۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۲
تعطیلی پتروشیمی دهلران ۲ هزار نیروی بومی را بیکار کرد
یادداشت؛

تعطیلی پتروشیمی دهلران ۲ هزار نیروی بومی را بیکار کرد

ایلام- «تعطیلی پتروشیمی دهلران منجر به بیکار شدن ۲ هزار نیروی بومی شده است» این جمله بخشی از یادداشت حسن جاوید فعال رسانه ای برای بازار است.

حسن جاوید؛ بازار: بیش از یک هفته است پتروشیمی دهلران بعد از زمزمه های تعطیلی از اردیبهشت ماه، امروز کامل تعطیل شده است و شرکت ها این پروژه یکی یکی دهلران را ترک می کنند.

خبرهایی که این روزها از پتروشیمی دهلران شنیده می شود دل هر دردمندی با شنیدن اینکه جوانان تحصیل کرده ای که تا کنون مشغول به کار بوده اند و از این راه کسب معاش کرده اما امروز که شرکت ها یکی یکی پتروشیمی و دهلران را ترک می کنند را به درد می آورد.

در این چند روز رئیس دستگاه دادگستری استان همراه با دادستان مرکز استان و استاندار ایلام به پتروشیمی دهلران آمده اند، استاندار ایلام در جلسه ای با حضور رئیس هییت مدیره پتروشیمی دهلران و در جمع کارگران آن مجتمع از عدم تعطیلی و تعدیل نیرو را نوید داده اما در عمل به غیر این شد و امروز بیش از ۲ هزار نفر از کار بیکار شده اند.

رئیس جمهور طی هفته آینده قصد سفر به استان ایلام را دارند بنابراین به لحاظ حساسیت موضوع و رفع ابهامات پیرامون تعطیلی پروژه پتروشیمی دهلران و همچنین برای رفع دغدغه خانواده‌ها شاغل در این پروژه، فعال شدن پتروشیمی دهلران باید در این سفر پیگیری شود.

پتروشیمی دهلران یک پروژه ملی است و اینکه خیلی از خانواده‌ها از این پروژه ارتزاق می کنند و قطعاً تعطیلی این پروژه باعث آسیب زیادی به خانواده‌ها خواهد شد.

شهرستان دهلران با تولید روزانه بیش از ۱۸۰ هزار بشکه نفت، امروز بیکاری جوانانش و مشکلات عدیده ای روزگار به سَر برده است، این شهرستان بر روی دریایی از نفت خوابیده است اما از تولید و بهره برداری از آن کمترین بهره را نبرده است

پتروشیمی دهلران که بارقه امید این مردم بود امروز با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد، بیش از ۲ هزار جوان تحصیل کرده از آن نان می خورند، تعطیلی این پروژه ضربه سختی بر پیکره اقتصادی شهرستان خواهد بود.

روز گذشته در همین ارتباط نماینده مردم دهلران در مجلس شورای اسلامی در نطقی گفت: باید پیش از سفر دوم رییس جمهور به استان ایلام، مشکلات ارزی و ریالی پروژه پتروشیمی دهلران برطرف شود.

بهزاد علیزاده طی تذکری شفاهی در جلسه علنی امروز (یکشنبه یکم مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی گفت: جناب آقای رئیس جمهور این روزها موضوع توقف عملیات پتروشیمی شهرستان ویژه دهلران که در دو سال گذشته حدود ۵۰ درصد پیشرفت داشته موجی از ناراحتی را در بین مردم ایجاد کرده است و این اقدام موجبات بیکاری قریب ۲ هزار نفر را فراهم کرده است.

شهرستان دهلران با تولید روزانه بیش از ۱۸۰ هزار بشکه نفت، امروز بیکاری جوانانش و مشکلات عدیده ای روزگار به سَر برده است، این شهرستان بر روی دریایی از نفت خوابیده است اما از تولید و بهره برداری از آن کمترین بهره را نبرده است.

تعطیلی پتروشیمی دهلران ۲ هزار نیروی بومی را بیکار کرد

مجتمع پتروشیمی دهلران یکی از مهم‌ترین پروژه‌های در حال اجرای استان ایلام است که در شهرستان دهلران قرار دارد. بر اساس طرح مصوب، این مجتمع پس از بهره‌برداری نهایی سالانه بیش از ۶۵۰ هزار تن اتیلن، پروپیلن،بنزین پیرولیز و نفت سنگین تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه خواهد کرد.

با توجه به احداث کارخانه استحصال اتان ان.جی ال ۳۱۰۰ که در بالا دست پتروشیمی دهلران قرار گرفته و خوراک این مجتمع را تامین می کند و همچنین به منظور اهمیت اتمام هر دو پروژه به صورت همزمان و یا با فاصله زمانی معقول (با توجه به وابستگی هر دو پروژه از نظر تامین خوراک و تولید محصول و وابستگی اقتصادی هر دوی آنها به یکدیگر از نظر تکمیل زنجیره تبدیل گازهای همراه نفت به محصولات ارزشمند)، خوراک پروژه توسط یک خط لوله بطول ۵۸ کیلومتر از کارخانه ان.جی.ال ۳۱۰۰ واقع در منطقه چشمه خوش برای این مجتمع ارسال شده و طراحی بر اساس الگوی فرآیندی واحد الفین مجتمع پتروشیمی مارون انجام شده است و محاسبات اولیه انجام گرفته است.

ظرفیت های نفت و گاز باعث ساخت پتروشیمی دهلران در استان ایلام شده است، در همین حال مسئولان از راه اندازی چند پتروشیمی دیگر در آینده ای نزدیک در استان خبر می دهند.

قرار است برای ایجاد ارزش افزوده بالاتر محصولاتی چون پروپیلن اکساید، پروپیلن گلایکول، اتیلن اکساید، اتیلن گلایکول، اکریلیک اسید، وبوتان دایول و دیگر فرآورده‌های کاربردی صنایع پایین‌دستی نیز برای فاز دوم مطالعه، احداث و در مدار تولید قرار گیرند.

کد خبر: ۲۳۲٬۸۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • شاهین داستانی BD ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
      0 0
      سلام دولت نصف پول یارانه خوراک را در اختیار تأمین اجتماعی قرار بده حقوق ۲هزار نفر را می دهد نصف هم برای دولت می‌ماند ۱۱۰ هزارتومان ۵هزارتومان می دهد چقدر سوبسید