۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۲
توسعه سامانه جامع ثبت سوانح حمل‌ و نقل در وزارت راه و شهرسازی
معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد

توسعه سامانه جامع ثبت سوانح حمل‌ و نقل در وزارت راه و شهرسازی

معاون حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی از طی مراحل پایانی توسعه و تکمیل سامانه جامع ثبت سوانح حمل ونقل خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، شهریار افندی‌زاده معاون حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی درباره میزان پیشرفت سامانه جامع ثبت سوانح حمل‌ونقل اظهار کرد: در اجرای بند و ماده ۱۶۳ قانون برنامه پنجم توسعه کشور بهره‌برداری از فاز نخست سامانه جامع ثبت سوانح حمل ونقل کشور در نشست ۵۴ کمیسیون ایمنی راه‌های کشور به آدرس http://havades.mrud.ir رونمایی و شرایط دریافت سیستمی داده‌های مرتبط با تصادفات از پایگاه داده سایر دستگاه‌های مسئول فراهم شد.

معاون حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین بر اساس جزء (۱) بند (ج) ماده ۳۰ قانون احکام دائمی برنامه توسعه و همچنین ماده ۴۱ قانون بیمه شخص ثالث در برابر حوادث، پیگیری برای ارتقای آن در دستور کار وزارت‌ راه و شهرسازی گرفت.

افندی‌زاده با بیان اینکه اجرای کامل قانون و ثبت جامع اطلاعات تصادفات در سامانه مشمول مرور زمان شد،‌ افزود: این مهم با پیگیری وزارت راه و شهرسازی و برگزاری نشست‌های تخصصی با ذینفعان و طرح در نشست‌های کمیسیون ایمنی، شرایط کامل ارتباط سیستمی و دریافت داده تصادفات و ثبت آنها در سامانه فراهم و توسعه سامانه مراحل پایانی را طی می‌کند.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر ایجاد داشبورد مدیریتی در سامانه، تجمیع اطلاعات مرتبط با تصادفات رانندگی در بردارنده رکورد تصادفات، مصدومان، فوتی‌ها، خسارات، آرای قضایی، خدمات امداد و فورریت‌های پزشکی و ... ( از طریق وب سرویس یا فرم ورود داده )، به اشتراک گذاری اطلاعات مرتبط با تصادفات بین تمامی ذینفعان، یکپارچه‌سازی اطلاعات تصادفات دریافتی از طریق ایجاد کد واحد، تولید گزارش‌های آماری- تحلیلی از داده‌ها و فراهم آوردن امکان تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری برای کارشناسان و مدیران و ایجاد دسترسی برای مراکز علمی و پژوهشی به داده‌های تصادفات را از اهداف کلیدی سامانه حوادث و سوانح حمل و نقل کشور برشمرد و ابراز امیدواری کرد با توسعه کامل سامانه، زمینه تحلیل تصادفات و انتشار گزارش وضعیت ایمنی رانندگی و برنامه‌ریزی مبتنی بر داده‌های تصادف در ارتقای ایمنی فراهم شود.

وی بر همکاری و هماهنگی ذینفعان در ارسال داده‌های تصادف بر مبنای شیوه‌نامه مدیریت سامانه مصوب کمیسیون ایمنی و اجرای قانون احکام دائمی تاکید و ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک این مهم محقق شود.

افندی‌زاده خاطر نشان کرد: بر اساس اهداف پیش‌بینی شده در سامانه، ایجاد شناسنامه واحد برای هر تصادف در بردارنده اطلاعات سازمان‌های مختلف، نقشه پراکندگی تصادف (بر اساس استان- زمان- ناوگان- نوع تصادف و ...)، نقشه پراکندگی براساس حوزه درون یا برون شهری، نقشه نقاط و مقاطع پرتصادف، گزارش زمان وقوع حادثه، اطلاعات مجروحان حادثه، اطلاعات فوتی های حادثه، گزارش علل تصادف (در بازه‌های زمانی- استان- محور- ناوگان و ...)، اطلاعات خودروهای درگیر در تصادف، گزارش مقصر تصادف در انواع تصادف، ناوگان و سن و ...، نوع و اطلاعات بیمه خودروهای درگیر در تصادف، مبلغ خسارت دریافتی از بیمه (شخص ثالث و بدنه)، آراء قضائی برای هر تصادف، گزارش شدت تصادف، گزارش فوتی‌ها- مقصر و مجروحان حادثه بر اساس بومی و غیر بومی بودن آن و ... از خروجی‌ها و گزارش‌های مورد انتظار سامانه است که نقشی کلیدی در تصمیم‌سازی های حوزه میدریت ایمنی خواهد داشت.

کد خبر: ۲۳۲٬۹۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha