۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۵
قیمت میلگرد تا کی کاهشی است؟

قیمت میلگرد تا کی کاهشی است؟

نخستین روز با ثبات قیمت روز آهن در اغلب زیرمجموعه‌های بازار آهن داخلی همراه بود اما همچنان کاهش قیمت چشمگیری در برخی مبادی فروش قابل مشاهده بود.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، نخستین روز با ثبات قیمت روز آهن در اغلب زیرمجموعه‌های بازار آهن داخلی همراه بود اما همچنان کاهش قیمت چشمگیری در برخی مبادی فروش قابل مشاهده بود.

بازار ارز نیز روند نسبتا ثابتی داشت و قیمت دلار در همان کانال ۴۸ هزار تومانی متوقف شده بود به طوری که در پایان روز هر دلار بازار آزاد ۴۸ هزار و ۶۵۰ تومان مبادله شد.

روند قیمت آهن آلات
به دنبال فضای ثابت و آرامی که در بازار آهن حکمفرما بود قیمت روز میلگرد آجدار همچنان در غالب مبادی فروش ثابت اعلام شد و شماری از کارخانه‌ها نیز بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ تومان قیمت محصولات خود را کاهش دادند. کف قیمت میلگرد در محدوده ۲۲۶۰۰ تا ۲۳۶۰۰ تومان گزارش شد.

قیمت روز تیرآهن همچنان در کلیه شرکت‌ها ثابت اعلام شد اما روند کاهشی نرخ هر شاخه تیرآهن در کارخانه ذوب آهن اصفهان همچنان تداوم داشت به طوری که روز گذشته نیز قیمت تیر ذوبی ۱۰ تا ۵۰ هزار تومان کاهش داشت.

قیمت روز پروفیل ساختمانی، قیمت پروفیل صنعتی، قیمت پروفیل مبلی و سایر پروفیل‌ها عمدتا ثابت اعلام شدند اما قیمت پروفیل پایا اصفهان ۵۰۰ تومان کاهش داشت. قیمت لوله صنعتی، لوله داربستی، لوله مبلی و سایر لوله‌های دارزدار و بدون درز هم در کلیه شرکت‌ها ثبات داشتند.

قیمت نبشی، قیمت ناودانی ایرانی و اروپایی و قیمت سپری در اکثر کارخانه‌ها بین ۱۰۰ تا ۶۰۰ تومان کاهش داشت ولی قیمت نبشی ناب تبریز ثابت اعلام شد.

قیمت ورق گالوانیزه و ورق روغنی در اکثر کارخانه‌ها بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ تومان کاهش داشت اما قیمت ورق رنگی شیروانی در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شد؛ قیمت ورق سیاه نیز غالبا ثابت اعلام شد اما قیمت ورق سیاه مبارکه در برخی ضخامت‌ها بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومان کاهش داشت.

با توجه به نرخ شمش صادراتی که بین ۴۴۰ تا ۴۵۰دلار دلار اعلام می‌شود و همچنین قیمت میلگرد صادراتی که در هر تن ۴۸۰ تا ۴۹۰ دلار اعلام می‌شود، قیمت میلگرد بازار داخلی که درحال حاضر در کانال ۲۲ هزار تومانی قرار دارد، تقریبا منطقی تلقی می‌شود و توقع می‌رود که در همین کانال‌های قیمتی متوقف و تثبیت شود.

البته تثبیت قیمت‌ میلگرد در کانال ۲۲ هزار تومانی منوط به ثبات قیمت‌های جهانی و نرخ محصولات صادراتی CIS است که فعلا در کانال ۴۴۰ دلاری قرار دارد و همچنین با حفظ قیمت دلار در کانال فعلی شاید کاهش قیمت آهن آلات در بازار داخلی متوقف شود.

همانطور که از گزارش‌ها برمی‌آید تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان با توجه به قیمت‌ها فعلی دچار زیان هستند و اگر بیش از این بازار ریزش کند احتمالا زیان بیشتری به تولیدکننده تحمیل خواهد شد.

گزارش‌ها از بورس کالای روز گذشته حاکی است که از ۲ هزار و ۲۰۰ تن شمش عرضه شده در بورس دیروز حدود ۱۱۰۰ تن تقاضا ثبت شد که نرخ آن در هر کیلو ۱۹ هزار و ۸۸۱ تومان بود.

همچنین ۱۷۸ هزار تن آهن اسفنجی عرضه شده نیز به طور کامل معامله شد که نرخ آن با کمی عقب‌نشینی در هر کیلو به ۱۱ هزار و ۶۶۲ تومان رسید.

امروز هم ۳ محصول فولادی در بورس عرضه می‌شود که شامل گندله سنگ آهن، کنسانتره سنگ آهن و آهن اسفنجی است، گفتنی است حدود ۱۱ هزار تن آهن اسفنجی بریکت عرضه می‌شود که نرخ پایه آن ۱۲ هزار و ۴۴۱ تومان تعیین شده است، گفتنی است نرخ این محصول حدود ۵.۳ درصد و حجم آن نیز ۶۴ درصد کاهش داشته است.
تحلیلی جامع از اوضاع بازار فولاد داخلی و جهانی

گزارش‌ها حاکی است که تقاضای بازار جهانی همچنان ضعیف و بی‌رمق گزارش می‌شود و روند کاهشی قیمت قراضه، بازار شمش، اسلب و سایر مقاطع فولادی را تحت تاثیر قرار داده و همانطور که احتمال می‌رفت نرخ شمش در محدوده ۴۵۰ دلار فوب اعلام می‌شود.

از همین رو با در نظر گرفتن رکود جهانی تغییر اوضاع فعلی در کوتاه مدت امری بعید به نظر می‌رسد اما احتمال دارد قیمت‌های جهانی به کف خود نزدیک شود؛ همچنین احتمال می‌رود قیمت شمش تا ۴۲۰ دلار نیز کاش بیابد که در صورت تحقق این امر ممکن است شاهد ثبات قیمت‌ها و رونق تقاضا باشیم.

در چنین شرایطی که قیمت‌های جهانی نیز کاهش یافته و نیز با توجه به تعرفه‌ای که برای عوارض محصولات صادراتی تعیین شده است، تولیدکنندگان هم با توجه به محدودیت‌های برق، ۲٪ گمرک صادراتی و هزینه گاز بسیار بالا، تمایل چندانی به صادرات فولاد ندارند و ترجیح می‌دهند در بازار داخلی معامله کنند.

اما برخی از کارشناسان معتقدند با توجه به تحریم‌ روسیه و غیاب این کشور از بازار جهانی فولاد، فرصت مناسبی برای حضور ایران در بازارهای صادراتی و ارزآوری برای کشور است.

با تمام این اوصاف باید گفت برای بررسی اوضاع بازار در روزهای آینده چند عامل مؤثر و مهم را در نظر داشت و با توجه به این موارد در جهت خرید آهن یا فروش آن تصمیم درستی اتخاذ کرد.

یکی از مواردی که احتمال دارد به تداوم ریزش قیمت‌ها منجر شود، احتمال کاهش بیشتر قیمت شمش cis و شمش صادراتی ایران است که دلایل آن در بالا ذکر شد.

مورد بعدی تحمیل زیان مالی به شرکت‌های تجاری در بازار داخلی است؛ زیرا با توجه به افزایش فروش اعتباری در بازار و همچنین افزایش فروش مدت‌دار آهن در بین توزیع‌کنندگان برای جلوگیری از زیان مالی و همچنین احتمال بروز مشکلات مالی در بانک‌های خصوصی به دلیل انباشت زیان قابل توجه آنها، ریسک‌های فعالی است که احتمال دارد اوضاع بازار را تحت تأثیر قرار دهد از طرفی باید گفت مواردی که بیان شد صرفا احتمالات است و مککن است اتاق نیفتد.

کد خبر: ۲۳۳٬۰۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha