۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۴
توجه به توسعه مناطق آزاد حلقه مفقوده برنامه هفتم| مجلس به رفع مشکلات مالیاتی مناطق آزاد کمک کند
دبیر شورای عالی مناطق آزاد:

توجه به توسعه مناطق آزاد حلقه مفقوده برنامه هفتم| مجلس به رفع مشکلات مالیاتی مناطق آزاد کمک کند

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: برای حل و فصل مسائل مالیاتی خود با سازمان امور مالیاتی از طریق وزیر اقتصاد در حال مکاتبات متعدد و گفت‌وگو هستیم.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، حجت‌الله عبدالملکی دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی در پاسخ به این پرسش که آیا درباره معافیت‌های مالیاتی مناطق آزاد در برنامه هفتم توسعه، رایزنی صورت گرفته است، گفت: در بند (پ) ماده ۵۸ لایحه برنامه هفتم آمده است که معافیت‌های مالیاتی در مناطق آزاد برای واحدهای جدید صرفا برای واحدهای صادراتی خواهد بود که ما و وزارت اقتصاد با این بند مخالف هستیم و با توجه به صحبت‌هایی که با کمیسیون‌های مختلف انجام گرفته، نمایندگان نیز با آن مخالف هستند و به نظر می‌رسد این بند حذف شود بنابراین نگرانی نداریم.

در بند پ ماده ۵۸ لایحه برنامه هفتم توسعه آمده است؛ سازمان امور مالیاتی کشور با همکاری دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی موظف است اعطای معافیت مالیاتی در مناطق آزاد تجاری- صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی برای واحدهای جدید را صرفاً برای صادرات به خارج از کشور اعمال نماید.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی ادامه داد: به صورت کلی برای حل و فصل مسائل مالیاتی خود با سازمان امور مالیاتی از طریق وزیر اقتصاد در حال مکاتبات متعدد و گفت‌وگو هستیم تا بتوانیم مسائل مالیاتی مربوط به مناطق آزاد را حذف کنیم.

عبدالملکی اضافه کرد: برای اینکه مناطق آزاد مشمول مالیات بر ارزش افزوده نشود، ما پیشنهاداتی را به کمیسیون برنامه هفتم در مجلس ارائه کردیم که در حال بررسی است، اگر دوستان مجلس همراهی کنند، بخشی از مشکلات مالیاتی مناطق آزاد حل خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این پیشنهادات در جریان تدوین لایحه برنامه هفتم برای اعمال در لایحه گرفته نشد، گفت: ما این پیشنهادات را برای مراجع تنظیم‌کننده برنامه ارسال و نامه‌نگاری کردیم اما متاسفانه لحاظ نشد، یکی از علل لحاظ نشدن آن است که فاصله ما با دولت زیاد است؛ ما ذیل یک وزارتخانه قرار گرفته‌ایم بنابراین ارتباطمان با هیات وزیران مقداری سخت‌تر شده است، در گذشته دبیر شورای عالی مناطق آزاد با هیات وزیران ارتباط مستقیم داشت که این ایراد در برنامه هفتم در حال برطرف شدن است و براساس لایحه دولت دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد، مقرر است به نهاد ریاست جمهوری برگردد که اگر این موضوع نیز در مجلس تصویب شود، مشکلات ما حل می‌شود.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی افزود: اگر ما به نهادهای تصمیم‌گیرنده در سطح دولت نزدیک‌تر باشیم، طبیعتا کارمان راحت‌تر پیش می‌رود؛ اکنون عمدتا مکاتبات است و از آنجاکه این به لحاظ اداری این فاصله وجود دارد، کار را قدری سخت تر کرده است.

کد خبر: ۲۳۲٬۸۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha