۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰
ترافیک متقاضیان برای عضویت در کمیسیون امنیت ملی/ کمیسیون‌های اقتصادی در رده‌های بعدی
بازار گزارش می‌دهد

ترافیک متقاضیان برای عضویت در کمیسیون امنیت ملی/ کمیسیون‌های اقتصادی در رده‌های بعدی

پس از آغاز به کار مجلس یازدهم، نمایندگان خود را برای عضویت در کمیسیون‌های تخصصی مجلس آماده می‌کنند؛ در ادوار مجلس معمولا کمیسون‌های امنیت ملی، بودجه، صنایع و اقتصاد با بیشترین میزان تقاضا مواجه بوده‌اند.

به گزارش خبرنگار بازار، پس از آغاز به کار مجلس یازدهم، نمایندگان خود را برای عضویت در کمیسیون های تخصصی مجلس آماده می کنند.

با تغییر آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی نحوه عضویت نمایندگان در کمیسیون های تخصصی نسبت به ادوار گذشته تغییر کرده است. نمایندگان دو اولویت پیشنهادی خود را به همراه فرم های امتیازبندی به هیأت رئیسه می‌دهند.

امتیازبندی
امتیازبندی بر اساس شاخص‌های تحصیلات، سوابق اجرائی مرتبط و نمایندگی مجلس و سابقه عضویت در کمیسیون انجام می شود و پس از اعلام اسامی اعضای کمیسیون‌های تخصصی، در صورتی‌که هر یک از نمایندگان به کمیسیون انتخاب شده اعتراض داشته باشد، می‌تواند ظرف مدت ۲۴ ساعت اعتراض خود را مکتوب به هیأت رئیسه مجلس تقدیم کند تا هیأت مشترک فوق‌الذکر با استماع نظرات معترضان و بررسی اعتراض‌های واصله نسبت به تعیین نهائی اعضای کمیسیون‌های تخصصی تا چهل و هشت ساعت پس از انقضای مهلت اعتراض، اقدام کند. بین افرادی که رأی مساوی آورده و احتساب آنان به عنوان عضو یک کمیسیون باعث افزایش سقف آن کمیسیون شود قرعه‏‌کشی انجام می‏‌گیرد.

همچنین امتیازبندی و تعیین اعضای هر کمیسیون به ترتیب از کمیسیون‌هایی که بیشترین متقاضی دارد، انجام می‌شود و پس از تکمیل اعضای کمیسیون‌های مذکور، نمایندگان بازمانده از اولویت اول انتخابی خود، با متقاضیان اولویت اول کمیسیون بعدی امتیازبندی و تعیین کمیسیون می‌شوند، نمایندگانی که در هیچ‌یک از اولویت‌های خود انتخاب نشده‌اند، موظفند از دیگر کمیسیون‌های تکمیل نشده دو اولویت دیگر را تعیین نمایند.

تعداد اعضای کمیسیون‌های تخصصی، حداقل ۱۹ و حداکثر ۲۳ نفر است.

ابلاغ لیست اولیه
حجت الاسلام علیرضا سلیمی در همین زمینه به خبرنگار بازار گفت: در حال حاضر مرحله امتیازبندی نمایندگان برای حضور در کمیسیون ها به اتمام رسیده است.

وی افزود: تقریباً لیست اولیه نمایندگان برای عضویت در کمیسیون ها آماده و در مرحله ابلاغ این موارد به نمایندگان هستیم.

عضو هیئت رییسه مجلس تصریح کرد:نمایندگان پس از دریافت لیست اولیه ۴۸ ساعت فرصت اعتراض دارند.

 این نماینده مجلس تاکید کرد: به احتمال زیاد لیست نهایی کمیسیون‌ها تا اوایل هفته آینده قطعی خواهد شد.

ترافیک برای کمیسیون امنیت ملی
اما این پایان ماجرا نیست و عضویت در برخی از کمیسیون های مجلس متقاضی زیادی دارد به طوری که گفته می شود یکی از کمیسیون های مجلس بیش از ۷۰ داوطلب دارد.

محمد صالح جوکار در همین زمینه به خبرنگار بازار گفت: استقبال نمایندگان برای حضور در کمیسیون امنیت ملی بیش از سایر کمیسیون ها است.

این نماینده مجلس تاکید کرد:  البته نمایندگان بر حسب نوع فعالیت در کمیسیون عضو می‌شوند و بحث علاقه‌مندی نمایندگان در این موارد مطرح است. با این حال سوابق و تجارب نمایندگان هم باید مورد بررسی قرار گیرد.

با توجه به اینکه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بیشترین داوطلب را به خود اختصاص داده است اما کمیسیون‌های اقتصادی ‌هم متقاضی زیادی دارند که باید منتظر بود دید که کدام نمایندگان در کدام کمیسیون ها عضو خواهند شد.

کد خبر: ۲۳٬۳۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha