخانه و دلال نیز بر این قیمت می افزاید.

توصیه می کنیم با حذف دلال ها و واسطه ها بصورت مستقیم لوله کشاورزی خود را از کارخانه خریداری نمایید ؛ با این کار میتوانید تا حد زیادی در هزینه های خود صرفه جویی کنید.

خرید از کارخانه معتبر می تواند ریسک شغلی شما را پایین آورد، به عبارت دیگر توجه به کیفیت و امکان استفاده طولانی مدت از این لوله ها راندمان کاری شما را بالا برده و در آینده از هزینه های بیشتر برای تعمیر و نگهداری جلوگیری می کند.

کارخانه های زیادی در حال حاضر در حال فعالیت اند که برخی از کارخانه های معتبر عبارت اند از : گاز لوله ، پارس اتیلن ، باران پلیمر و صبا لوله

کارخانه باران پلیمر در سال ۱۳۹۹ اقدام به راه اندازی لیست قیمت بروز نمود تا با ایجاد شفافیت در بازار خرید آگاهانه تری برای کشاورزان رقم بزند

هم اکنون این سایت با ادرس e۱۹۸.ir قابل دسترس است

کد خبر: ۲۳۳٬۰۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha