۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۹
بی‌توجهی به برندسازی صادرات، صنعت پوشاک ایران را زمین زد
در نشست فعالان صنعت نساجی با رئیس اتاق ایران تشریح شد

بی‌توجهی به برندسازی صادرات، صنعت پوشاک ایران را زمین زد

نمایندگان صنعت نساجی، پوشاک و برندسازی در دیدار با رئیس اتاق ایران، بر اهمیت تقویت فرهنگ برندسازی به ویژه در این حوزه با هدف احیای جریان صادرات پوشاک کشور، تأکید کردند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران و انجمن نشان‌های تجاری پوشاک ایران با رئیس و نایب‌رئیس اتاق ایران دیدار کردند. در این نشست دغدغه‌های تولید و صادرات صنعت نساجی کشور مطرح شد.

بر اساس اطلاعاتی که در این نشست عنوان شد، بین سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ صادرات پوشاک ایران به کشورهای فنلاند، آلمان، انگلستان، ایتالیا و غیره صورت می‌گرفت که به تدریج با تغییر در سیستم عرضه و صادرات پوشاک در سطح دنیا و بی‌توجهی نسبت به برندسازی، ایران، توان رقابت خود را در صنعت پوشاک در بازارهای بین‌المللی از دست داد و به دنبال آن تحریم‌ها علیه ایران نیز شکل گرفت و صادرات ایران را تحت تأثیر قرار داد.

از سوی دیگر طبق اطلاعات موجود تنها ۱۰ درصد بازار پوشاک ایران در بازار داخلی در چارچوب برند عرضه می‌شود چراکه متأسفانه علی‌رغم تحولات جهانی همچنان در ایران، نگاه‌ها نسبت به موضوع برندسازی منفی است چون به اشتباه آن را برابر با گران‌فروشی می‌دانیم. این نگاه‌ها مانع از رشد و توسعه صادرات در بخش پوشاک می‌شود. در حال حاضر به دلیل موانع گسترده، صادرات برندهایی که در حوزه پوشاک شکل گرفته‌اند، به سختی اتفاق می‌افتد.

در ادامه مهرداد زکی‌پور، رئیس هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران خواسته اصلی فعالان این بخش از اتاق ایران را توجه جدی‌تر به نقش تشکل‌ها و به بازی گرفتن آنها با هدف اثرگذاری بیشتر در سیاست‌گذاری‌ها عنوان کرد.

این فعال اقتصادی در ادامه با اشاره به رشدی که در صنعت نساجی کشور طی سال‌های اخیر صورت گرفته، آنچه امروز شاهدش هستیم را نسبت به انتظارات موجود نامناسب خواند و تصریح کرد: در حال حاضر متوسط صادرات پوشاک ایران ۷۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود، در حالی که این رقم در ترکیه بالغ بر ۲۷ میلیارد دلار است. متأسفانه قالب شدن نگاه دولتی بر این صنعت ترمز کار را کشید و حال زمان نیاز است تا با تغییر رویکردها اجازه کار به بخش خصوصی داده شود. از طرفی قاچاق پوشاک به ایران نیز طی یک دوره خاص رشد فزاینده‌ای پیدا کرد. هرچند امروز سطح قاچاق بسیار کاهش یافته؛ اما بنیه صنعت از نظر تأمین مالی و حمایت‌های دولت همچنان ضعیف است.

در ادامه علیرضا صفاری، رئیس انجمن دارندگان نشان‌های تجاری پوشاک ایران با بیان این نکته که انجمن، توسعه فرهنگ برندسازی در صنعت پوشاک را دنبال می‌کند، گفت: در ایران نگاه سنتی بر این حوزه حاکم بوده و برند جایگاهی ندارد؛ هرچند از زمان متمرکز شدن روی این بخش تا حدودی وضعیت بهتر شده؛ اما جای کار بسیار زیاد است.

او ادامه داد: به همت انجمن، رویدادهای تخصصی درباره برندسازی برگزار شد تا ریل‌گذاری خوبی در این صنعت اتفاق بیفتد. ارزیابی برندهای فعال در صنعت پوشاک نیز مورد توجه انجمن قرار گرفته است و برای این منظور الگویی را طراحی کردیم که به صورت سالانه این ارزیابی‌ها انجام شود، همچنین قرار است بعد از این پروژه، روی ارزش‌گذاری برندها نیز فعال شویم.

بر اساس اظهارات این فعال اقتصادی امروز بین ۱۷۰ تا ۱۸۰ برند در صنعت پوشاک فعالیت می‌کنند.

حسین سلاح‌ورزی، رئیس اتاق ایران با تأکید بر جایگاه و اثرگذاری که تک‌تک اعضای اتاق در پیشبرد اهداف بخش خصوصی دارند، گفت: هیات رئیسه دوره دهم اتاق ایران بر این باورند که هرگاه بتوانند روی سیاست‌ها اثرگذار باشند، آنگاه وظیفه خود را در اتاق ایران انجام دادند و معتقدند برای این به منظور به هم‌گرایی و انسجام همه اعضا نیاز دارند.

او تأکید کرد: هر کدام از اجزای اتاق متناسب با کارکردی که دارند، مهم هستند و باید مأموریت خود را انجام دهند. در این بین نقش تشکل‌ها هم مشخص است. به صورت جدی در چارچوب تقسیم کار ملی به دنبال برون‌سپاری مسئولیت‌های اتاق ایران هستیم تا از ظرفیت همه اجزا و ارکان اتاق به بهترین شکل استفاده کنیم و این هدف در قالب تفاهمی که با تشکل‌ها خواهیم داشت، انجام می‌شود. تشکل‌ها به دلیل تخصصی که دارند می‌توانند مسائل مربوط به حوزه خود را بررسی کرده و اتاق سخنگوی آنها برای رفع چالش‌ها باشد.

رئیس اتاق ایران تصریح کرد: به اهمیت زنجیره پوشاک و نقش آن در تولید اشتغال، تولید با ارزش‌افزوده بیشتر و غیره واقف هستیم. از طرفی می‌دانیم که در ایران با ضعف جدی در برندسازی و پیاده کردن اصول مالکیت فکری و معنوی مواجه هستیم و برای مقابله با آن نیز باید با برنامه جلو برویم.

سلاح‌ورزی با اشاره به مجموعه فعالیت‌های مطالعاتی که در اتاق ایران صورت گرفته است، از شناسایی ۲۳ رشته که ارزش‌افزوده بالاتری در اقتصاد تولید می‌کنند، خبر داد و افزود: باید زنجیره‌های ارزش را در این رشته‌ها ایجاد کرده و حمایت‌ها از این رسته‌ها را به صورت هدفمند دنبال کنیم، از سوی دیگر باید تأمین مالی این صنایع در چارچوب تعریف شده، انجام شود؛ بدون شک یکی از این رشته‌ها، صنعت پوشاک است.

سلاح‌ورزی بالا بردن سطح کیفیت در اشتغال از طریق مهارت‌آموزی و بسترسازی برای تولید رقابت‌پذیر در بازارهای جهانی را ضروری خواند و تصریح کرد: در حال حاضر به نوآوری و پیدا کردن راهی برای حل فشارها و محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها نیاز داریم. طبق بررسی‌های صورت گرفته با توجه به تحریم‌ها، حدود ۲۳ کشور هستند که می‌توانیم با آنها تجارت داشته باشیم. برای تسهیل شرایط تجارت با این کشورها، نیازمند راهکارهای نوآورانه هستیم تا سطح فعالیت‌های اقتصادی خود را با آنها افزایش دهیم، برای این منظور استفاده از ظرفیت اتاق‌های مشترک، اتاق‌های معین و تشکل‌هایی که حوزه فعالیت آنها در ارتباط با هرکدام از این کشورها دارای مزیت است، ضرورت دارد.

رئیس اتاق ایران همچنین از برگزاری رویدادهای نمایشگاهی در داخل و حضور نمایندگان صنایع مختلف ایران در رویدادهای بین‌المللی حمایت کرد.

او با بیان اینکه اقتصاد برای توسعه نیازمند اطلاعات است، گفت: به دنبال آن هستیم تا سیستم داده و ستانده را در کشور پیاده کنیم و نقشه اقتصادی ایران را به کمک همین سیستم و با در اختیار داشتن جزئی‌ترین اطلاعات تجاری مانند تجارت چمدانی، طراحی و طبق آن استراتژی صنعتی کشور را ترسیم کنیم. این اقدامات از سوی اتاق ایران در حال پیگیری است و بدون شک در مسیر پیشرفت کشور اثرگذار خواهد بود.

در ادامه صمد حسن‌زاده، نایب‌رئیس اتاق ایران نیز با اشاره به اینکه صنعت نساجی کشور در مسیر پیشرفت نتوانسته انتظارات را برآورده کند، ریشه‌یابی و آسیب‌شناسی دلایل امر را ضروری خواند و تصریح کرد: اگر قرار باشد در اقتصاد پیشرفت کنیم باید ریشه‌های هر مشکل را شناسایی کنیم. درباره صنعت نساجی و پوشاک نیز موانعی وجود دارد که برای رفع آنها باید ابتدا ریشه‌یابی شوند. این مهم برعهده تشکل‌های فعال در این بخش است. اتاق ایران نیز در کنار تشکل‌ها قرار دارد و با نگاه تخصصی آنها در مسیر حل چالش‌ها و برطرف کردن موانع قدم برمی‌دارد.

کد خبر: ۲۳۲٬۹۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha